«•y P mm $3$ - :v: 3 -% 19 Om practische redenen wijst zijn fractie ook het voorstel af, om de weekmarkt weer te verplaatsen naar de Grote Markt. De suggestie van de Vereniging Binnenstad, om by verbouwingen naast de economische aspecten ook de beeldbepaling in zijn totaliteit mee te laten spelen, valt toe te juichen. Be toetsing dient zich niet te beperken tot pandoreedte, goothoogte en kap-vorm. De economische dynamiek hoeft lang niet altijd geremd te werden door het laten meewegen van andere factoren. Nu in de komende jaren de problematiek van de binnenstad in al zijn facetten, zoals nieuwbouw, verbouwingen,wonen, verkeer, bescherming stadsgezicht en dergelyke, ge regeld aan de orde zullen komen, lijkt een gestructureerd overleg van planologen, raadsleden en alle betrokkenen zinvol. Een mogelijkheid zou zijn de commissie Rovow te splitsen in een commissie Binnenstad en een commissie die de rest van de agenda behandelt. In de commissie Binnenstad zouden dan, naast raadsleden, zitting dienen te nemen vertegenwoordigers van de MGH, de Vereniging Binnenstad en bewoners, en daarnaast, ad hoe, mensen van de woningbouwcorporatiesstadsbus en anderen, op dat moment bij de problemen betrokkenen. Tot nu toe heeft men van zijn fractie alleen maar geluiden gehoord die, en dan mis schien wat anders verwoordook al in diverse commissie—vergaderingen geuit zijn. Na al die voorlichtingsavonden, hoorzittingen en commissievergaderingen, met er tussendoor gesprekken met belanghebbenden en belangstellenden, heeft een deel van zijn fractie met enkele betrokkenen opnieuw een aantal knelpunten de revue laten passeren en als gevolg daarvan komt hij nu met een nieuw voorstel betreffende het VCP. Bij voorbaat zijn excuses, dat hij hier pas nu mee komt. Maar ja; goede ideeën komen soms pas laat. Nu dan het voorstel van zijn fractie: Het vergroten van de noord—westelijke lus via Grote Markt en Bosstraat - Potterstraat kemt enerzijds wel tegemoet aan de wensen van Steenbergsestraat en Lievevrouwestx'aat, maar geeft in de nauwe sleuf die de zuid—'westelijke uitgang van de Grote Markt vormt toch wel erg grote problemen. Vandaar dat zijn fractie nu kiest voor de oplossing, om alle verkeer vanaf ae Grote Markt te voeren via de Hoogstraat, Als hij dit nu zo zegt, ziet hij al vele wijze hoofden schudden, want dit voorstel breekt raaikaal met een van de uitgangspunten van het VCP, n.l. de lussenvorm en het afkappen van alle doorgaande verkeer. Dat realiseert zich zijn fractie zeer goed. Die doorgaande route echter van Steenbergsestraat, Fortuinstraat, Grote Markt en Hoogstraat kan zó moeilijk v/orden gemaakt, voornamelijk door de wijze van inrichcen van de parkeerplaatsen op de Grote Markt, dat deze route niet of practisch niet gebruikt gaat worden door het doorgaande verkeer, gewoon omdat er andere en veel betere mogelijkheden zijn, b.v. via de We ster singel, om van het noorden naar het zui den te komen. Het voorstel van zyn fractie, nader geconcretiseerd, is: maak de sleuf bij de Roxy en het noordelijk deel van de Bosstraat auto-vrij en voet gangersgebiedhet leent zich daarvoor bijzonder goed. Verwijder alle parkeerplaatsen van de wegen of straten rondom de Grote Marxt. Maak het trottoir aan de oost-zijde van de Grote Markt breder; maak aan de west-zijde van deze oostelijke rijweg een beperkt aantal parkeerplaatsen - 12 tot 15 - voor diegenen die vanuit de Zuivelstraat op de Grote Markt moeten zijn. Zorg, dat door de paaltjes, westelijker verplaatst dan, deze parkeerders niet op de rest van de Grote Markt kunnen komen. Gebruik circa 50?ó van het huidige middenstuk, en wel het zuidelijk deel, van de Grote Markt voor de uarkeerders die vanuit de Fortuinstraat komen. Ook zij kunnen niet komen op dat deel, dat bestemd is voor de zogenaamde oostelijke parkeerders. Maak op de zuid-oosthoek van het middenterrein - dat is dus in de richting van het VW-kantoor - van de Grote Markt een niet te gemakkelijke uitgang, om de zoge naamde westelijke parkeerders - dat zijn dus zij die uit de Fortuinstraat komen gelegenheid te geven via de Hoogstraat te vertrekken. De situering van deze uitgang zal in hoge mate bepalend zijn, om doorgaand verkeer af te schrikken.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 273