- 12 -
kleinere puntjes die ik niet allemaal hier zal herhalen maar waarvan de
wethouder toegezegd heeft dat die meegenomen zouden worden en bekeken in
de verdere uitwerking en daar vertrouw ik ook op en dat staat dus eigen
lijk ook in dat nader uit te werken en aan de Raad voor te leggen, dus ik
heb daar geen moeite mee.
Wat betreft de bus, ik heb daarvan namens de fraktie gezegd, voorlopig
even handhaven zoals het nu is, niet omdat dit een ideale situatie is,
zeker niet, maar dat wij er wel op moeten studeren, samen met de B.B.A.
en met de VVD zou het prettig zijn als de Wouwsestraat en de Zuivelstraat
busvrij werden, als de St. Josephstraat busvrij werd, als de markt toch
aangedaan zou worden door de bus, als bovendien een rendabele route ge
vonden kan worden die de B.B.A. de mogelijkheid biedt om economisch te
werken zonder dus het prijskaartje daarvan bij de Gemeente te leggen,
want dat zou ik mevrouw v.d. Putte toch nog wel op willen merken, dat
daar dan een prijskaartje aan hangt, maar ik ben bang dat die wensen bij
elkaar niet met elkaar verenigbaar zijn en dat het dus zinvol is dat daar
nog eens nader op gestudeerd wordt, niet tégenover de B.B.A. maar in
samenwerking mèt de B.B.A. en dan denk ik dat er toch een betere methode
uit de bus kan komen dan het huidige stelsel wat niemand eigenlijk zo
bevalt. Ik wou het hierbij laten, meneer de voorzitter, ik denk dat wij
in grote lijnen verder het zaakje kunnen onderschrijven met deze kantte
keningen.
Nog even een opmerking over de voorstellen van de VVD. Nou, die nader uit
te werken, dat hebben wij ook al, C.I.M.K.-onderzoek dat staat eigenlijk
hetzelfde hier in punt II, dat kunnen we ook zo handhaven, B en W opdracht
geven met de B.B.A. nader in overleg te treden, ik denk dat dat een open
deur intrappen is, want dat waren ze al van plan, meen ik, en nadere de
taillering van de bebouwingsvoorschriften (6 en 7) ik denk dat daar bij
ons geen bezwaren tegen bestaan, daar kunnen wij mee akkoord gaan.
Mevrouw NOORMAN: Misschien nader overleg, dat is natuurlijk logisch, maar
de punten a. en b. geven wel een richting aan. Dat is ook de reden waarom
ik deze amendementen namens de fraktie ingediend heb.
De heer WESTERHOF: Bewerkstelligen is mij iets gezien toch een samenhang
met de aan- en afvoerroutes naar buiten de stad die daar soms in kombinatie
gaan te bewerkstelligen dat moet dus, ik zou zeggen in ieder geval om zo
mogelijk te komen tot
De heer VAN DER KALLEN: Meneer de voorzitter, in de commissievergadering
van vorige week, inzake dit agendapunt, is reeds veel naar voren gebrachti
hetgeen vanavond nog eens overvloedig is herhaald. Ik voel niet de behoefte
om in herhalingen te treden toch is er één ding wat ik naar aanleiding
van al die bijeenkomsten inzake dit agendapunt en ook die van het volgende
nog naar voren wil brengen. Herhaaldelijk kwam in die bijeenkomsten en
ook vanavond de horeca ter sprake. Kreten als "de horeca is een heet hang
ijzer", "de horeca geeft een fors aantal problemen" en "wij zullen middels
een aktief beleid zeer kritisch naar de horeca moeten kijken", veront
rustte veel horeca-ondernemers. Velen beginnen zich te voelen als een
vogelvrij verklaarde diersoort waarop de jacht is geopend. Veel horeca
ondernemers weten niet meer waar ze aan toe zijn met betrekking tot het
gemeentelijk beleid. Zij voelen zich terecht of onterecht bedreigd door
een ad-hoc beleid. Plannen maken voor de toekomst is in hun ogen geen een
voudige zaak meer. Gezien de werkgelegenheid en het economisch èn toeris
tisch belang van deze sektor, vraag ik ook voor hun problemen uw aandacht.
- 13 -
Ik verzoek het College te overwegen of een aparte horeca-nota voor Bergen-
op Zoom, in het licht van de huidige situatie, geen goede zaak zou zijn.
Zowel de bewoners als de ondernemers zouden met de dan te scheppen duide
lijkheid gebaat kunnen zijn.
De heer VAN DE WATER: De nota Ontwikkelingsplan Binnenstad 1987, die een
bijgestelde notitie is van het Beleidsplan Binnenstad en het Verkeers
circulatieplan heeft niet onze volledige instemming. Doordat het een
komplex geheel is, en waaraan ook grote financiële konsekwenties zijn ver
bonden, vragen wij ons af of een en ander binnen redelijk aanvaardbare
tijden te realiseren is zonder een duidelijke planning en exploitatieop-
zet. We verzoeken u dan ook, na aanvaarding van dit voorstelhierover
een duidelijk overzicht te verstrekken aan de Raad
In het besluit op blz. 349 ad II a. wordt gesteld B en W opdracht te geven
de in de nota aangegeven voorstellen uit te voeren. Hoe denkt het College
de hiervoor benodigde middelen ter beschikking te krijgen. De opmerkingen
door het M.G.H. gemaakt, kunnen wij in grote lijnen ondersteunen zeker met
betrekking tot een opmerking ter attentie van de horeca.
Wij zouden meer zien in een cirkelvormige bewinkeling, afgewisseld door
objecten met trekkersfunktie dan een lineaire bewinkeling met trekkers die
op het eind van de bewinkeling tot stand moeten komen
De Markt dient toch een zoveel mogelijk centrumfunktie te behouden en be
reikbaar te blijven voor het openbaar verkeer.
Met betrekking tot het Bosstraat-gebeuren, waar steeds gesproken wordt
over B-niveau, zouden wij het op prijs stellen dat daar bijzondere aan
dacht aan besteed wordt zeker in relatie met de rekreatie en het Markie-
zaatsgebeuren, waardoor op zich, met het behoudende potentieel aan winkels
toch de trekkersfunktie zou kunnen ontstaan die in relatie tot de rest
van het winkelgebeuren een bijzondere plaats zou kunnen innemen. De
funktie van de Maagd kan hierin meespelen zonder het te zien als een nu
reeds bij voorbaat toegedachte funktie. Dat Bergen op Zoom de laatste
jaren alleen minder aantrekkelijk is geworden door de genomen maatregelen
ontkennen wij. Partikulier initiatief kan ook hier sterk in bijdragen.
De VOORZITTER: Dames en heren, alvorens ik het woord geef aan wethouder
Stuart, veroorloof ik mij een kleine opmerking over de problematiek rond
om de horeca. Al enige tijd geleden heeft het College een opdracht ver
strekt om ambtelijk eens naar dat probleem te kijken. Eén ding is duide
lijk, en op dat terrein ben ik het volstrekt met de heer Aertssen eens,
dat indeling harde en zachte horeca, zoals we op dit moment hanteren, een
waardeloze indeling is. Het geeft natuurlijk heel gevoelsmatig aan welke
vogelvrij verklaarde groep je daarmee aanduidt, maar het komt in de feite
lijke uitwerking natuurlijk neer op wat wellicht met enige overdrijving,
maar toch de kern van de zaak rakenddoor de heer van der Kallen is aan
geduid
De terminologie op dat terrein is niet dusdanig juridisch consistent te
hanteren dat men weet waaraf en waaraan. In onze dagelijkse bruikbare
uitingen tegenover elkaar weten we het wel globaal wat we daarmee bedoe
len, maar dat dat een hele goede en praktisch hanteerbare terminologie
is gebleken, die ook juridisch haalbaar is, enfin, ik hoef u dat niet nader
aan te duiden, het is een en ander maal gebleken niet zo te zijn. Wanneer
de notitie dienaangaande verschenen is zullen we daar ook wellicht omdat
zich vooral bij sommige horecavormen wat problemen van openbare orde
voordoen, in de commissie AJZ over spreken om met name eens naar die juri
dische regelgeving te kijken. Ik zou u niet willen aanraden om dat dan