42 besluit te nemen over het voorstel, conform het pre—advies zoals dat aan de raaxi is voorgelegd. De heer BROOS vond het toch wel prettig, dat de wethouder veel -/ragen kort heeft opgeschreven, maar hij mist er dan toch nog een, die hy ook had. gesteld en toch ook v/el belangrijk vindt, n.l. of Bergen op Zoom door zo te handelen niet solliciteert naar een regionale stortplaats, mede gelet op de uitlatingen van gedeputeerde Brugman. Hij denkt n.l. dat Roosendaal zich uit de markt zit te prijzen en dat doen zij dan vreselijk goed mag hij wel zeggen. Persoonlijk zou hij daar als onderhandelaar ten opzichte van de provincie toch wel grote moeite mee hebben. Hij krijgt zo langzamerhand toch de indruk:, dat langzaan maar zeker Bergen op Zoom toch de beste lokatie gaat krijgen voor de regionale vuilstortplaats. De heer AHNOYS had een opmerking gemaakt over het in-compleet zijn van het dossier. De wethouder zei toen, dat ei* een brief in zat van 18 januari >981 Daar gaat het soreker echter niet om. Het gaat hem er om, dat, als men als raadslid de stukken wil bestuderen en alleen maar van de laatste tijd zijn er wat technische rapporten doch de voorgeschiedenis, die in deze toch een essentieel onderdeel is van de hele problematiek, is in de week dat de stukken ter inzage lagen niet aanwezig, dan vindt hij dat toch een tekortkoming waarvan hij wel graag had, dat het college daar meer aandacht aan zou besteden. De wethouder zei ook: de heer Arnoys is nu toch eigenlijk wel een beetje vervelend, want als het volgens de wet geen chemisch afval is, dan moet hij niet zeggen: dat is het wel. Daar heeft spreker dan toch een beetje moeite mee, want de heer van der Stoel was, voor hij wethouder werd, naar zijn mening een van de grootste voor vechters van het optelsommetje betreffende het bestemmingsplan Noordland, dat de extras-belasting niet boven een bepaald niveau uit zou komen. Als hier nu ook een aantal bedrijven komen, die het volgens de wet niet chemisch afval bij elkaar gaan storten, dan is dat natuurlijk ergens toch wel een milieu technische belasting. Hij weet dat er b.v. in Bergen op Zoom een industrie is, die een vingerhoedje van een bepaa.lde stof oplost op een hele tankwagen water, schoon wateien daarmee dan gaat naar Rijnmond, waar bij Rijnmond men aan de groot ste moeite heeft om het te verbranden, want water brandt niet zo men weet. Er zijn wel meer chemische bedrijven die met hun afvaimateriaal naar Rijnmond moeten. Als de wethouder dan zegt: er is een afspraak om gezamenlijk heo afval te verwerken, dan is dat voor spreker nieuw, en hij zou dan toch wel graag willen weten, waar dat dan staat. Hij kan zich n.l. niet voorstellen, dat b.v. het medische afval, waar van dan gezegd is dat dat in de toekomst naar Roosendaal zou gaan, dat ook voor Ziekenhuis Lievensberg zou gelden, want naar zijn informaties verbranden zij dat daar zelf. Ergens komt men dan natuurlijk wel tot een punt, dat een bepaalde chemische stof die niet zo plezierig is, in Bergen op Zoom op de stortplaats verwerkt gaat worden. Hij heeft verder gevraagd: hoe ligt dat geldende tarief of wordt dat volgens het geldende tarief verwerkt. De wethouder heeft dat dan bevestigd. Spreker wil dan meegaan met het voorstel van de heer van Heijst, want op deze manier krijgt men natuurlijk nooit een situatie, dat het bedrijf wordt geprest om economische redenen, om ergens een andere oplossing te zoeken. Dat zal daarom alleen al probe ren, om deze situatie zo lang mogelijk in stand te houden. De heer VAN HEIJST was niet onder de indruk van het betoog van de wethouder, dat hij vindt dat dit maar als normaal afval geaccepteerd moet worden. Het is nu eenmaal geen normaal afval, want er komt een apart raadsvoorstel over. Dat heeft hij van andere bedrijven in Bergen op Zoom nog nooit meegemaakt. Het is dus een duidelijke, aparte zaak. Eigenlijk heeft men net ook liever niet op De Kragge. Hy kan begrijpen, dat er een oplossing moet komen. Als men dan zegt: we zullen het toch maar toelaten, aan vindt hij, dat in deze uit zonderlijke positie ook een uitzonderlijk recht gevraagd kan worden. Hij gelooft ook, dat op die manier de gemeente ook een paar centen bij elkaar kan krijgen, om ook nog eens een onverwachte eigen contröle uit te laten voeren. Hij handhaaft zijn voorstel, om hier een apart tarief voor in te voeren om de gemeen te wat ruimte te geven, maar ook om het bedrijf te pressen om zo snel mogelijk ande re oplossingen te zoeken. Hij wil hier graag 100.- per ton voor gaan vragen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 43