58 in de Huijbergsestraat, n.l. van de Hoogstraat en van de v/ouwse straatDaar was des tijds zelfs nog een lus "bij vanuit de Steeribergsestraat en hij kan zich herinneren, dat dat toen nogal wat problemen in de raad opriep om die zaak daar af te dammen om dat tegen te gaan. Of die 2e lus in de Hoogstraat dan zo belangrijk is, vraagt hij zich toch ook wel af. Op het ogenblik zijn er in een gedeelte van de Lievevrouw straat 2 lussen, een vanuit de Steenbergsestraat, een stroompje komt uit de Wouw- sestraat en nog een derde vanaf de Bosstraat. Waarom of dan nu zo nodig gezegd moet worden: ach, ach; in de Hoogstraat zouden er 2 lussen komen, die problemen ziet hij nog niet zo erg zitten. Waar hij wel van staat te kijken is, dat er helemaal niet gesproken is over de fiet sers. In het onderzoek is naar voren gekomen, dat er in Bergen op Zoorn veel minder fietsers zijn dan in andere steden. De conclusie is dan: doe daar eens iets aan. Alle straten die dan nu zijn afgesloten voor één-richtingverkeer voor alle verkeer gaat men nu openstellen voor fietsers. Niet alleen landelijk hier, maar ook in de Verenigde Staten - want daar zijn ze als de dood voor fietsers - wordt aangenomen dat het 2-zijdig berijden van een straat door fietsers en eenzijdig door het overige verkeer bijzondere verkeers—situaties te zien zal geven. De verkeers-gevaarlijke situatie in de binnenstad zal hierdoor, volgens de algemeen aanvaarde normen van verkeers—deskundigen, alleen maar gevaarlijker worden. Dat gevaar kan dan natuurlijk wel verminderd worden, volgens de ideeën van de heer Bakx om dan te zeggen: dan gaan we de frekwentie van het openbaar vervoer maar ver minderen. Hij denkt dan, dat de heer Bakx aan de vooravond van de verkiezingen maar eens aan zijn kiezers duidelijk moet maken, dat een vermindering van de frekwentie van het ooenbaar vervoer nodig is. Hij kan zich niet voorstellen, dat de PvdA dit voor zou staan en dat een groot goed wat uit het verleden is ontstaan, nu maar zonder meer zou worden prijsgegeven, zonder dat daar financiële konsekwenties tegen over zouden staan. De heer Bakx realiseert zich dat misschien niet, maar op het ogenblik is het openbaar vervoer in de gemeente Bergen op Zoom zo, dat dat de ge-? meente geen cent kost. Als nu de frekwenties van dat openbaar vervoer verminderd zouden gaan worden, zal dat volkomen gaan ten koste van een bepaalde categorie van de bevolking, waarvan spreker dan toch wel meent, dat die in de visie van e PvdA eerder geholpen dan beperkt zou moeten worden. Hij is het volkomen oneens met mevrouw van de Putte, dat Bergen op Zoom met zyn mi - deleeuws karakter een studie naar parkeren zou moeten beginnen naar amerikaanse methoden. Hij dacht, dat men dan toch v/el wat dichter bij huis kon blijven. De afstanden zijn volgens mevrouw van de Putte in de nieuwe situatie - en hy noopt dat die nieuwe situatie nog heel lang zal duren voordat dat ideale plaatje waar de wethouder het over had gerealiseerd zal zijn - dan goed te belopen. Daar noren dan blijkbaar ook by de parkeerplaatsen die weggehaald zouden worden in ae Koevoet straat, wat dan in de toekomst dat ideale plaatje op zou kunnen leveren. Dat die afstanden goed te belopen zouden zijn waagt hij toch te betwijfelen. Of die dan ook nog ten koste zullen moeten gaan, met het creëren van parkeerplaat sen voor bewoners, waardoor de binnenstad minder beloopbaar zal worden of bereik baar zal worden en hoe het dan moet met parkeren door invaliden die steeds meer een speciale vergunning krijgen, waardoor eigenlijk steeds meer invaliden-parkeer- plaatsen gecreëerd zouden moeten worden en hoe of dat in de toekomst allemaal moet, weet hij ook niet; zeker niet als er vanaf het Joorenplein tot aan de Markt nage noeg geen parkeerplaatsen gerealiseerd zullen kunnen worden. Hij vindt dat toch wel allemaal zaken, die niet in het belang van de binnenstad lijken te zijn. De wethouder heeft op de vraag van de 30KM snelheid in de stad van zyn fractiege noot gezegd, dat dit op het ogenblik alleen in Vlaardingen geldt. Hij dacht echter dat de wethouder ook kon weten dat er in I96Q aan het eind van de Rooseveltlaan bij de afslag naar de rondweg ook al een 50 KM bord is gekomen. Hij moet dan toch aan de wethouder vragen: is dat dan een bord wat helemaal geen rechtskracht heeft. Als Bergen op Zoom voor bepaalde straten geen beperking van de maximumsnelheid in zou mogen voeren en Vlaardingen mag dat wel, dan zou hy v/el eens willen weten hoe Vlaardingen dan aan die vergunning komt. Waarom heeft Bergen op Zoom aan zo n ver gunning nog niet aangevraagd als het college vindt dat zo'n bepaling in Bergen op Zoom nuttig zou kunnen zijn. Al met al zijn er nog zoveel vraagtekens rondom het YOP in z«n huldrge vorm, waarin!

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 292