36
Beide voorstellen willen n.l. de mogelijkheid openen om in de loop van het jaar
wanneer er wat meer zicht is ten aanzien van de prioriteitenstelling, tot een soort
her—overweging/Iccmen en aanvullende middelen beschikbaar gaan stellen. /te
Hij denkt dat da,t niet past in de structuur die er is ten aanzien van de vaststel
ling van een sociaal kultureel programma voor welk jaar dan ook.
In dat systeem past, dat bij de aanvang daarmee is men al aan de late kant
san instellingen voor een jaar in het begin van dat jaar duidelijk wordt kenbaar
gemaakt, waarop men voor dat jaar mag rekenen.
Hij denkt dat daarom ook vandaag tot een besluit zal moeten worden gekomen.
Met een besluitvorming voor b.v. 50/ nemen door te zeggen: nou; we stellen het
sociaal kultureel programma 1983 vast, maar later in het jaar, als er wat meer
zicht is ten aanzien van de prioriteitenstelling, dan aoen we alles nog maar eens
dunnetjes over; gaan we alle instellingen nog maar eens bekijken en bezien waar
we eventueel nog geld aan kunnen geven.
Hij denkt dat het zo niet moet worden gedaan.
Daarom ontraadt hij zowel het voorstel van mevrouw Noorman als dat van mevrouw
van de Putte.
De Luxor-reserve, die door de heer de Bruijn nog eens ten tonele is gevoerd, daar
van heeft hij al eerder gezegd dat die niet benut moet worden voor het opvangen van
structurele uitgaven. De heer de Bruijn zegt dan wel: we hadden het nog een jaar
langer kunnen uitzingen. Spreker denkt dat daar dan onmiddellijk tegenover gesteld
worden, gezien df situatie die bekend is voor 1985, dat de klap dan in 1984
alleen maar harder zou zijn aangekomen. Dan kan men dan wel weer gaan kijken of
men wellicht een doekje voor het bloeden zou kunnen vinden; dat ook dat weer niet
afdoende is voor de toekomende jaren.
Beter is dan toch, hoewel hard, om de ge-eigende maatregelen nu te durven nemen.
Daar komt het thans op aan.
Hij denkt dat het college in voorstellen die vanavond ook nog in deze raad aan de
orde komen, beslissingen durft te nemen, gelden durft aan te wenden voor onderde
len die ook van belang zijn voor het welzijn van de mensen. Hij denkt dan met name
aan het opknappen van woningen. Yelen in deze raad, zoniet allen, weten dat op dat
terrein de gemeente nog heel wat te wachten staat.
Dan wil hij met de heer de Bruijn nog wel eens discussiëren, hoe dan de middelen
verdeeld zouden moeten worden.
Die discussie zou de heer DE BRUIJN best wel eens aan willen gaan.
De heer DEKKERS denkt het hierbij wel te kunnen laten.
Hij zou maar willen zien, of men nu tot besluitvorming kan komen over het voorstel
zoals het nu ter tafel ligt.
Het voorstel van mevrouw Noorman, om $00.- - want daar gaat het dan even om -
van enkele verenigingen naar de post onvoorzien over te hevelen, terwijl er wordt
gepraat over garantiesubsidies, zou hij de raai niet villen aanbevelen.
De VOORZITTER wil dan maar vaststellen, dat er 2 termijnen zijn geweest.
Hij denkt dat het goed is om even aan te geven, op welke punten in ieder geval be
sluiten genomen zullen moeten worden.
Het komt hem voor, dat, naast het voorstel van het college zoals dat er ligt, nog
op een 3-tal andere punten besluiten moeten worden genomen die expliciet zijn ge
noemd. v-
Ou de eerste plaats betreft dat de motie van de PvdA, die naar zijn opvatting de
meest vérstrekkende konsekwenties heeft; die immers leidt tot een direct, beschik
ken over de pot onvoorzien tot een bedrag van 55.000.- en dat bedrag ter be
schikking te stellen van SEW.
In de motie spreekt de PvdA over reserveren. Met dat woord kan hy dan niet zo erg
goed uit de weg. Hij val daarom liever zien dat dat bedrag ter beschikking van SKW
zou dienen te worden gesteld.
Hij denkt dan toch dat dit het meest vérstrekkende voorstel is tot nu toe.
Eet 2e voorstel is dan naar zijn mening van mevrouw Koorman, om uit de post onvoor
zien tenminste 100.000.- te bevriezen tot op het moment dat de discussie over
het minimujiv-prograinma zal zijn afgerond.