18 - van dit B-gebitd is dat daar winkels gevestigd worden die het moeten hibben van bezoekers die ©§n auto bij zich willen hebben dan is een lo gisch gevolg van die keuze dat er verkeers- en parkeerdruk op dat B- gibiid komt en je kan, denk lkf niet twee heren dienen en het zal het één of hit ander motten zijn en niet beide. Maar wij komen daar» denk ik, niet dichter bij elkaar Daar hebben we in de gezamenlijke commissie vergadering ook over ggaprokan» Een belangwekkende opmerking van de heer Atrtsiin is die over de versterking van de woonfunkti© maar dan ook voor di gezinsweonfunktie, daarbij doelt hij op het verschijnsel dat in de binnenstad vooral de woonfunkti® versterkt ia voor eenpersoons-huishou dens. Dat is een belangrijks opmerking» denk ik» voorzitter, Bij de uit voering van dit onderdeel van het beleid komt dan, denk ik» heel nadruk kelijk aan de orde de weging van de kosten ®n de baten, omdat de fysieke mogelijkheden in d® binnenstad om eensgezinswoningen te bouwen, natuur lijk heel anders liggen dan bij ©en uitbreidingsplan, Een eensgezins- wening vraagt, noem ik aan» wat meer initiel® kosten dan de bouw zoals dl@ hielt plaata gevonden In de afgelopen jaren waardoor die kleins woningen girealiaeerd zijn, want daar ging het immers veelal om gestapel de bouw en woningen zonder tuin enz. Wij denken dat de heer Aertssen met zijn opmerking daar di spijker op de kop slaat maar het zal in financieel opzicht heel wat meer moeit© kosten om eengezinswoningen te realiseren In di binnenstad dan woningen voor de kleine huishoudens» maar dat wil na tuurlijk niet zeggen dat je er daarom niet aan zou moeten beginnen. Over de ingang van ds parkeergarage aan de Lindebaan zijn ook meerdere opmerkingen gemaakt, ook in de commissievergadering. Het is wellicht goed» voorzitter, om toch nog eens ook in ds raadsvergadering ten behoeve van dt notulen te zeggen wat eigenlijk de bedoeling daarvan is. In het plan zal de uiteindelijke situatie uitmonden in nul verkeersaanbod op de Grote Markt vanuit dt luivelstraat en WouwsestraatIn het plan is de Markt atraks allien neg bereikbaar vanuit de Fortuinstraat. Je organiseert dan door hit gebrek aan veel parkeerplaatsen op de Markt tweeërlei verkeer, dat is namelijk dt man die geparkeerd heeft, zijn boodschappen gedaan heeft @n w§©r weg wil. Dit moet snel uit die binnenstad kunnen, daarom is gedacht aan het verlaten van die Grote Markt via de Hoogstraat. Iemand die op dat moment de binnenstad binnenkomt en niet onmiddellijk in de aanvoarstraten of op de Grote Markt een parkeerplaats vindt» die moet anti geleid kunnen worden naar een alternatief en dat is de parkeergarage Lindebaan. Öp het moment is hit volstrekt onmogelijk om automobilisten daar snel heen t® lelden door de verkeerssituatie, want je stuurt ze dan d@ Hoogstraat op en dan moet men over de Antwerpsestraat rechts af de Boutirshsmstraat en Belvedèrsatraat de garage in, Dat is zeker voor iemand die de situatie niet kent, bijna niet te doen. Anderszins is het mogelijk om de parkeergarage snel te bereiken wanneer je toestaat om door de Bos straat de Markt dan te verlaten en dan is het een kwestie van een paar honderd miter an een hele makkelijke bewegwijzering ook, om zo'n zoeker toch snel In di parkeergarage te krijgen» Dat is heel simpel de overweging. Enerzijds door di@ keuze van A ®n B gebied wordt er verkeer aangetrokken aan die westkant, daar is mogelijk, wanneer de parkeerplaatsen op de Markt bazet zijn, een gevolg dat er druk ontstaat, die moet je snel kunnen af voeren en ook mo®t de zoeker snel naar zijn bestemming gebracht kunnen worden. Dat is de gedachte die er achter heeft gelegen om de parkeergara ge aan de andere kant open te maken. Ja, de uitgang van de parkeergarage is dan uiteraard de Koepelstraat en in hoeverre dan sommige klanten weer menen er ten sluiproute van te maken, dat weet ik ook niet, maar Ik denk, met dat soort gedachten bij planontwikkelingen ook geen rekening moet - 19 - worden gehouden. Wij hebben ook geen moment gedacht aan de mogelijkheid dat iemand met een vlaggemast met vlag en al zou gaan sjouwen toen hier vlaggemasten voor de deur gezet werden. Maar ook dat gebeurt. Iemand steelt een vlaggemast met een vlag en moet je het daarom niet doen? Dan moet ik aan het adres van de heer van der Kallen nog wat zeggen, voorzitter, met betrekking tot zijn opmerking over de horeca. Het is natuurlijk allerminst de bedoeling van het College om een jacht op horeca ondernemers te organiseren. Op zichzelf zou dat tot een niet onaangename avond kunnen leiden, maar dat is in ieder geval niet de bedoeling. Ik wil wel zeggen, dat in de vergadering van het City Marketing Team toch ook de horeca-situatie in Bergen op Zoom gerekend is tot de zwakkere kanten in de sterkte/zwakte analyse en een verklaring die daarvoor gegeven werd maar dat moet allemaal in nader onderzoek getoetst worden, is dat er teveel van hetzelfde is» er is te weinig diversiteit in kwaliteit, te weinig diversiteit in prijzen en ook te weinig spreiding over de hele stad, inclusief het buitengebied. Het zit er dik in dat het City Marketing Team in komende vergaderingen zal besluiten om dat fenomeen eens nader te bestuderen en wellicht dat de heer van der Kallen dan bediend kan worden voor wat betreft zijn behoefte aan een notitie met betrekking tot de horeca. De heer v.dWater, voorzitter» snijdt natuurlijk een interessant punt aan. Is dit plan al allemaal uitvoerbaar» in redelijk tijdsbestek, is dat alle maal beheersbaar, stuurbaar en bovendien ook wat geld betreft te behappen. Ik denk dat het belangrijkste in zo'n plan is, voorzitter» dat er duide lijkheid geboden wordt, dat er duidelijke keuzes gedaan worden en als die duidelijkheid bestaat dat er dan ook een heleboel dingen op gang komen die als het ware zichzelf dan regelen, waar je als overheid dan ook hele maal geen geld voor nodig hebt. Het zal natuurlijk nodig zijn wanneer we aan herinrichting van straten willen doen, om daar kredieten voor te voteren en al wat dies meer zij, een pand aankopen voor funktieverandering enz. Nou wij zullen daar binnen de bestaande middelen ruimte voor moeten zien te vinden en ik mag er op wijzen dat wij in Bergen op Zoom nog steeds in de gelukkige omstandigheid, althans zo beoordeelt het College dat, verkeren dat wij nog weinig op onze investeringen hebben beknibbeld tot nu toe en als we dat nivo, wat wij dan nu alsmaar in de begroting hebben zitten, dat ligt toch op een nivo van tegen de 3 miljoen lasten voor investeringen per jaar, dan maak ik me niet zo'n zorgen over de noodzakelijke investeringen die in het kader van zo'n plan gedaan moeten worden. Dan denk ik dat met enige wijsheid en kreativiteit best in te passen is in een normaal toch al omvangrijk investeringsprogramma Ik hoorde in het verhaal van de heer van de Water» voorzitter, toen hij sprak over de Bosstraat, hem het woord B-nivo gebruiken en hij deed daar een beetje over als zou dat van mindere aard of mindere kwaliteit zijn. Ik zou toch eens willen waarschuwen voor een dergelijke opvatting. De aanduiding A en B heeft niets te maken met kwaliteit. De aanduiding A en B heeft puur te maken met aard. De aanduiding A-winkelgebied geeft een type aan, een karakter van een bepaald winkelgebied, daar hoort een be paalde branche bij, daar hoort een bepaalde bezoeker bij, en het B-gebied is een andere karakteristiek en die hoeft helemaal niet minder aantrek kelijk of kwalitatief minder te zijn dan A, h©t is anders» Als we spreken over het kernwinkelapparaat, dan hebben we het ook over het hele gebied A B. Het kernwinkelapparaat is niet alleen A natuurlijk, dat is een vergissing die in de hele diskussie vaak gemaakt is. Het enige wat je zou

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1987 | | pagina 107