- 6 -
VVD-fraktie betreft, dringen wij er dan ook op aan bij uw College
om pogingen in het werk te stellen om in de komende tijd toch te
trachten wat meer inhoud te geven aan het Regionaal
Werkgelegenheidsinstituutzoals dat nu opgezet is. We hebben daar
in het Bergse altijd voor geknokt om dat zover te krijgen, we zijn
als VVD-fraktie blij met deze eerste stap maar zien het dan ook als
een eerste stap.
Wat betreft de opmerking van de heer van der Kallen, dat we in deze
regio zo laat zouden zijn, ik denk dat hij niet zo erg goed
geïnformeerd is. Er zijn weliswaar instituties in, en dan ook
alleen nog maar in Brabant, die een beetje in deze richting opere
ren, geheel verschillend van aard overigens, en zo laat zijn wij
echt niet want ook in Midden-Brabant en Oost-Brabant moet er nog
heel erg veel gebeuren.
Mevrouw VAN DE PUTTE-VREEDENBURGH De RWI kan niet meer stuk,
begrijp ik uit alle verhalen. Ook D'66 zal vóór dit voorstel
stemmen
Ik wil er toch nog wat kanttekeningen bij plaatsen. De diskussie
over RWI heeft ook onlangs in Steenbergen plaatsgevonden en uit het
krantenartikel blijkt, dat er toch een algemene twijfel is in
Steenbergen, en terecht, maar ondanks alles hebben ze zich in ieder
geval solidair met ons verklaard. Regionale samenwerking staan wij
zeker voor, met name op het terrein van de uitvoerende taken als
milieuzorg, milieugebied, de technische milieuzorg (punt 23 p. van
de agenda is daar één van de voorbeelden van) en het
ambulancevervoer, dus duidelijk de uitvoerende taken. Op dit soort
terreinen is er namelijk geen enkele belangentegenstelling en daar
gaat het hier om. Bij de RWI is er wel een belangentegenstelling en
met name Steenbergen heeft daar op gewezen in zijn raadsvergade
ring. Wij starten dit RWI uit tamelijk ideële motieven. Samen
zullen wij voor de werkgelegenheid in de regio gaan zorgen en daar
bij krijgen we solidariteitsgevoe1 ens uit Steenbergen over. Maar
Bergen op Zoom en Roosendaal hebben natuurlijk wel straks hun eigen
ekonomisch buro. Wethouders van deze twee gemeentes zullen er van
alles aan doen om bepaalde, zich aandienende industrie, naar hun
eigen woonplaats te halen en terecht. Op blz. 11 onder e. staat er
al iets daarover. Ik denk dat hier niet het recht van de sterkste
geldt, maar straks het recht van de slimste wethouder, die voor z'n
eigen stad de meeste profijt en de meeste industrie hier naar toe
kan halen en ik ben benieuwd welke van de twee wethouders dit gaat
bereiken
Dan op blz. 6, hoofdstuk IV, wordt gesproken over mogelijke taken
van het RWI. Uit ervaring zal straks moeten blijken of de RWI
levensvatbaar is. RWI alleen maar als vergroting van een ambtelijke
werkgelegenheid, ziet D'66 niet zo zitten en wij houden dat zeker
nauwkeurig in de gaten. We zullen wel dit voorstel steunen.
De heer STUART, wethouder: Voorzitter, ik mag de blijdschap,
vreugde, tevredenheid enz. voor wat betreft de totstandkoming van
het Regionaal Werkgelegenheids Instituut, wat kennelijk in de Raad
breed leeft, gaarne ondersteunen. Er is een lange geschiedenis aan
dit voorstel vooraf gegaan en ik denk dat ik niet vanavond tijd
- 7 -
moet verdoen om bijvoorbeeld de heer van der Kallen geschiedenisles
te geven, maar er is heel wat meer gebeurd dan hij vermoedt in deze
streek. Ik ben het er mee eens het gaat om een bescheiden aanzet,
po 1 i t iek bovenlokaal is nog meer dan in de lokale pol i t iek zelve de
kunst van het haalbare. Welnu, wat hier op papier staat is een
produkt van wat tot op dit moment haalbaar is en vanuit die
startpositie zul 1en we moeten proberen om verder te gaan en dat RWI
handen en voeten te geven.
I k ben enigszins verbaasd, voorzitter, over de teneu r van h e t
betoog van mevrouw van de Putte, ik denk dat er zelfs in de door
haar vermeende belangentegenstellingen zoveel gemeenschappelijks
zit opgesloten, zoveel taken die je tesamen kunt doen, ook al zou
d a t uiteindelijk kunnen leiden tot een grondverkoop hier e n niet
daar of omgekeerd, dat ik van mening ben, dat de nadruk gelegd moet
worden op de gemeenschappelijkheid van het gebeuren en dat ik
althans niet bereid ben om uit te gaan van een instituut, wat nu
ontstaat, wat van stond af aan volzit met belangentegenstellingen.
Wij moeten die voorkomen en als ze al zouden groeien dan moeten we
ze uitroeien. Dat zou mijn instelling zijn ten aanzien van dat Re
gionaal Werkgelegenheids Instituut, voorzitter.
Ik ben het met mevrouw van de Putte eens, dat we moeten vermijden
dat het zich beperkt tot ambtelijke werkgelegenheid straks, maar ik
denk dat de gekozen juridische struktuur, een Naamloze Vennoot
schap, en zoals dat heet op armlengte afstand van die overheid, dat
het gevaar daarvoor beperkt kan zijn.
De VOORZITTER: Ik veroorloof mij ook nog één opmerking over de
binnen het Streekgewest kennelijk veronderstelde belangentegenstel
lingen. Ik denk dat het onjuist is als één van de twee, meer een
centrale positie binnen dat Streekgewest innemende gemeenten, daar
voortdurend op te hameren. Waarom is het onjuist? Het is een
miskenning van de 16 andere gemeenten binnen dat Streekgewest die
natuurlijk ook hun partijtje meeblazen. De portefeuille voor
Ekonomische Zaken in het Streekgewest is niet bij één van de
vertegenwoordigers van de Centrumgemeenten terecht gekomen en ik
hecht er aan nog eens gezegd te hebben, dat het hameren op deze
belangentegenstellingen, ook aanleiding geeft om die nog langer een
leven te laten leiden. Ik denk, dat dat noch voor het
Werkgelegenheids Instituut noch voor het Regionaal Bestuur erg goed
is
Ik neem aan, dat u verder over deze zaak geen hoofdelijke stemming
of anderszins wilt, geen aantekening, dan is aldus besloten.
5 Voorstel tot verkoop van grond, gelegen nabij de Wouwsestraatweq en
Voltastraat aan de Ea. Nuijten te beregen op Zoom.
(Verzameling 1986, nr. R0/100).
De heer BOLSIUS: Voorzitter, ik vind het een goede zaak dat iemand,
die destijds zijn grond beschikbaar stelde voor het algemeen
belang, oftewel voor de realisering van een bestemmingsplan en het
daarna "om niet" gebruikte, nu de kans krijgt om deze grond terug
te kopen. Ik zou ook graag willen horen van het College dat dit