32
zo maar zonder meer inschatten. Dat zal heel nadrukkelijk in de verdere studie onder
zocht moeten gaan worden.
Wanneer het college met concrete verkeersmaatregelen in de raad komt, zal dat zeker
nog wel eens in discussie kunnen komen, op welke wijze tot een bepaalde lijn kan wor
den gekomen met betrekking tot het busvervoer en de lusvorming.
Mevrouw Vlug zei, dat het randwegen—stelsel toch wel een grote urgentie heeft.
Hij denkt, dat iedereen het daar wel over eens is.
Realisering van het randwegen-stelsel, zelfs onderdelen daarvan, zullen een zeer
grote verlichting teweeg brengen voor het gehele verkeers-patroon in deze stad.
Mevrouw Vlug vroeg dienaangaande; hoe ver staat het daar nu mee.
Hij kan zeggen, dat er vorig jaar augustus-september een overleg heeft plaatsgehad
in Den Bosch en dat toen is gesteld; bestuurlijk zullen er de nodige knopen doorge
hakt moeten gaan worden. Er is een rapport opgesteld. Bat rapport is onlangs door
GS aangenomen. Het is onderdeel van een overleg tussen GS en de colleges van B.& W.
van Halsteren en Bergen op Zoom, om inderdaad te kunnen komen tot het doorbreken
van de impasse van dit moment. Hij heeft goede hoop, dat zowel financieel als ook
qua procedure, al spoedig in ieder geval op een aantal onderdelen van dat randwegen
stelsel tot .aanleg kan worden gekomen. Dan praat hij natuurlijk niet over een termijn
van een jaar of zo, maar denkt daarby aan een termijn van pakweg 5 tot 7 jaar.
Dat is dan een zeer voorzichtige raming, gebaseerd op de rapporten die onlangs
zijn verschenen. Daarover zal een notitie worden gemaakt die dan t.z.t. in de comr-
missie Rovow besproken zal moeten worden.
De heer Bakx is van mening, dat het nu voorgestelde lussensysteem niet verder door
broken mag gaan worden. Uit zijn betoog valt op te maken, dat daar toch al het nodi
ge aan is toegevoegd. Dat is inderdaad het geval.
Het college is van mening, dat op basis van de inspraak, de lussen inderdaad ver
legd zijn moeten worden middels de Bosstraat Potterstraat. Niet dat men daar zo
erg gelukkig mee is, maar in ieder geval vond het college dit een redelijke benade-
ring.
Om nu vanavond zonder meer, zonder enige voor—studie, te beslissen dergelijke lussen
aan de kant te zetten, vindt spreker niet verantwoord. Dat zal om verschillende
redenen niet verstandig zijn.
Wel zegt hij nogmaals toe, de diverse suggesties die hij vanavond heeft gehoord,
nader op hun merites te zullen gaan beoordelen.
De heer Bakx pleit ervoor om op vrijdag en zaterdag gedurende bepaalde uren de
binnenstad autovrij te maken. Mevrouw van de Putte deed in deze nog een aanvullende
suggestie en refereerde aan bepaalde maatregelen in Zierikzee.
Hij v/il zeggen, dat het college natuurlijk, wanneer het VCP wordt vastgesteld, toch
proefondervinderlijk een aantal aspectenjzal gaan onderzoeken. Niemand zal b.v, nu
kannen stellen, op welke 'wijze de Lindebaan-garage de functie van het parkeren in
de binnenstad op zal gaan lossen. Al doende zal men daar de resultaten van moeten
zien en hetzelfde geldt voor het feit, om eventueel op bepaalde uren de binnenstad
af te sluiten. Probleem daarbij is dan natuurlijk ook, hoe de zaken bevoorraad moe
ten worden. Ook dat zal onderzocht moeten gaan worden.
De heer Bakx deed nog wat suggesties m.b.t. de buslijnen, en om eventueel de fre—
kwentie te verminderen of de zaak op een andere wijze te organiseren.
Hij dacht 'nier al voldoende aandacht aan te hebben besteed in zyn antwoord aan me
vrouw Vlug.
De oomerking aangaande de maximum-snelheid van 30 KM kan hij beantwoorden met de
mededeling, dat dat nog niet mogelijk is. Er is in nederland één gemeente aangewe
zen, n.l, de gemeente Vlaardingen, waar dit bij wijze van proef is ingevoerd.
Wanneer dit eventueel in de wetgeving zou worden opgenomen, waardoor het ook voor
andere plaatsen zou gelden, dan vindt hij het in ieder geval meer dan de moeite van
het bestuderen waard.
De heer Arnoys ging in op de verkeersveiligheid in het VCP.
Spreker meent dat het voor ieder raadslid haast een heilige plicht moet zijn om de
verkeersveiligheid goed in de gaten te houden. Het college heeft ook gemeend, dat
in het huidige VCP op zorgvuldige wijze te hebben gedaan. Men kan daar natuurlijk
anders over denken. Hij vindt het niet correct als de heer Arnoys stelt, dat het
college aan het aspect veiligheid te licht getild zou hebben of voorbijgegaan zou
zijn.