I 2 is gelegen in het feit, dat zichtbaar is geworden, dat planning van enig program ma moet gebeuren tegen de achtergrond ven een primitieve begroting, terwijl het omgekeerde natuurlijk ook het geval is. Tevens is het voordelig, dat voor de gehele sector het subsidie-niveau per 1 jar- nuari 1983 eens geheel in kaart is gebracht. Overigens is het het college wel duidelijk, dat 'n dergelijke operatie een één-ma- lige moet zijn en dat eventueel verdere noodzakelijke bezuinigingen in de toekomst nopen tot prioriteitsstelling. 2. In de sector kapitaalinvesteringen is de taakstelling niet gehaald. Ha sanering conform het voorliggend voorstel resteert een niveau aan opkomende lasten tengevolge van investeringen van circa 3 miljoen gulden. Een verklaring daarvoor zal gelegen zijn in het inhaal—effect dat is opgetreden ten opzichte van de begroting 1982 met betrekking tot de vervangings—investerin gen, Op die post is met name vorig jaar nog al wat beknibbeld. Men heeft derhalve te maken met een 3én-malige zaak en daarom is de situatie voor 1983 acceptabel, echter wel onder de uitdrukkelijke voorwaarde, dat het hier om een eenmalige zaak moet gaan. Het college acht het overigens van groot belang, dat de begroting sluitend ge maakt kan worden met handhaving van het voorliggende investeringsprogramma. Dat betekent een belangrijke bijdrage voor de lokale economie. 3. In de sector overige materiële uitgaven is de taakstelling meer dan gerealiseerd. Ook dit feit draagt bij tot de acceptatie van de onder schrijding van de taakstel ling in de kapitaaluitgaven. Het gaat hier immers ook om structurele bezuinigin— gen. Intussen is het goed, op te merken dat het gemeentelijk apparaat thans gesitueerd is op het prijsniveau van september 1979» Dat wü zeggen: een situatie van ten minste min 15%. Het wordt dus oppassen geblazen. 4. Met betrekking tot de sector personeel moet worden opgemerkt, dat, wanneer de taakstelling in de loop van het jaar wordt gerealiseerd, er inclusief de in de begroting bij eerste wijziging opgenomen en dus structureel gemaakte wyzigingen in de personeelsformatie, in 2 jaar tijd al voor ruim 7 ton structureel is bezuinigd. De bijkans absolute vacaturestop maakt het mogelijk dat dat bedrag per 1 januari 1984 zal zijn opgelopen tot ruim 1 miljoen, als tenminste alle personeelsleden die daarvoor in aanmerking komen daadwerkelijk met pensioen of vervroegde uit treding gaan in de loop van 1983» Uit het onder de punten 3 en 4 gestelde mag wel blijken, dat in het eigen apparaat fors wordt ingegrepen en dat bijgevolg waakzaamheid geboden is voor eventuele scha de die kan ontstaan op plaatsen die te zwaar belast dreigen te worden. Haast het al dan niet realiseren van de taakstellende bedragen valt nog op te mer ken, dat de methodiek een aantal financieel organisatorische aspecten aan het licht heeft gebracht, die in volgende begrotingsprocedures aandacht moeten krijgen. Tevens is gebleken, dat op onderdelen automatismen zijn binnengeslopen, die vragen om bedrijfs-economische analyse. Tenslotte is er het belangrijke psychologische effect, dat van de procedure en werk wijze ook voorzichting verwacht of gehoopt werd tenminste; n.l. de interesse voor de problematiek van en de verantwoordelijkheid voor de bezuinigingen heeft gelegen bij de sub-huishoudingen zelf, zonder dat ingrijpen van elders nodig is geweest. Dat geeft vertrouwen in de systematiek voor de volgende rit. De heer VAM DE WATER wil vragen of het mogelijk is om de nota bladzijde voor bladzijde te behandelen. Dat is misschien eenvoudiger. De VOORZITTER gelooft niet dat het veel problemen op zal leveren om het in eerste instantie in één verhaal te doen. Daarna kan er dan altijd nog bladzijdegev/ijs op teruggekomen worden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 3