43
Hij vindt de inrichtingsplannen van de Bosstraat zodanig, dat die heel uitdrukkelijk
zijn gebaseerd op B en de besprekingsverslagen die daarover zijn geven ook duidelijk
aan, dat de ondernemers van de Bosstraat heel uitdrukkelijk accoora zijn gegaan met
die herinrichtingsplannen en dat die bespreking heeft plaatsgevonden nadat het VCP
is vastgesteld en men wist dat op die 2 onderdelen aanvullende studie verricht zou
worden, maar dat men b,v, wel gevraagd heeft naar en aan noemt hij even een onder
deel - het aanbrengen van een duidelijke markering bij de toegangen tot de Grote
Markt en de Korte Bosstraat waardoor de noodzakelijkheid zou kunnen blijken voor het
laden en lossen.
Zijn standpunt is dat op dit moment, los van de cijfers wordt gezegds die lus naar de
Bosstraat toe wordt losgelaten. Aan de andere kant spreken voorstellen ervan dat het
toch mogelijk moet blijven dat zowel laden als lossen plaats kan vinden. Bat betekent
dat er ook nog een plan G is. Kaar zijn mening rolt er dan uit, als de raad daarvoor
zou kiezen, dat men af kan slaan bij A, dat men eventueel af kan slaan bij B omdat
men daar moet laden en lossen, want dat wil men dan ook. Zo heeft hij dat tot nu toe
altijd nog officieel vernomen. Hij kan ook zeggen dat het college daar tot op heden
nog geen enkel ander schriftelijk bericht over heeft bereikt, zij het dan dat middels
een brief die dan aan de raadsleden verzonden zou zijn hij via een fractiegenoot daar
van kennis heeft kunnen nemen, hoe het recentelijk standpunt van de Bosstraat is.
Hij moet zeggen dat hij er toch moeite mee heeft dat de besprekingen over herinrich
tingsplannen hebben plaatsgehad waarbij men er dan mee akkoord is gegaan, terwijl men
nu zegt; nee; wij vallen toch liever naar C.
Hij stelt dan gewoon dat men dadelijk uit zal komen op een oplossing dat men bij A af
kan slaan, eventueel bij B voor het laden en lossen en G heeft men dan ook nog.
Hij gelooft dan echter dat men dan terug naar af is gegaan.
Hij moet zeggen dit toch een tweeslachtigheid te vinden en dat buitengewoon jammer
te vinden.
Wat betreft de verdere afwikkeling. Op de Hoogstraat .is geprojecteerd om alle ver
keer komende vanuit de Antwerpsestraat te laten gaan en het fietsverkeer - ook
daarop is door verschillende partijen met klem aangedrongen - beide kanten op te
kunnen laten ga,an. Het overige verkeer zou dan dus van de Korte Bosstraat en van
de Antwerpsestraat via de Hoogstraat naar beneden kunnen gaan.
Als men kiest voor C betekent dat zonder meer een toename van het aantal auto's in
een heel uitdrukkelijke woonstraat, n.l, de Hoogstraat en dan moet daar ook nog in
2 richtingen het fietsverkeer bij. Hij gelooft dat dat een niet juiste zaak is.
Hij heeft heel uitdrukkelijk in de vorige commissievergadering gezegd, dat men bezig
is met een permanent proces. Ook aan andere straten heeft men een heel duidelijk
nee moeten laten horen.
Hij gelooft dat het niet juist is om nu op een onderdeel nu ineens iets los te laten
zonder dat daar de definitieve effecten van terdege zijn onderzocht.
Men wil zelfs niet de ruimte geven om dat eens proefondervinderlijk nader op te
bouwen.
Hij heeft toegezegd e.e.a. te willen evalueren. Toegezegd om*die zaak na een jaar
eventueel opnieuw te bezien,
Kiets kan echter meer ineens; men moet nu heel uitdrukkelijk, nadat B is vastgesteld,
weer nog eens een stapje verder en moet voor een bepaalde straat worden gekozen
in C, Als hij dat geweten had, moet hij zeggen, dan zouden nog wel voor meerdere zaken
onderzoekingen gedaan kunnen zijn.
Tot slot wil hij ook nog even opmerken dat hij vanavond begonnen is met de nota
verkeren in de binnenstad.
In het kader van de aanvullingsagenda van de raad van 24 november 1978 is vastge
steld de verkeersmaatregelen voor de Grote MarktAardig is om op te merken dat^
zonder hoofdelijke stemming en beraadslaging het voorstel werd aangenomen op basis
waarvan men besloot inderdaad het verkeer niet via de Kerkstraat af te voeren.
Waarom heeft dat plaatsgevonden. Ook daarop heeft hy in de commissie en in het
overleg met de ondernemers aangedrongen. Hij heeft gevraagd; als er veranderingen
plaats gaan vinden doet men dat dan wel verantwoord want het zit hem toch in de
totaliteit. Welnu, omdat heel uitdrukkelijk bij de herinrichting van de Fortuinstraat
ingebouwd is vanuit de zijde van het ministerie van economischs zaken dat een
van de voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie was, dat het
doorgaande verkeer daarin werd geweerd en dat met name daar de raad het voornemen