15 Lus 8% korten op een "bepaald "bedrag is moeilijk voor de heer de Laet moet mevrouw VAL DE PUTTE dan constateren. 8% van 8 miljoen is toch altijd nog 64O.OOO.-. Als de post onvoorzien daarmee gevuld zou kunnen worden denkt zij dat daar heel wat mee gedaan zal kunnen worden. Zij heeft ook aangegeven op welke wijze zij strakjes de pijn zou willen verzachten van die 8% korting in het sociaal kultureel werk. Zij heeft al horen zeggen: wij weten niet of het haalbaar is. Op een aantal punten weet men volgens haar al zeker dat het niet haalbaar is. Voor een aantal zaken die men niet door wil laten gaan als die buiten het minimum- pakket vallen, zou men toch voor een soort overbrugging moeten zorgen, vindt zij, tot 1 januari 1984 met de mededeling aan die betrokken instellingen dat het maar tot die datum meer is. Voor het andere zocht zij dan een mogelijkheid dat ook dat maar tot die datum zou gelden maar met de mededeling daarbij, dat het strakjes als struc turele post eventueel in de begroting zou kunnen worden opgenomen. Het was niet de bedoeling van de heer VAN HEiJST om zich in dit debat te mengen, ma-ar de grote zorg van de heer Bakx voor de werkeenheden van SKV hebben hem toch even aan het denken gezet. Leze zei dat er een 'werkeenheid van SKV gesloten kan. worden. Spreker heeft dan in de kranten nog niet zo heel gek lang geleden gelezen, dat er een werkeenheid van SKW open was, maar dat er bewust niet gewerkt, werd, Le heer STUART wil nog antwoorden op de vraag van de heer Bakx over de binnengeslo pen automatismen. Hij doelt daarbij voornamelijk op het verschijnsel van interne ver rekeningen die in de gemeentebegroting zit, m.a.w. bedragen die geraamd worden voor nota1s die sub-huishoudingen bij elkaar in rekening gaan brengen voor te leveren diensten. Lat hoofdstuk behoeft nadere bestudering omdat er naar zijn smaak nog al wat nota's te verwachten zijn voor diensten waarvan men zou kunnen zeggen, dat men die elders goedkoper kan krijgen. Bat toont aan weer de noodzaak aan van bedrijfs economische analyses van de betrokken sub-huishoudingen. Hij denkt ook nog wel even antwoord te moeten geven aan mevrouw van de Putte. Hij heeft wel goed begrepen wat zij bedoelde.Wanneer zij stelt dat een dergelijk vrij te maken bedrag uit enige reserve overigens als overbruggingsmaatregel zou moeten gel den al dan niet via de post onvoorzien dan denkr hij dar dat financieel—technisch gezien een acceptabele zaak zou zijn. Het is wél zo, dat die reserve oorspronkelijk een investeringsbestemming heeft gekregen en als er dan een andere^bestemming aan gegeven zou willen worden dan vraagt hij zich af, hoe het met de vrije besteedbaar heid zit want dan gaat men in feite toch weer iets doen in de vorm van een^begro tingswijziging. Men gaat dan n.l. aan een bepaalde begrotingspost een stuk inkom sten toevoegen die dan weliswaar uit de reserve komt maar hij "vreest dat dan toch met een begrotingswijziging zal moeten worden gekomen die weer onderhevig is aan goedkeuring van C-S. Of dat dan allemaal zal kunnen blijft voor hem dan een vraag. Mevrouw VAN BE PUTTE denkt dat het toch wel het proberen waard is. Als mevrouw van de Putte zegt: via de post en duidelijk niet structureel, zou daar in principe over te praten zijn, denkt de heer STUART. Hij denkt dat dat dan ook in de maand maart allemaal wel aan de orde zal kunnen komen. Wanneer het zou gaan om het aanvullen van structurele tekorten denkt hij dat hij een hele grote waarschuwende vinger op moet steken. Als overbrugging, met het verhaal er bij dat het of voor het een of voor het ander is zegt mevrouw VAN LE PUTTE. Het is alleen maar een overbruggingsverhaal Lat heeft de heer STUART goed begrepen. Hij heeft daar overigens persoonlijk, dat mag hij toch ook wel even zeggen, ook wel moeite mee want om b.v. in de maand maart of april vast te stellen dat men een bedrag uitgeeft ter overbrugging aan een instel ling waarvan men zegt: en na 1 januari is het afgelopen, dat vindt hij nu ook niet zo gelukkig besteed geld. Bat kan dan een ongelukkig besteed geld zijn, meent mevrouw VAN BE PUTTE, maar men komt natuurlijk strakjes met de hele situatie rond de sociaal kulturele activiteiten in de problemen. Ban krijgt men toch te maken met die problemen waar ook een oplos sing voor gevonden moet worden. Ban zou dit een van die oplossingen kunnen zijn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1983 | | pagina 14