18 -
van dit B-gebitd is dat daar winkels gevestigd worden die het moeten
hibben van bezoekers die ©§n auto bij zich willen hebben dan is een lo
gisch gevolg van die keuze dat er verkeers- en parkeerdruk op dat B-
gibiid komt en je kan, denk lkf niet twee heren dienen en het zal het één
of hit ander motten zijn en niet beide. Maar wij komen daar» denk ik,
niet dichter bij elkaar Daar hebben we in de gezamenlijke commissie
vergadering ook over ggaprokan» Een belangwekkende opmerking van de heer
Atrtsiin is die over de versterking van de woonfunkti© maar dan ook voor
di gezinsweonfunktie, daarbij doelt hij op het verschijnsel dat in de
binnenstad vooral de woonfunkti® versterkt ia voor eenpersoons-huishou
dens. Dat is een belangrijks opmerking» denk ik» voorzitter, Bij de uit
voering van dit onderdeel van het beleid komt dan, denk ik» heel nadruk
kelijk aan de orde de weging van de kosten ®n de baten, omdat de fysieke
mogelijkheden in d® binnenstad om eensgezinswoningen te bouwen, natuur
lijk heel anders liggen dan bij ©en uitbreidingsplan, Een eensgezins-
wening vraagt, noem ik aan» wat meer initiel® kosten dan de bouw zoals
dl@ hielt plaata gevonden In de afgelopen jaren waardoor die kleins
woningen girealiaeerd zijn, want daar ging het immers veelal om gestapel
de bouw en woningen zonder tuin enz. Wij denken dat de heer Aertssen met
zijn opmerking daar di spijker op de kop slaat maar het zal in financieel
opzicht heel wat meer moeit© kosten om eengezinswoningen te realiseren In
di binnenstad dan woningen voor de kleine huishoudens» maar dat wil na
tuurlijk niet zeggen dat je er daarom niet aan zou moeten beginnen.
Over de ingang van ds parkeergarage aan de Lindebaan zijn ook meerdere
opmerkingen gemaakt, ook in de commissievergadering. Het is wellicht goed»
voorzitter, om toch nog eens ook in ds raadsvergadering ten behoeve van
dt notulen te zeggen wat eigenlijk de bedoeling daarvan is. In het plan
zal de uiteindelijke situatie uitmonden in nul verkeersaanbod op de Grote
Markt vanuit dt luivelstraat en WouwsestraatIn het plan is de Markt
atraks allien neg bereikbaar vanuit de Fortuinstraat. Je organiseert dan
door hit gebrek aan veel parkeerplaatsen op de Markt tweeërlei verkeer,
dat is namelijk dt man die geparkeerd heeft, zijn boodschappen gedaan
heeft @n w§©r weg wil. Dit moet snel uit die binnenstad kunnen, daarom is
gedacht aan het verlaten van die Grote Markt via de Hoogstraat. Iemand
die op dat moment de binnenstad binnenkomt en niet onmiddellijk in de
aanvoarstraten of op de Grote Markt een parkeerplaats vindt» die moet
anti geleid kunnen worden naar een alternatief en dat is de parkeergarage
Lindebaan. Öp het moment is hit volstrekt onmogelijk om automobilisten
daar snel heen t® lelden door de verkeerssituatie, want je stuurt ze dan
d@ Hoogstraat op en dan moet men over de Antwerpsestraat rechts af de
Boutirshsmstraat en Belvedèrsatraat de garage in, Dat is zeker voor iemand
die de situatie niet kent, bijna niet te doen. Anderszins is het mogelijk
om de parkeergarage snel te bereiken wanneer je toestaat om door de Bos
straat de Markt dan te verlaten en dan is het een kwestie van een paar
honderd miter an een hele makkelijke bewegwijzering ook, om zo'n zoeker
toch snel In di parkeergarage te krijgen» Dat is heel simpel de overweging.
Enerzijds door di@ keuze van A ®n B gebied wordt er verkeer aangetrokken
aan die westkant, daar is mogelijk, wanneer de parkeerplaatsen op de Markt
bazet zijn, een gevolg dat er druk ontstaat, die moet je snel kunnen af
voeren en ook mo®t de zoeker snel naar zijn bestemming gebracht kunnen
worden. Dat is de gedachte die er achter heeft gelegen om de parkeergara
ge aan de andere kant open te maken. Ja, de uitgang van de parkeergarage
is dan uiteraard de Koepelstraat en in hoeverre dan sommige klanten weer
menen er ten sluiproute van te maken, dat weet ik ook niet, maar Ik denk,
met dat soort gedachten bij planontwikkelingen ook geen rekening moet
- 19 -
worden gehouden. Wij hebben ook geen moment gedacht aan de mogelijkheid
dat iemand met een vlaggemast met vlag en al zou gaan sjouwen toen hier
vlaggemasten voor de deur gezet werden. Maar ook dat gebeurt. Iemand
steelt een vlaggemast met een vlag en moet je het daarom niet doen?
Dan moet ik aan het adres van de heer van der Kallen nog wat zeggen,
voorzitter, met betrekking tot zijn opmerking over de horeca. Het is
natuurlijk allerminst de bedoeling van het College om een jacht op horeca
ondernemers te organiseren. Op zichzelf zou dat tot een niet onaangename
avond kunnen leiden, maar dat is in ieder geval niet de bedoeling. Ik wil
wel zeggen, dat in de vergadering van het City Marketing Team toch ook
de horeca-situatie in Bergen op Zoom gerekend is tot de zwakkere kanten
in de sterkte/zwakte analyse en een verklaring die daarvoor gegeven werd
maar dat moet allemaal in nader onderzoek getoetst worden, is dat er
teveel van hetzelfde is» er is te weinig diversiteit in kwaliteit, te
weinig diversiteit in prijzen en ook te weinig spreiding over de hele
stad, inclusief het buitengebied. Het zit er dik in dat het City Marketing
Team in komende vergaderingen zal besluiten om dat fenomeen eens nader te
bestuderen en wellicht dat de heer van der Kallen dan bediend kan worden
voor wat betreft zijn behoefte aan een notitie met betrekking tot de
horeca.
De heer v.dWater, voorzitter» snijdt natuurlijk een interessant punt aan.
Is dit plan al allemaal uitvoerbaar» in redelijk tijdsbestek, is dat alle
maal beheersbaar, stuurbaar en bovendien ook wat geld betreft te behappen.
Ik denk dat het belangrijkste in zo'n plan is, voorzitter» dat er duide
lijkheid geboden wordt, dat er duidelijke keuzes gedaan worden en als die
duidelijkheid bestaat dat er dan ook een heleboel dingen op gang komen
die als het ware zichzelf dan regelen, waar je als overheid dan ook hele
maal geen geld voor nodig hebt. Het zal natuurlijk nodig zijn wanneer we
aan herinrichting van straten willen doen, om daar kredieten voor te
voteren en al wat dies meer zij, een pand aankopen voor funktieverandering
enz. Nou wij zullen daar binnen de bestaande middelen ruimte voor moeten
zien te vinden en ik mag er op wijzen dat wij in Bergen op Zoom nog steeds
in de gelukkige omstandigheid, althans zo beoordeelt het College dat,
verkeren dat wij nog weinig op onze investeringen hebben beknibbeld tot
nu toe en als we dat nivo, wat wij dan nu alsmaar in de begroting hebben
zitten, dat ligt toch op een nivo van tegen de 3 miljoen
lasten voor investeringen per jaar, dan maak ik me niet zo'n zorgen over
de noodzakelijke investeringen die in het kader van zo'n plan gedaan
moeten worden. Dan denk ik dat met enige wijsheid en kreativiteit best
in te passen is in een normaal toch al omvangrijk investeringsprogramma
Ik hoorde in het verhaal van de heer van de Water» voorzitter, toen hij
sprak over de Bosstraat, hem het woord B-nivo gebruiken en hij deed daar
een beetje over als zou dat van mindere aard of mindere kwaliteit zijn.
Ik zou toch eens willen waarschuwen voor een dergelijke opvatting. De
aanduiding A en B heeft niets te maken met kwaliteit. De aanduiding A en
B heeft puur te maken met aard. De aanduiding A-winkelgebied geeft een
type aan, een karakter van een bepaald winkelgebied, daar hoort een be
paalde branche bij, daar hoort een bepaalde bezoeker bij, en het B-gebied
is een andere karakteristiek en die hoeft helemaal niet minder aantrek
kelijk of kwalitatief minder te zijn dan A, h©t is anders» Als we spreken
over het kernwinkelapparaat, dan hebben we het ook over het hele gebied
A B. Het kernwinkelapparaat is niet alleen A natuurlijk, dat is een
vergissing die in de hele diskussie vaak gemaakt is. Het enige wat je zou