23 deert, een gedetailleerd plan te zijn, maar een raamwerk, terwijl nadere detaillering plaats zal vinden zodra meer zicht bestaat op de realisering van het betreffende werk. In het voorstel van hedenavond leest zij uitdrukkelijk, dat dit gestelde niet geldt voor het stads-centrum, aangezien daarvoor wel een uitgewerkt gedetailleerd plan is opgesteld en aan de raad wordt gevraagd, hiermee akkoord te gaan. Aangezien er hier echter ook niet direct zicht bestaat op de realisering van de diverse onderdelen van het werk, is het voor de raad de vraag, hoe vast men zich vast gaat pennen als men met het voorstel akkoord gaat. V/elke mogelijkheden heeft de raad dan nog, om dan nog bij te kunnen sturen. Tenslotte: nu de parkeergarage aan de Lindebaan waarschijnlijk al voor de vacantie en voorlopig gratis in gebruik genomen lean worden, zou haar fractie zo spoedig mogelijk betaald parkeren op Grote Markt en Vismarkt ingevoerd willen zien. Bovendien vraagt zij het college, zich voor alles op het Randwegenstelsel te blijven concentreren, want zolang dat niet rond is, blijft men heen en weer schuiven met de verkeersproblemen in de binnenstad. Jaren geleden is in de commissie ruimtelijke ordening verzekerd, dat de provincie de gemeente hiervoor extra hulp had toegezegd. Tot nu toe heeft men daar nog niets van gemerkt. Zijn er op dit terrein nog vorderingen te melden? De heer BAKX zegt, dat er vanavond beslissingen genomen moeten worden over het Beleidsplan Binnenstad en over het Verkeerscirculatieplan, het VCP. Met waardering heeft zijn fractie kunnen constateren, dat aan de uitgangspunten van beide plannen grotendeels is voldaan vanuit de PvdA-visie die in de nota: Een stad als een binnenstad is verwoord. Vooral de doelstellingen over ruimte—ge bruik en verkeer zijn naar zijn mening de sleutel-begrippen van beide plannen. Verder is zijn fractie van mening, dat de uitgangspunten en hoofdlijnen van beide plannen kunnen worden onderschreven. In het algemeen zou hij het college eerst willen vragen, wat de verdere procedure wordt, als beide plannen worden aangenomen. Dit in verband met de aangekondigde onderzoeken, facering van uitvoering enzovoorts. Rader op beide plannen ingaand, zou hij over het Beleidsplan Binnenstad het volgen de willen opmerken. In de aanbiedings—brief staat, dat het college een gemeentelijke beheers—verordening wil onderzoeken. Hij zou graag zien, dat beide mogelijkheden, dus zowel de gemeente lijke monumentenverordening als de beheersverordening, werden onderzocht, om de voor- en nadelen van beide verordeningen naast elkaar te kunnen leggen, zodat de commissie en/of de raad dan beter zal kunnen besluiten. Verder zou hij van het college willen vernemen, wanneer de toegezegde binnenstads commissie inhoud zal gaan krijgen. Over net VCP het volgende. Dit plan moet voor een vlotte en veilige verkeersafwikke ling van alle verkeersdeelnemers gaan zorgen. Tevens zou het een vermindering van de verkeershinder in woon- en werkomgeving gaan betekenen. Als dan inderdaad nader naar dit plan wordt gekeken, dan spitst eigenlijk de hele problematiek zich toe op auto—vry of auto—luw maken van de binnenstad en het ere— eren van voldoende parkeerplaatsen met de Grote Markt als centrale ontmoetings plaats. Om het verkeer in goede banen te leiden, is gekozen voor het z.g. lussen-systeem, die elkaar dan niet mogen kruisen, om een goede verkeers-afwikkeling te bewerk stelligen. De veelbesproken lus Fortuinstraat - Grote Markt - Bosstraat - Potter straat is eigenlijk een on—ding, vooral omdat de Markt dan toch in 2 richtingen met de auto te bereiken zal zijn. Daardoor.is dan de kans levensgroot aanwezig, om te blijven circuleren, om toch maar een parkeerplaatsje op de Markt te kunnen bemachti- gen. By het openmaken van de zuidkant van de Grote Markt voor autoverkeer, krygt men dan een doorbreking van het lussen—systeem en kan er mogelijk een sluip—route ont staan. Voor de straten in de binnenstad zou hij ver-gaande maatregelen willen nemen. Ten eerste: het auto-vrij maken van een aantal straten op de vrijdag en de zaterdag moet in de visie van de PvdA-fractie bespreekbaar blijven. Ten tweede: een maximum-snelheid invoeren van 30 KM per uur voor de gehele binnen stad. Ten derde: bevoorradend verkeer mag slechts in de ochtenduren worden toegestaan.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 277