39 Zij wil ook best nog even toelichten, waarom toen ook aanvaardbaar werd het alter natieve plan B, hoewel men voor plan A nog altijd de meeste sympathie had. Plan B is ontwikkeld omdat men zich afvroeg of een buurt-VCP wel voldoende de toe gankelijkheid kon regelen van de Markt; met name de hotels, het stadhuis, de VW. Zij denkt dat de angst van de Bosstraat-winkeliers wat overtrokken is en dat dat in de praktijk allemaal heel erg mee zal vallen. Het moet misschien wel onaantrekkelijk worden gemaakt om deze lus zonder meer te nemen. Dat zou men kunnen doen door weinig of geen parkeerplaatsen voor bezoekers te maken, de bestrating zo te maken dat die tot langzaam rijden dwingt, een strenge contrÖle op de parkeermeters. Hierbij moet men denken aan het systeem met de klemmen. Verder dan vanuit de Fortuinstraat de inrit misschien wijzigen. Plan C is voor haar fractie niet bespreekbaar. Het is een alternatief van een alter natief. Anders gezegd: andere mensen worden met de problematiek opgezadeld die men zelf niet wil, n.l. de Eoogstraatbewoners. Verder is over plan C in alle nota's over de verkeersmaatregelen en in de probleem stellingennota met name duidelijk naar voren gekomen, dat het autoverkeer wat niet in de stad moet zijn ook buiten de stad gehouden moet worden. Niet via omleidingen de stad in kan komen. By invoering van G kan het verkeer weer middels de stad van noord naar zuid komen. Dan worden alle uitgangspunten, verwoord in de probleemstellingennota en de uit gangspunten van het VCP geweld aangedaan. Door het lussensysteem wordt dat totaal doorbroken. Mevrouw VAN DE PUTTE wil beginnen met de opmerking, dat vorig jaar de raad het VCP heeft aangenomen. De visie die achter dit plan zit wordt door haar fractie onder steund. Een van de fundamentele uitgangspunten van het VCP is, dat geen doorgaand verkeer in de stadskern toelaatbaar is. Daarom acht zij principieel oplossing A de beste omdat daarbij dat doorgaande verkeer geheel wordt voorkomen. Oplossing B is minder juist omdat doorgaand verkeer via Bosstraat, Potterstraat Lievevrouwestraat mogelijk is. Indien de Fortuinstraat, westzijde Markt, Bosstraat en Potterstraat als verkeersluwe straten worden uitgevoerd, is deze oplossing aanvaardbaar. Van fundamenteel belang is dan wel, dat aan dit lusgedeelte geen bezoekersparkeer plaatsen liggen. Als voorziening voor de winkels en hotels zou dan het stoppen, dus niet het parkeren, op de rijbaan kunnen worden toegestaan. Oplossing C wijst haar fractie af omdat daarmee de kern van het VCP onderuit wordt gehaald terwijl de verkeersintensiteit in de Hoogstraat tot een onaanvaardbaar hoog niveau op zal lopen. Wat betreft de door de Bosstraatwinkeliers geopperde bezwaren meent zij dat door de door haar voorgestane uitvoering van oplossing B die bezwaren zoveel mogelyk worden ondervangen. Naar haar mening zou het volledig verkeersvrij maken van het stuk Bosstraat tussen Markt en Potterstraat slechts worden bereikt door de Fortuinstraat en de westzijde Markt geheel af te sluiten. Vorig jaar, bij aanvaarding van het VCP, heeft zij tevens het verzoek gedaan om de mogelijkheid te bekijken of in de zomermaanden, zoals het model in Zierikzee aangeeft, de mogelijkheid bestaat om de stad zaterdag de gehele dag en eventueel de vrijdag avond helemaal verkeersvrij te maken. Is dat al eens verder onderzocht, wil zij vragen. De heer VAN DE WATER zegt dat zijn fractie met plan B van het college eigenlijk één probleempje heeft. Hy weet niet of het uitgebreid bekeken of onderzocht is. In de nabije toekomst gaat n.l. de Martelarehkerk dicht waardoor de drukte voor de Lievevrouwekerk aanzienlijk groter zal worden. Hij denkt dat dit een behoorlijke vertraging gaat geven in het verkeer indien plan B van het college wordt Ingevoerd, Heeft de wethouder hier al rekening mee gehouden, is de vraag. In wezen voelt zijn fractie het meest voor plan C omdat daarbij een gedeelte van de Korte Bosstraat voetgangersgebied wordt waardoor er toch een aantal facetten van het totaalplan in een klein gebied gecontröleerd zouden kunnen worden en afgewogen kunnen worden, In principe kiest zijn fractie dan ook op dit moment voor plan C.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 187