56 En waarom dan vel. Nu de markt weer die centrale functie krijgt is het voor de hand liggend, dat mensen na boodschappen te hebben gedaan, eens vrat uitvoeriger en wat rustiger willen gaan zitten op die Grote Markt. De dag horeca krijgt meer functie als misschien voorheen. Tegelijkertijd wordt geprobeerd met die Lindebaangarage niet alleen het westelijk deel van de stad goed te laten bewinkelen maar vanuit het westen ook naar het oos ten te gaan. Vandaar dat hij een beetje moeite heeft met dit voorstel. Aanvankelijk heeft zijn fractie met de gedachten gespeeld, om toch voor het voorstel te zijn met betaling achteraf; dus te kiezen voor de dure oplossing. Met dat hefboom-systeem dus. Ken dacht dat daarmede tegelijkertijd de veiligheid ook wat zou worden vergroot. Men ziet echter, dat de kosten toch wel wat te hoog worden, ook de structurele kosten, want er zullen toch altijd wel een aantal mensen, onderhoudspersoneel of in ieder geval personeel in het algemeen aanwezig moeten zijn. /hier Vandaar dat de fractie van de WD voorstelt, om niet het parkeren maximaal 2 uur te laten zijn, maar 4 uur. Hij had/graag de mening van de rest van de raad over gehoord. De heer WESTERBDE zegt dat zijn fractie in principe wel met dit voorstel van de WD mee kan gaan, maar met een paar beperkingen. Er is een overeenkomst met Albert Heyn, dat er een voldoende aantal plaatsen voor kort parkeren zal zijn. Hij denkt dat dan dus een deel maar beschikbaar kan worden gesteld voor dit lang paxkeren met een maximum van 4 uur. Men is het dus wel eens dat daar een identieke parkeerautomaat komt zoals er al meerdere zijn, alleen vraagt hij daarvoor darx een mogelijkheid om er inplaats van één gulden ook twee gulden in te kunnen stoppen» Hij denkt dat als in die parkeerautomaat 2 kwartjes gedaan kunnen worden, men die ook wel zo kan maken dat er 2 guldens in kunnen. Dat kan dus dezelfde automaat zijn» Men kan n.l. aan het betaalde bedrag zien, waar de auto moet staan. Als men dan duidelijk aangeeft: dat is lang parkeren en dat kort, dan is er volgens hem niets aan de hand.. Hoe die verdeling dan moet zijn laat hij graag aan nadere uitwerking over. De heer BAKX heeft nog een klein vraagje. Kan het college mededelen, hoe het staat met de voorbereiding of althans de suggesties omtrent de belanghebbendenregeling. De heer NIJPELS wil er nog wat uitbreiding in aanbrengen. De heer Janssen heeft het nu over 4 uur parkeren. Dat zal best wel mogelijk zijn of kunnen zijn. Hij zou dan echter wel even willen weten, wat voor tarief men daar voor vast wil stellen. Anders is er de mogelijkheid, de ambtenaar begint n.l. om 9 uur, dat ze de auto pas om half een weghalen. Dan kan er niemand parkeren. Alleen op de Vismarkt. De heer JANSSEN wil hier even op reageren. Dat probleem ziet hij ook wel. Hij voelt wel een beetje aan wat de heer Nijpels probeert te zeggen. Hij denkt echter dat gewoon, gezien het punt 27 over het parkeerreglement, het ta rief op een kwartje per half uur moet worden gehouden. Dat is het gewone tarief zoals dat ook in de rest van de stad geldt. De heer VAN DER VELDEN kan heel kort zijn. Het moet de raad bekend zijn, dat er een overeenkomst is gesloten met Albert Heyn voor kort parkeren met een maximum duur van 2 uur. De heer V/esterhof heeft daar zeer terecht al op gewezen. Op dit moment is het college in bespreking, op welke wijze daarin veranderingen kunnen worden aangebracht. Hij moet zeggen dat die besprekingen op plezierige wijze plaatsvinden, maar hij kan de raad echt nog niet informeren over de uitkomst. Hy denkt echter wel dat het goed is als de raad zich realiseert dat er een overeen komst is met Albert Heyn van 2 uur. Toch niet voor de hele parkeergarage zeker, vraagt mevrouw NOORMAN. Jawel, zegt de heer VAN DER VELDEN. Nogmaals, het college zal dat gewoon bekijken. En de wethouder neemt het dus mee in de onderhandelingen, zegt de heer JANSSEN.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 204