18
een team rekening kan houden met specifieke kwaliteiten op muzikale vonnngj hand—
vaardigheid en noem verder maar op; alle specialiteiten die er maar te bedenken
zijn en die binnen het basisonderwijs-gebeuren de aandacht zouden kunnen krijgen.
Daar zou mevrouw VAN DE PUTTE dan meer de nadruk op willen leggen dan op het woord
vakleerkracht
"Dat is de vrijheid van ieder schoolbestuurmeent de heer DEKKERS» Het blijkt j al
thans op dit moment, dat de man- of vrouwkracht in onvoldoende mate aanwezig is
om zonder deze consulent muziekonderwijs goed gestalte te doen krijgen op de basis
scholen. Vandaar dit voorstel.
De heer JANSSEN meent, dat de wethouder toch wel een vrij duidelijk antwoord heeft
gegeven.
Van zijn opmerking dat hij vond dat het aantal AMV—uren terug zou kunnen over 3 juar
heeft de wethouder gezegd dat dat duidelijk de aandacht heeft van het college en
dat daar reeds over gesproken is. Daar is hij erg blij mee.
Ten aanzien van het 2e punt, waarbij hij stelde dat er afgebouwd kan worden, zegt
de wethouder dat het misschien wat te vroeg is om daar nu al op te reageren.
Uiteraard is een toezegging van de kant van het college op dit moment toch wat
teveel gevraagd. Hij begrijpt uit de woorden van de wethouder dat het de aandacht
van het^college heeft en dat e.e.a. tegen die tijd duidelijk overwogen zal worden.
Hij denkt dan ook - maar dat weet men eigenlijk al - dat zijn fractie helemaal
akkoord kan gaan met dit voorstel.
Mevrouw VAN DE PUTTE blijft staan op de kosten-baten analyse, mede gezien in het
licht van de bezuinigingen die volgend jaar zeker weer zullen komen.
Zij wil daar graag stemming over.
Zij wil graag weten of hier een meerderheid voor te vinden is.
De heer DEKKERS heeft daarstraks namens het college al toegelicht met welke proble
men men momenteel al worstelt. De begroting van de muziek- en balletschool maakt
onderdeel uit van de gemeentebegroting. Iedereen kan dus zien wat er precies aan
de orde is; weet ook dat de gemeentelijke muziek- en balletschool gewoon meedraait
in de 8% bezuiniging van het sociaal kultureel programma.
Dan kan' men nog wel uitgebreid een kosten-baten analyse gaan zitten maken, maar hy
denkt dat daarmee het probleem niet wordt opgelost. Hij denkt dat het veel verstan
diger is te kiezen voor een situatie, waarin wordt gezegd.: als dit voorstel door
de raad is aangenomen en het werkt een aantal jaren, laar men aan nog eens e y en
welke ruimte er wellicht is gecreëerd om bepaalde zaken te minimaliseren en zo tot
kostenbesparingen te kunnen komen.
De heer JANSSEN heeft net al gezegd dat zijn fractie in ieder geval wat betreft het
terugdringen van de kosten dat niet ziet zitten over 3 jaar, zeker dan ten aan
zien van het terugdraaien omdat in de eerste 3 klassen al het AK3V wordt gegeven.
Hij denkt dat dan ook afgebouwd kan worden het aantal uren van de consulent, omdat
er dan al genoeg begeleid is of in ieder geval voor een groot deel.
Een kosten-baten analyse overrompelt hem even vat; het is natuurlijk altijd goe
wanneer men ergens het mes in moet zetten, dat men bij allerlei besluiten die men
neemt een duidelijk overwogen besluit kan nemen.
Hij vraagt zich even af, en dat is dan even wat uit de losse vuist geredeneerd,
of het mogelijk is de baten zo keihard boven tafel te krijgen dat de raad daar een
duidelijk besluit over kan nemen. Met de kosten zal dat wel kunnen.
Hij denkt dat het veel meer voor de hand ligt om te kunnen constateren over 3^ 3aax
en als dan de kinderen op de lagere school normaal een duidelijk goed gestructu-
reerd onderwijs hebben gekregen in muziekv-orming en daarna dan voortgebouwd kan
worden op het AMV, of dan geconstateerd kan worden dat zij dan wel of niet goed
kunnen zingen en of dat dan in verhouding tot de kosten staat die daarvoor worden
gemaakt. Dat vindt hij heel erg moeilijk te beargumenteren.
Daar is mevrouw VAN DE PUTTE het niet mee eens. Wat de heer Janssen graag xn 1983
wil, wil zij graag dit jaar.