15
onderwijs, betwijfelt zij. Mocht dit echter zo zijn, dan wil zij de suggestie doen om
te gaan bekijken hoe deze problematiek in plaatsen met 2 jaar AMV wordt opgelost.
De heer DEKKERS kan zeggen, dat de kwestie van het AMV, zoals uit de stukken blijkt,
uitvoerig is besproken, mede naar aanleiding van opmerkingen gemaakt tijdens de al
gemene beschouwingen. Mevrouw van de Putte zegt dan te betwijfelen, of het effecten
heeft voor vervolg-opleidingen in muzikale zin. Dat kan zijn. Daar verschilt zij dan
mee van mening met de rijksinspecteur, de heer Smeets, die voorlopig het voordeel
van de twijfel wordt gegeven. Spreker meent dat deze heer, samen met zijn collegae
daar toch wel de nodige kijk op zal hebben. Bergen op Zoom heeft inderdaad een wat
uitgebreide AMV. In de besprekingen, evenals uit de verslaglegging kan duidelijk
zijn geworden, dat vele gemeentelijke muziekscholen en eventueel ook muziekscholen
die als stichtingen opereren graag terug zouden gaan naar een systeem zoals dat in
Bergen op Zoom gebruikelijk is, omdat is vastgesteld dat dat een goed systeem is.
Het is alleen moeilijk in deze tijd, om uitbreiding van kosten te veroorzaken.
Dat is dan waarschijnlijk bij de andere de reden, dat men de 2 jaar waarop men nu een
maal zit wil handhaven.
Hij denkt dat men daarom hier in Bergen op Zoom voorzichtig moet zijn met de verdere
terugdringing. Hij heeft in de commissie onderwijs en ook in de commissie cultuur
naar hij meent al gezegd, dat uiteraard t.a.v. deze materie men voortdurend de vin
ger aan de pols zal moeten houden omdat het ook een kostenfactor is op de gemeen
telijke begroting voor nu en voor de toekomst. Anderzijds moet men echter niet iets
wat kwalitatief goed is - dat is ook de teneur van deze notitie - om niet hele
maal goed te overziene redenen op dit moment rigoreus verminderen met alle nadelige
gevolgen van dien. Een weg terug is n.l. nauwelijks in zicht; die zal moeilijk inge
slagen kunnen gaan worden.
Het is echter aan de raad om hierover te beslissen.
Mevrouw YAH DE PUTTE heeft toch vel wat moeite met zo'n opmerking, dat de heer
Smeets hier zo enthousiast over is. Dat is natuurlijk allemaal prima, maar de heer
Smeets kijkt ook bij alle andere muziekscholen en die leveren toch ook wel kwaliteit.
Daar duurt de opleiding echter maar 2 jaar.
Zij vraagt zich af, waarom hier dan toch 4 jaar blijven doorgaan.
Zij wil daar toch graag een kosten-baten analyse van hebben, wat dat oplevert.
De heer DEKKERS denkt,dat wanneer een meerderheid van de raad het op prijs zou stel
len om aan het college een opdracht te geven voor een kosten-baten analyse, daar
dan het college niet omheen zal kunnen. Hij denkt echter ook dat met alle problemen
die op dit moment de aandacht vragen van raad en college en die inzet vragen van
het ambtenarenkorps, dat, wanneer het alleen een verlangen is van mevrouw van de
Putte, dit verzoek niet ingewilligd zou moeten worden om de doodeenvoudige reden
dat daar naar zijn mening onvoldoende tijd en ruimte voor is.
De VOORZITTER wil vragen of de vraag van mevrouw van de Putte wordt gedeeld door
andere leden van de raad.
De heer YAH DE WATER wil hier een opmerking bij maken. Hij denkt dat het toch wel
goed is om die kosten-baten analyse te maken, zeker voor de komende jaren.
Volgend jaar zal er opnieuw wel bezuinigd moeten gaan worden. Maar zijn mening zou
er dan een overzicht kunnen worden verkregen over een onderdeel; dat is natuurlijk
nooit weg.
De heer BAKX kan zich geheel aansluiten bij de woorden van de heer van de Water.
Hij vindt een kosten-baten analyse toch ook wel op zijn plaats.
De heer JAHSSEN wil hierover liever bij punt 13 van de agenda terugkomen.
De VOORZITTER gelooft niet dat mevrouw van de Putte met een royale meerderheid zal
worden gesteund.
Mevrouw VAH DE PUTTE zegt, dat misschien dan heter eerst punt 13 van de agenda
afgehandeld kan worden. Misschien komt daar dan voor de heer Janssen nog wat uit.
De VOORZITTER wil de heer Janssen vragen of dat vernacht mag worden.