13
omschreven. Hij heeft daar toen hijgezegd, dat hij dat getal niet hard kon maken.
Hij heeft er bijgezegd, dat dat getal opgekomen was via getallen die hij had opge
nomen hij andere gemeenten. Hat heeft hij toen als richtlijn gehanteerd.
Als straks zou blijken in het overleg, dat nog aan. alle kanten gevoerd moet wor
den, dat dat aantal kleiner zal moeten zijn, dan heeft hij naar zijn mening in
deze eerste ronde medegedeeld, dat zijn fractie daar geen halszaak van zal maken.
Yerre van dat.
He heer A, J.MANKEN wil beginnen met de opmerking, dat op 21 april 1931 de CM-
fractie de eerste stoot gaf om te komen tot een onderzoek naar de toekomst van
het gemeentelijk woningbedrijf
De door zijn fractie gesignaleerde financiële tekorten enerzijds en het achterstal
lig onderhoud anderzijds vervulden zijn fractie met grote zorg.
Het rapport heeft wel lang op zich laten wachten, maar hij beseft dat de materie
bijzonder moeilijk is,
He samenstellers verdienen een compliment voor het vele en moeilijke werk, als
mede dit college dat zich er vele malen over heeft gebogen om tot een aanvaard
bare afronding te komen.
Beziet men het woningbedrijf in de huidige situatie, dan blijkt dat er onvoldoende
middelen zijn om de onderhoudstoestand van een aantal complexen te kunnen oetalen.
Volgens het rapport was het onderhoudsfonds op 1 januari 1932 ruim 1,4 miljoen
negatief. De algemene bedrijfsreserve 28.000.-- negatief,
Het onderhoudsfonds en de bedrijfsreserve samen zijn in 1987 1 miljoen negatief,
mits er dan rijkssteun wordt ontvangen. Indien er echter geen rijkssteun komt zijn
deze tezamen maar liefst 10 miljoen negatief.
Terecht tekent men in het rapport aan, dat bij de beoordeling van de saldi er dan
nog wel rekening mee gehouden moet worden, dat, als er rijkssteun wordt ontvangen
dan de geactiveerde herstelkosten ook nog eens een keer terug moeten worden ver
diend.
Hu wordt er wel eens gesteld, dat men binnen 10 jaar uit de zorgen zou zijn,
De cijfers ven het gele blad in bijlage 2a zouden dit aantonen.
Hij moet er op wijzen, dat dit toch wel hoogst onwaarschijnlijk is dat dit gehaald
kan worden. Immers: 1. dan moet de rente 10 jaar lang op Q% blijven; 2. dan zal
er zich geen onderhoud moeten aandienen wat nu nog niet is te voorzien; 3* dan
zullen alle andere uitgangspunten die aan de berekeningen ten grondslag liggen
de eerste 10 jaar zich niet mogen wijzigen; 4* dan zal de rijkssteun ontvangen
moeten worden, wat volkomen onzeker is gezien 's lands financiën.
In de brief van de Nationale Woningraad staat nog vermeld: het beleidsvoornemen
van de regering om voor 1984 tot een andere financiering te komen voor het wo-
ningwetwoningverbeteringsprograiuma. Een gedeelte zou ten laste van de algemene
reserves moeten komen. Wat de gevolgen voor het woningbedrijf dan zouden zijn is
zeker nu nog niet bekend.
Het geheel overziende, moet het toch voor eenieder duidelijk zijn, dat het woning
bedrijf er gewoon slecht voor staat. Immers, het noodzakelijke groot onderhoud
zal voor de eerste jaren vele tientallen miljoenen guldens vergen.
Hij wil best een beetje optimistisch naar de toekomst kijken, maar het nemen van
dergelijke risico's acht hij niet verantwoord.
De raad zou naar zijn oordeel geen knip voor de neus waard zijn, indien het huidi
ge gegeven van het woningbedrijf niet hoogst ernstig zou worden genomen en de raad
niet bereid zou zijn hier iets aan te doen.
Terecht gaan de onderhoudswerkzaamheden door. Hij wil daar best viel eens een com
pliment voor maken aan het actres van de huidige portefeuillehouder.
De bewoners hebben recht op een aanvaardbaar goede woning, maar dat betekent wel
dat de kosten naar de toekomst, worden verschoven. Dit kan men echter niet blijven
doen. Dat kan geen enkele huishouding zich straffeloos blijven permitteren.
Een goed beleid vereist dat er maatregelen worden genomen, om alle .factoren die
leiden tot negatieve saldi zeker aan te pakken.
Hij wil terzake enige kleine financiële kanttekeningen bij het rapport maken.
Een van de voornaamste financiële aspecten is ongetwijfeld de post exploitatiekos
ten. In het rapport komen geprognotiseerde exploitatiekosten over voor de jaren
1982 - 1991 bij herstelprojecten van de complexen 1, 2, 3 en 7 1°»