41
Resumerend: de WD kiest voor C, ook al zitten daar natuurlijk heel wat haken en ogen
aan. Men is dan ook van mening dat door die haken en ogen er eigenlijk min of meer
een continue evaluatie moet zijn van het geheel, zodat eventueel wanneer mocht blij
ken dat er problemen zouden ontstaan door deze keuze, een bijstelling mogelijk is.
Hij zou in ieder geval de wethouder in overweging willen geven, om, wanneer vanavond
blijkt dat de raad in meerderheid voor C is, toch het naar 2 kanten mogelijk houden
van fietsverkeer in de Hoogstraat,eens nader te bekijken en dat dan - vermoedelijk
maar af te schaffen, zodat alleen met het meegaande autoverkeer een fietser deze
Hoogstraat in mag rijden.
De heer WESTERHOF zegt dat toen vorig jaar het VCP door de raad werd aangenomen,
er één voorbehoud werd gemaakt, n.l. voor de afvoer van het verkeer vanaf de Grote
Markt. In het oorspronkelijke plan van het college zou de Grote Markt niet bereik
baar zijn voor het verkeer vanuit de Steenbergsestraat-Fortuinstraat, nu genoemd
plan A, Door de inspraak, de hoorzittingen en nadere contacten kwam het college
terug van deze oplossing en kwam met wat nu plan B wordt genoemd, n.l. de Grote
Markt wel bereikbaar vanuit noordelijke richtingen en afvoer van dit ver
keer via de nauwe lus langs de Roxy. Ha overleg met het MGH en de wethouder kwam
/met het CDA, met de WD,/het voorstel om de slurf langs de Roxy autovrij te maken en
niet alleen het verkeer uit de Zuivelstraat maar ook dat vanuit de Fortuinstraat
af te voeren via de Hoogstraat, nu genoemd plan G, ofschoon in de notitie niet
juist voorgesteld.
Het college zegde toe in een nadere studie plan B en C nader te bezien en komt nu
met een voorstel.
Het college blijft bij plan B en zegt hiertoe besloten te hebben op grond van vaststel
lingen en conclusies in een bij de stukken gevoegde notitie.
Hij moet zeggen dat de argumentatie daarin genoemd, zijn fractie totaal niet heeft
overtuigd. Men vindt die argumenten zwak en gezocht.
Aangegeven wordt, dat 500 voertuigen per uur door de Hoogstraat wel kan maar 400
niet. Even later wordt gezegd dat deze piekbelasting maar 'tijdelijk is want nadat óp
Grote Markt en in Zuivelstraat het parkeren wordt beperkt - en dit duurt niet lang
meer - zal het aantal voertuigen teruglopen tot 270, Dus beneden het aanvaardbaar
te achten maximum.
Het andere argument tegen plan C is, dat het lussensysteem doorbroken zou worden.
In theorie is dat juist, maar min of meer misleidend is wel, dat men in plan C net
doet of de rijbaan voor langs de GGD weer open gaat, Eiets is minder waar.
Plan C vraagt niet deze rijbaan weer open te maken maar alleen om een oostelijke uit
gang vanaf het parkeerterrein Grote Markt richting Hoogstraat, ook voor hen die
vanuit de Fortulnstraat komen. Dat is dan wel iets anders.
Het argument dat zodoende een sluipweg wordt gecreëerd is volkomen theoretisch.
Sluipwegen worden alleen gebruikt door diegenen die de situatie kennen. Geen erva
ren automobilist die van noord naar zuid moet, gaat boven aan de Steenbergsestraat
inplaats van rechtsaf te gaan langs ruime singels het drukke verkeer daar kruisen,
door de smalle Steenbergsestraat en Fortuinstraat rijden met kans op obstakels van
bedienend verkeer, dan slalommen over de Grote Markt om dan bovenaan de Hoogstraat
voordat men linksaf kan slaan te gaan staan wachten op de daar vermoedelijk te
plaatsen verkeerslichten. Als men gewoon even praetisch denkt is dat bezwaar tegen
plan C gewoon onzinnig en er met de haren bijgesleept of bedacht door een theore
ticus achter zijn bureau. Het enige bezwaar tegen plan C is, dat er tijdelijk wat meer
verkeer door de Hoogstraat komt maar dat ene echte nadeel weegt niet op tegen de
grote voordelen, n.l.
1de Grote Markt blijft bereikbaar voor parkerende bezoekers die vanuit de Steen
bergsestraat - Fortuinstraat komen;
2. de nauwe, bochtige slurf van Camillo tot de Tulp wordt autovrij en leent zich
uitstekend voor een wandelgebied; de looproute vanaf het Lindebaancomplex naar
de Grote Markt wordt veel aantrekkelijker;
5. de verkleinde parkeergelegenheid op de Grote Markt blijft ongedeeld, wat in hoge
mate een doelmatig gebruik bevordert. In plan B is toch een ongelukkige schei
ding noodzakelijk. Bovendien is voor degenen die op de Markt geen parkeerplaats
kunnen vinden, via de Hoogstraat een korte route mogelijk naar de Lindebaangarage.