5 1982 "betaalbaar te stellen. Een vergelijking op dit punt met 1981 is gewoonweg niet reëel, aangezien in 1981 de maatregel in 2 fasen moest worden uitgevoerd, te weten voor gezinnen in december en voor alleenstaanden later. In 1982 moest dat tegelijkertijd gebeuren. In 1981 was de sluitingsdatum voor gezinnen 3"! oktober en in 1982 voor het totaal 15 november; een veel kortere verwerkingsperiode dus. In 1981 was er bovendien geen sprake van een ambtshalve procedure zoals in 1982, hetgeen, zo is de algemene conclusie, beslist geen voordeel voor de uitvoering is geweest. Integendeel. Ontkend moet worden dat bij de sociale dienst alle aanvragen pas na de sluitings datum - half november dus - in behandeling zyn genomen. In het kader van de extra werkzaamheden die, zoals duidelijk moge zijn, niet door het eigen ambtelijk apparaat konden worden -uitgevoerd, zijn een 4-tal externe krachten aangetrokken waarvan de eerste de werkzaamheden heeft aangevangen op 25 oktober, 2 extra krachten zijn begonnen op 1 november en de 4e op 15 november. Het aantal aanvragen is in het begin zeker niet te licht beoordeeld, gelet op het aantal aanvragen in 1981Dat varen er ruim 1700 en overigens ook gelet op het hoge percentage afwijzingen in 1981. In 1982 dienden te worden beoordeeld 2644 aanvragen. Daarbij bleken 279 dubbele aan vragen te zijn zodat resteerden 2%5 aanvragen, inclusief de ambtshalve te verwerken aanvragen. Hiervan konden geheel of gedeeltelijk worden gehonoreerd 1501 aanvragen en moesten worden afgewezen 864 aanvragen. Overigens kon pas vanzelfsprekend na onderzoek blijken dat er dubbele aanvragen c.q. aanvragen in relatie tot de ambtshalve procedure waren. De toename van het aantal aanvragen in vergelijking tot 1981 is in Bergen op Zoom niet erg afwijkend van die in andere gemeenten. Opmerkelijk is wel het relatief hoge aantal aanvragen in Bergen op Zoom in vergelijking tot de regio, b.v. Roosendaal. In deze laatste gemeente waren zelfs iets minder aanvragen, om precies te zijn 2344, waarvan overigens 881 afwijzingen, terwijl daar toch het aantal inwoners onge veer 10.000 meer bedraagt dan in Bergen op Zoom. Ook kan in dit verband nog worden opgemerkt dat in de laatste week voor de sluitings datum nog ruim 450 aanvragen werden ingediend. De vaste uitkeringsgerechtigden hebben, zou men kunnen zeggen, wel een voorkeurs behandeling gekregen omdat zij geen aanvraagformulier behoefden in te dienen. In de overigens pas laat bekend gemaakte voorschriften t.a.v. de ambtshalve proce dure werden deze werkzaamheden, die bestaan uit de vastlegging op een behandelings formulier, opgedragen aan de uitvoerders. Hoewel bedoeld als een vereenvoudiging is de algemene conclusie, dat de ambtshalve procedure in het kader van de uitvoering slechts een verzwaring heeft betekend. Als met een voorkeursbehandeling echter wordt bedoeld of vaststelling van het recht op de eenmalige uitkering en de betaling daarvan vooraf is gegaan aan de behandeling van de aanvrage van personen die niet bij de sociale dienst in uitkering zijn, dan is het antwoord daarop neen. Het beleid is er nadrukkelijk op gericht geweest alle aan vragen tegelijk af te ronden en alle rechthebbenden op eenzelfde tijdstip te betalen. Een andere handelwyze zou o.i. ook beslist niet terecht geweest zijn aangezien im mers alle rechthebbenden op de eenmalige uitkering over niet meer dan een minimum inkomen beschikken. Overigens kan ook om practische redenen geen selectie worden toegepast omdat pas tijdens de beoordeling kan blijken of een aanvrage al dan niet gehonoreerd, geheel of gedeeltelijk, kan worden. Tegen deze achtergrond is dan ook de uitkeringsgerechtigden van de sociale dienst geen informatie vooraf verschaft dat de eenmalige uitkering niet voor eind december betaalbaar kon worden gesteld. Overigens was de gemeente daartoe ook niet verplicht aangezien er geen enkele ver plichting tot betaling voor dat tijdstip bestond. Op grond van de wet diende de uitbetaling te geschieden vanaf 15 november i982, ter wijl in de voorlichtingsfolder bij de aanvraagformulieren is vermeld, dat het de be doeling was dat het geld eind 1982 begin 1985 zou worden ontvangen op de bank- of girorekening.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 34