40 De heer JANSSEN zegt dat in de vergadering van 28 mei 1982 er bijzonder veel gezegd is over de verkeersafwikkeling rondom de Grote Markt. Hy heeft de stukken daarover eens zorgvuldig nagelezen wat verder vel zal blijken. Heel veel mensen hebben toen het woord gevoerd; er is over en weer gediscussieerd; de wethouder heeft toen getracht de raad toch achter zijn standpunt te krijgen. Sinds die tijd is er weer heel wat afgepraat en gediscussieerd over en weer in di verse fracties, met belanghebbenden, met mensen van de middenstand enzovoorts. Toch hebben in die vergadering van 28 mei 1982 de CDA en de WD min of meer toch wel gekozen voor alternatief C. Dat zou onderzocht worden wat dan ondertussen is gedaan. Er is een beperkt verkeersonderzoek geweest. Het college komt dan naar aanleiding van deze onderzoekingen uit op voorstel B. In zowel het onderzoek als in de commissie zijn een aantal punten van voor- en na delen voor alternatief A naar voren gekomen, alsmede voor alternatief B. Die wil hy toch even memoreren. Het nadeel van plan C zou zijn, dat het lussensysteem doorbroken zou worden. Hij denkt dat dat juist is. Een ander nadeel van plan C is, dat de Hoogstraat zwaarder belast gaat worden. Ook dat is denkt hy juist, ook al zou het dan maar, zoals het onderzoek zegt, een 70-tal auto's zijn. Een ander probleem, ook al is dat niet expliciet aan de orde gekomen, zou kunnen zijn, dat met de inrichting van de Markt toch een probleem ontstaat waar nu precies die parkeerplaatsen gesitueerd zouden moeten worden. Daar staat tegenover, dat, wanneer voor plan G wordt gekozen, op die manier de toch v/el bijzonder moeilijke slurf of lus die moet worden gemaakt aan de noordelijke kant van de Bosstraat op een bepaald moment autovrij wordt gemaakt en voor wande laars erg geschikt wordt gemaakt. Tegelijkertijd maakt men het mogelijk, wanneer voor plan C wordt gekozen, om de Linde- baan op een rustige manier te bereiken en daaruit weg te gaan naar de Grote Markt richting rest van het centrum. Hij denkt dat wanneer al deze zaken ten opzichte van elkaar worden afgewogen, men toch zal moeten concluderen, dat er nog al wat vaagheden in het totaal zitten, Hy wijst alleen al even op het echte effect van de her-inrichting van de Fortuin straat. Met andere woorden: men zou geneigd zijn om beide kanten op te gaan redeneren. Toch moet er vanavond een keuze worden gemaakt Hij denkt en dat wil de hele WD-fractie vanavond naar voren brengen - dat die keuze door zal moeten slaan in het voordeel van de Bosstraat. Met andere woorden: zijn fractie is eigenlijk voor plan G. Maar daar zou men nu reeds een aantal zaken aan vast willen koppelen. Het is reeds eerder gezegd, o.a. in de woorden van de PvdA maar dan komen zij -uiter aard tot een andere conclusie, dat er in ieder geval voor gezorgd moet worden dat er een hele goede her-inrichting komt van de Fortuinstraat; die zal zeker in het begin, d.w.z. aan de noordelijke kant, er voor moeten zorgen dat iedere automobilist zich wel 10 keer gaat bedenken of hy wel die Fortuinstraat-in zal gaan. Er zal een betere bewegwijzering moeten komen en niet alleen op het punt van de Fortuinstraatnoem het maar even de Mariahoek, maar eigenlijk al aan het begin van de Steenbergsestraat, waar verwezen wordt naar parkeerruimten en naar doorgaand verkeer. Er zou een bebording moeten komen hy kan zo gauw geen ander woord vin den - een betere bebording aan de Fcrtuinstraatdie eigenlijk wijst in de richting van; uitsluitend toegankelijk voor voetgangers, ook al ziet hy dat er juridische problemen aan vastzitten. Dan zal met de her-inrichting van de Grote Markt zoveel mogelijk rekening moeten worden gehouden met het toch eventueel doordringen van sluipverkeer. Naar aanleiding van al deze maatregelen moet de automobilist zich wel terdege be denken om die Markt op te gaan. Tegelijkertijd denkt hij dat het mogelijk moet blijven, als voor plan C wordt gekozen, dat de Bosstraat in ieder geval bereikbaar moet blijven voor het vracht-bestemmings- verkeer. Onderzocht zou kunnen worden, denkt hy, of het mogelijk is dat alleen toe te staan vóór 11 uur.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 188