41 Resumerend: de WD kiest voor C, ook al zitten daar natuurlijk heel wat haken en ogen aan. Men is dan ook van mening dat door die haken en ogen er eigenlijk min of meer een continue evaluatie moet zijn van het geheel, zodat eventueel wanneer mocht blij ken dat er problemen zouden ontstaan door deze keuze, een bijstelling mogelijk is. Hij zou in ieder geval de wethouder in overweging willen geven, om, wanneer vanavond blijkt dat de raad in meerderheid voor C is, toch het naar 2 kanten mogelijk houden van fietsverkeer in de Hoogstraat,eens nader te bekijken en dat dan - vermoedelijk maar af te schaffen, zodat alleen met het meegaande autoverkeer een fietser deze Hoogstraat in mag rijden. De heer WESTERHOF zegt dat toen vorig jaar het VCP door de raad werd aangenomen, er één voorbehoud werd gemaakt, n.l. voor de afvoer van het verkeer vanaf de Grote Markt. In het oorspronkelijke plan van het college zou de Grote Markt niet bereik baar zijn voor het verkeer vanuit de Steenbergsestraat-Fortuinstraat, nu genoemd plan A, Door de inspraak, de hoorzittingen en nadere contacten kwam het college terug van deze oplossing en kwam met wat nu plan B wordt genoemd, n.l. de Grote Markt wel bereikbaar vanuit noordelijke richtingen en afvoer van dit ver keer via de nauwe lus langs de Roxy. Ha overleg met het MGH en de wethouder kwam /met het CDA, met de WD,/het voorstel om de slurf langs de Roxy autovrij te maken en niet alleen het verkeer uit de Zuivelstraat maar ook dat vanuit de Fortuinstraat af te voeren via de Hoogstraat, nu genoemd plan G, ofschoon in de notitie niet juist voorgesteld. Het college zegde toe in een nadere studie plan B en C nader te bezien en komt nu met een voorstel. Het college blijft bij plan B en zegt hiertoe besloten te hebben op grond van vaststel lingen en conclusies in een bij de stukken gevoegde notitie. Hij moet zeggen dat de argumentatie daarin genoemd, zijn fractie totaal niet heeft overtuigd. Men vindt die argumenten zwak en gezocht. Aangegeven wordt, dat 500 voertuigen per uur door de Hoogstraat wel kan maar 400 niet. Even later wordt gezegd dat deze piekbelasting maar 'tijdelijk is want nadat óp Grote Markt en in Zuivelstraat het parkeren wordt beperkt - en dit duurt niet lang meer - zal het aantal voertuigen teruglopen tot 270, Dus beneden het aanvaardbaar te achten maximum. Het andere argument tegen plan C is, dat het lussensysteem doorbroken zou worden. In theorie is dat juist, maar min of meer misleidend is wel, dat men in plan C net doet of de rijbaan voor langs de GGD weer open gaat, Eiets is minder waar. Plan C vraagt niet deze rijbaan weer open te maken maar alleen om een oostelijke uit gang vanaf het parkeerterrein Grote Markt richting Hoogstraat, ook voor hen die vanuit de Fortulnstraat komen. Dat is dan wel iets anders. Het argument dat zodoende een sluipweg wordt gecreëerd is volkomen theoretisch. Sluipwegen worden alleen gebruikt door diegenen die de situatie kennen. Geen erva ren automobilist die van noord naar zuid moet, gaat boven aan de Steenbergsestraat inplaats van rechtsaf te gaan langs ruime singels het drukke verkeer daar kruisen, door de smalle Steenbergsestraat en Fortuinstraat rijden met kans op obstakels van bedienend verkeer, dan slalommen over de Grote Markt om dan bovenaan de Hoogstraat voordat men linksaf kan slaan te gaan staan wachten op de daar vermoedelijk te plaatsen verkeerslichten. Als men gewoon even praetisch denkt is dat bezwaar tegen plan C gewoon onzinnig en er met de haren bijgesleept of bedacht door een theore ticus achter zijn bureau. Het enige bezwaar tegen plan C is, dat er tijdelijk wat meer verkeer door de Hoogstraat komt maar dat ene echte nadeel weegt niet op tegen de grote voordelen, n.l. 1de Grote Markt blijft bereikbaar voor parkerende bezoekers die vanuit de Steen bergsestraat - Fortuinstraat komen; 2. de nauwe, bochtige slurf van Camillo tot de Tulp wordt autovrij en leent zich uitstekend voor een wandelgebied; de looproute vanaf het Lindebaancomplex naar de Grote Markt wordt veel aantrekkelijker; 5. de verkleinde parkeergelegenheid op de Grote Markt blijft ongedeeld, wat in hoge mate een doelmatig gebruik bevordert. In plan B is toch een ongelukkige schei ding noodzakelijk. Bovendien is voor degenen die op de Markt geen parkeerplaats kunnen vinden, via de Hoogstraat een korte route mogelijk naar de Lindebaangarage.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 189