nen de bezuinigingsoperatie moet vallen, het college onmiddellijk, wanneer het heili ge potje van 8 miljoen op 1 maart binnen de bestedingssfeer komt, eerst 8% korting daarop toepast. 8/0 van 8 miljoen is nog steeds 640.000.—Dit bedrag kan naar de post onvoorzien en kan mogelijk leiden tot een dekking voor een aantal tekorten in het sociaal kul— tureel werk of andere situaties. De VOORZITTER wil voor de orde van de vergadering vragen, nu mevrouw van de putte om een uitspraak van de raad vroeg over het afschaffen van de jubileumsubsidies, of zij dat in een of andere vorm wil gieten. Dat zou kunnen in de vorm van een mo tie of iets dergelijks. Er komt toch ook nog een agendapunt 2 aan de orde, meent mevrouw NOORMAN. Maar dan weet ieder exact waar het over gaat, zegt de VOORZITTER. Mevrouw VAN DE PUTTE dacht dat gewoon over punt 5 gestemd kon worden. Het college wil die beleidslijn handhaven en zij zou die gewoon willen afschaffen. Misschien meerderen met haar. Dat zal dan wel blijken. Als mevrouw van de Putte dat hiermede voldoende gemotiveerd acht, heeft de VOORZIT TER er geen bezwaar tegen om dat bij die gelegenheid dan in stemming te brengen. De heer JANSSEN wil namens zijn fractie naar aanleiding van deze nota graag nog een 2-tal opmerkingen maken. Ten eerste is dat een opmerking ten aanzien van de toplaag van de Randweg-Oost op bladzijde 84 onderaan. Zijn fractie is het eens met de bezuiniging die hier wordt toegepast van naar ny meent 50.000.- op een totaal bedrag van ton, maar men vraagt zich alleen af, of dit nog een taak is van de Bergse gemeenschap om dit stuk weg, wat eigenlijk hoort bij het rijkswegen-plan, nog steeds te moeten onderhouden. Is het niet raadzaam om e.e.a. eens te onderzoeken, of afstoten in een bepaalde zxn in een bepaalde richting mogelijk zou zijn. Dit zal natuurlijk een zaak zyn voor de commissie Rovow, om dat in eerste instantie te behandelen maar hij heeft dit hierbij dan alvast maar aangehaald. Het 2e punt wat hij graag naar voren wil brengen is eigenlijk al door meerdere frac ties naar voren gebracht, n.l. het punt over het uitstel van de aanleg van het via duct bij de Marconilaan op bladzijde 85. Zowel de Stadspartij als D'66 hebben dit al even aangehaald en hij moet zeggen dat ook zijn fractie nog al verbaasd stond te kijken toen men vernam dat een wethouder van financiën, die natuurlijk behept is met een eerste verantwoordelijkheid voor het slui tend maken van de begroting, met een opmerking in de krant van: de tunnel is een overbodige luxe; de Nederlandse Spoorwegen schijnt akkoord te gaan met een gelykvloer- se kruising op deze weg met een AHOB-installatie, de aandacht voor dit probleem trok. Hij wil verder geen discussie maar wel even enkele opmerkingen maken. Het is al gezegd. Aan weerskanten van de spoorlijn liggen een aantal belangryke wyke^ van Bergen op Zoom. De raad heeft vorig jaar het YGP vastgesteld endaarin is nadruk kelijk de tunnel vermeld. Aan de Marconilaan ligt een industrieterrein dat beter be reikbaar zou worden wanneer er een tunnel zou komen. Dan, niet te vergeten - D bb merkte het ook al even op - in dezelfde wijk waar ook het industrieterrein is zyn ook 2 scholen met in ieder geval 1.700 leerlingen. Een laatste opmerking is dan nog: de Marconilaan is al een racebaan;het gevaar dat ontstaat van dit racen wanneer er in een keer een gelijkvloerse kruising zou komen zal iedereen zich voor kannen stellen. Hij betreurt met zijn fractie deze uitlating van de wethouder. Hij zou eigenlym vanavon een korte reactie willen horen van de wethouder ruimtelijke ordening. Tegelijkertijd in deze de mening van het college. De VOORZITTER kreeg even de indruk dat de heer Janssen geen discussie wenste maar die heeft hij nu wel in voldoende mate uitgelokt, dunkt hem.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 8