58
in de Huijbergsestraat, n.l. van de Hoogstraat en van de v/ouwse straatDaar was des
tijds zelfs nog een lus "bij vanuit de Steeribergsestraat en hij kan zich herinneren,
dat dat toen nogal wat problemen in de raad opriep om die zaak daar af te dammen
om dat tegen te gaan. Of die 2e lus in de Hoogstraat dan zo belangrijk is, vraagt
hij zich toch ook wel af. Op het ogenblik zijn er in een gedeelte van de Lievevrouw
straat 2 lussen, een vanuit de Steenbergsestraat, een stroompje komt uit de Wouw-
sestraat en nog een derde vanaf de Bosstraat.
Waarom of dan nu zo nodig gezegd moet worden: ach, ach; in de Hoogstraat zouden
er 2 lussen komen, die problemen ziet hij nog niet zo erg zitten.
Waar hij wel van staat te kijken is, dat er helemaal niet gesproken is over de fiet
sers. In het onderzoek is naar voren gekomen, dat er in Bergen op Zoorn veel minder
fietsers zijn dan in andere steden. De conclusie is dan: doe daar eens iets aan.
Alle straten die dan nu zijn afgesloten voor één-richtingverkeer voor alle verkeer
gaat men nu openstellen voor fietsers. Niet alleen landelijk hier, maar ook in de
Verenigde Staten - want daar zijn ze als de dood voor fietsers - wordt aangenomen
dat het 2-zijdig berijden van een straat door fietsers en eenzijdig door het overige
verkeer bijzondere verkeers—situaties te zien zal geven.
De verkeers-gevaarlijke situatie in de binnenstad zal hierdoor, volgens de algemeen
aanvaarde normen van verkeers—deskundigen, alleen maar gevaarlijker worden.
Dat gevaar kan dan natuurlijk wel verminderd worden, volgens de ideeën van de heer
Bakx om dan te zeggen: dan gaan we de frekwentie van het openbaar vervoer maar ver
minderen. Hij denkt dan, dat de heer Bakx aan de vooravond van de verkiezingen maar
eens aan zijn kiezers duidelijk moet maken, dat een vermindering van de frekwentie
van het ooenbaar vervoer nodig is. Hij kan zich niet voorstellen, dat de PvdA dit
voor zou staan en dat een groot goed wat uit het verleden is ontstaan, nu maar
zonder meer zou worden prijsgegeven, zonder dat daar financiële konsekwenties tegen
over zouden staan. De heer Bakx realiseert zich dat misschien niet, maar op het
ogenblik is het openbaar vervoer in de gemeente Bergen op Zoom zo, dat dat de ge-?
meente geen cent kost. Als nu de frekwenties van dat openbaar vervoer verminderd
zouden gaan worden, zal dat volkomen gaan ten koste van een bepaalde categorie
van de bevolking, waarvan spreker dan toch wel meent, dat die in de visie van e
PvdA eerder geholpen dan beperkt zou moeten worden.
Hij is het volkomen oneens met mevrouw van de Putte, dat Bergen op Zoom met zyn mi -
deleeuws karakter een studie naar parkeren zou moeten beginnen naar amerikaanse
methoden. Hij dacht, dat men dan toch v/el wat dichter bij huis kon blijven.
De afstanden zijn volgens mevrouw van de Putte in de nieuwe situatie - en hy noopt
dat die nieuwe situatie nog heel lang zal duren voordat dat ideale plaatje waar
de wethouder het over had gerealiseerd zal zijn - dan goed te belopen. Daar noren
dan blijkbaar ook by de parkeerplaatsen die weggehaald zouden worden in ae Koevoet
straat, wat dan in de toekomst dat ideale plaatje op zou kunnen leveren.
Dat die afstanden goed te belopen zouden zijn waagt hij toch te betwijfelen.
Of die dan ook nog ten koste zullen moeten gaan, met het creëren van parkeerplaat
sen voor bewoners, waardoor de binnenstad minder beloopbaar zal worden of bereik
baar zal worden en hoe het dan moet met parkeren door invaliden die steeds meer
een speciale vergunning krijgen, waardoor eigenlijk steeds meer invaliden-parkeer-
plaatsen gecreëerd zouden moeten worden en hoe of dat in de toekomst allemaal moet,
weet hij ook niet; zeker niet als er vanaf het Joorenplein tot aan de Markt nage
noeg geen parkeerplaatsen gerealiseerd zullen kunnen worden.
Hij vindt dat toch wel allemaal zaken, die niet in het belang van de binnenstad
lijken te zijn.
De wethouder heeft op de vraag van de 30KM snelheid in de stad van zyn fractiege
noot gezegd, dat dit op het ogenblik alleen in Vlaardingen geldt. Hij dacht echter
dat de wethouder ook kon weten dat er in I96Q aan het eind van de Rooseveltlaan
bij de afslag naar de rondweg ook al een 50 KM bord is gekomen. Hij moet dan toch
aan de wethouder vragen: is dat dan een bord wat helemaal geen rechtskracht heeft.
Als Bergen op Zoom voor bepaalde straten geen beperking van de maximumsnelheid in
zou mogen voeren en Vlaardingen mag dat wel, dan zou hy v/el eens willen weten hoe
Vlaardingen dan aan die vergunning komt. Waarom heeft Bergen op Zoom aan zo n ver
gunning nog niet aangevraagd als het college vindt dat zo'n bepaling in Bergen op
Zoom nuttig zou kunnen zijn.
Al met al zijn er nog zoveel vraagtekens rondom het YOP in z«n huldrge vorm, waarin!