- 34 - wijz. gem. wijz. begr. begr. 1986 tak van dienst omschrijving bedrag 3e woningbedrijf Geriefsverbeterende voorzieningen 4e woningbedrijf 5e woningbedrijf 62 gemeentewerken le havendienst 7e gemeentewerken 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 57e De heer SMITS: Voorzitter, harding van de achterpaden al het nodige over gezegd, geweest in 1981. liet aller 1 2e brandweer 8e gemeentewerken 5e grondbedrijf 6e grondbedrijf 6e woningbedrijf 9e gemeentewerken aan gemeente-woningen 50.000,— Hydrofoorinstallatie Wilmaflats 38.432,— Vervanging gestólen aanhangwagen t.b.v. Gemeentelijk Woningbedrijf 2.070,— Verharding achterpaden bij gemeente woningen 45.500,— Reparaties aan sluisbrug Burg. Peters- sluis 27.500,- Reparatie Caterpillar dienst Gemeente werken 60.000,— Ontwerp-jaarrekening 1984 Woonwagen- 143.815, schap Verhoging bijdrage Woonwagenschap 1986 7.765,— Aanvullende voorzieningen schoolgebouw Coehornstraat 28 46.066,— Vervanging meubilair directeurskamer Herman Broerenschool 5.816,— Energiebesparende voorzieningen t.b.v. het basisonderwijs 299.499,— Bandrecorders politie 8.100,— Materiaal/gereedschap brandweer 60.400,— Opstellen verkeersveiligheidsplan 25.000,— Kantoormachines/meubilair secretarie 12.565, Spoorwegovergang Markiezaatsweg 10.000, 2 grondvérkopen 110.745, Aankoop grond t.b.v. raccordementsspoor 3.500,— Verkoop w.w.w. Kastanjelaan 210 54.000, Plaatsing nieuwe boiler in voormalig klooster 't Fort 1.020, 2 hypotheekverstrekkingen aan gemeente ambtenaren 315.000,— Huisvesting le Montessori-school 534.978, de 57e begrotingswijziging handelt over de ver van de gemeentewoningen. Daar is in het verleden Ik herinner me, dat er al eens een voorstel is aatste Voorstel is van mei '34 waar we 7.000, hebben uitgetrokken om een onderzoek te plegen naar het verharden van enkele woningen om te kijken of we een goedkopere manier konden vinden. Wat betreft het verharden van de achterpaden, moet iets heel duidelijk zijn. We zijn gaan kijken, het ziet er uitstekend uit, het is een duide lijke verbetering ter plekke, een betere benadering van de huizen via de achterzijde, allemaal positieve zaken en we denken dat dat erg belangrijk is ter plekke. Het onderwerp, waar ik het graag over wil hebben, is de financiering van het geheel, want daar zit een bottle-neck. Als ik teruggrijp naar het voorstel van mei 1984, dan staat daar "één van de belangrijkste punten daarbij is dat de kosten van het aanbrengen van de verharding in de huur prijs van de woningen dienen te worden doorberekend". Het is dus duidelijk, voorzitter, dat we hier spreken over geriefsverbetering. Ik heb er het rapport van service tot kosten nog eens op nagekeken en daar worden inder daad de achterpaden ook beschouwd als het onderdeel van woonruimte dat z'n invloed doet kennen in de kale huurprijs van woningen. Dat blijft over eind, ondanks het feit dat in de commissievergadering de voorzitter daar over zei dat dat geen haalbare zaak meer was en ook berichten uit de com missie Financiën, als ik het allemaal goed begrepen heb, werden daar vraagtekens bij gezet, dat hebben we nagetrokken, het blijkt nog volledig overeind te staan. Het is een duidelijke geriefsverbetering en zou doorbe rekend moeten worden in de huurprijs. Is ook logisch, voorzitter, destijds zijn die achterpaden niet zodanig aangelegd om juist die huurprijs te druk ken, het ware heel wat beter geweest als we toen een ander besluit hadden genomen en die paden meteen verhard hadden, dan hadden we hier nu niet over gesproken. Dat is niet gebeurd, we zijn dus op een herhalingsoefening en daar is, naar onze visie, geen aanleiding om daar een veranderd beleid op toe te passen. Als we nu kijken wat er gebeurt, voorzitter, dan zijn er een paar mogelijkheden. De basis van het verh aal en dat is eigenlijk het probleem wat speelt, dat is dat het Ministerie vindt dat dit in de huur prijs doorberekend moet worden als een geriefsverbetering maar eist daarbij 100% deelname en dat is uiteraard het grote struikelblok, want dat is bij na een onhaalbare zaak. Dat is dus een belangrijk punt dat er voor gezorgd heeft dat dit probleem nog steeds op tafel ligt. Ik heb, wat dat betreft, teruggerekend naar wat het nu per woning zou moeten kosten, want waar pra ten we nu eigenlijk over, en terugrekenend, een pad van 1,20 m een meter of zes lang, zou 252,moeten kosten. Als er twee huizen tegenover elkaar staan dan is dat 126,per woning, daar is het dus mee betaald. Dat zou, als dat in de kale huurprijs doorberekend wordt, 2j| daarvan moeten leveren per maand, dat zou 3,15 zijn. Daar blijft het dus in wezen op steken op die 3,15 per maand per woning. Ik ben me bewust dat dat een vervelende zaak is want bij het opnemen in de kale huur kómen toekomende huurverho gingen ook steeds hier bovenop, en dat is voor velen vaak een bezwaar of een reden om dan niet meer akkoord te gaan. Vraag is eigenlijk of de mogelijkheid onderzocht is om het geheel in eigen beheer te doen, dat zou nog een -mogelijkheid zijn en in gesprekken met be wonerscommissies zou dat toch kunnen, want als we dan de berekening er op loslaten zou dat per huis maar 62,50 moeten kosten, zijnde de materiaal kosten en zou de mogelijkheid bestaan om dat in de huur op te nemen dan praten we over 1,56 per maand. Dat zijn dus de verhalen die tegenover elkaar staan. Nog een keer, het dient dus in de kale huurprijs opgenomen te worden, het stagneert door het feit dat het Ministerie 100% deelname eist, de bedragen

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1986 | | pagina 67