«•y P
mm $3$ - :v: 3 -%
19
Om practische redenen wijst zijn fractie ook het voorstel af, om de weekmarkt weer
te verplaatsen naar de Grote Markt.
De suggestie van de Vereniging Binnenstad, om by verbouwingen naast de economische
aspecten ook de beeldbepaling in zijn totaliteit mee te laten spelen, valt toe te
juichen. Be toetsing dient zich niet te beperken tot pandoreedte, goothoogte en
kap-vorm. De economische dynamiek hoeft lang niet altijd geremd te werden door het
laten meewegen van andere factoren.
Nu in de komende jaren de problematiek van de binnenstad in al zijn facetten, zoals
nieuwbouw, verbouwingen,wonen, verkeer, bescherming stadsgezicht en dergelyke, ge
regeld aan de orde zullen komen, lijkt een gestructureerd overleg van planologen,
raadsleden en alle betrokkenen zinvol. Een mogelijkheid zou zijn de commissie Rovow
te splitsen in een commissie Binnenstad en een commissie die de rest van de agenda
behandelt. In de commissie Binnenstad zouden dan, naast raadsleden, zitting dienen
te nemen vertegenwoordigers van de MGH, de Vereniging Binnenstad en bewoners,
en daarnaast, ad hoe, mensen van de woningbouwcorporatiesstadsbus en anderen,
op dat moment bij de problemen betrokkenen.
Tot nu toe heeft men van zijn fractie alleen maar geluiden gehoord die, en dan mis
schien wat anders verwoordook al in diverse commissie—vergaderingen geuit zijn.
Na al die voorlichtingsavonden, hoorzittingen en commissievergaderingen, met er
tussendoor gesprekken met belanghebbenden en belangstellenden, heeft een deel van
zijn fractie met enkele betrokkenen opnieuw een aantal knelpunten de revue laten
passeren en als gevolg daarvan komt hij nu met een nieuw voorstel betreffende het
VCP.
Bij voorbaat zijn excuses, dat hij hier pas nu mee komt. Maar ja; goede ideeën komen
soms pas laat.
Nu dan het voorstel van zijn fractie:
Het vergroten van de noord—westelijke lus via Grote Markt en Bosstraat - Potterstraat
kemt enerzijds wel tegemoet aan de wensen van Steenbergsestraat en Lievevrouwestx'aat,
maar geeft in de nauwe sleuf die de zuid—'westelijke uitgang van de Grote Markt vormt
toch wel erg grote problemen.
Vandaar dat zijn fractie nu kiest voor de oplossing, om alle verkeer vanaf ae Grote
Markt te voeren via de Hoogstraat,
Als hij dit nu zo zegt, ziet hij al vele wijze hoofden schudden, want dit voorstel
breekt raaikaal met een van de uitgangspunten van het VCP, n.l. de lussenvorm en
het afkappen van alle doorgaande verkeer.
Dat realiseert zich zijn fractie zeer goed.
Die doorgaande route echter van Steenbergsestraat, Fortuinstraat, Grote Markt en
Hoogstraat kan zó moeilijk v/orden gemaakt, voornamelijk door de wijze van inrichcen
van de parkeerplaatsen op de Grote Markt, dat deze route niet of practisch niet
gebruikt gaat worden door het doorgaande verkeer, gewoon omdat er andere en veel
betere mogelijkheden zijn, b.v. via de We ster singel, om van het noorden naar het zui
den te komen.
Het voorstel van zyn fractie, nader geconcretiseerd, is:
maak de sleuf bij de Roxy en het noordelijk deel van de Bosstraat auto-vrij en voet
gangersgebiedhet leent zich daarvoor bijzonder goed.
Verwijder alle parkeerplaatsen van de wegen of straten rondom de Grote Marxt.
Maak het trottoir aan de oost-zijde van de Grote Markt breder; maak aan de west-zijde
van deze oostelijke rijweg een beperkt aantal parkeerplaatsen - 12 tot 15 - voor
diegenen die vanuit de Zuivelstraat op de Grote Markt moeten zijn.
Zorg, dat door de paaltjes, westelijker verplaatst dan, deze parkeerders niet op
de rest van de Grote Markt kunnen komen.
Gebruik circa 50?ó van het huidige middenstuk, en wel het zuidelijk deel, van de
Grote Markt voor de uarkeerders die vanuit de Fortuinstraat komen. Ook zij kunnen
niet komen op dat deel, dat bestemd is voor de zogenaamde oostelijke parkeerders.
Maak op de zuid-oosthoek van het middenterrein - dat is dus in de richting van
het VW-kantoor - van de Grote Markt een niet te gemakkelijke uitgang, om de zoge
naamde westelijke parkeerders - dat zijn dus zij die uit de Fortuinstraat komen
gelegenheid te geven via de Hoogstraat te vertrekken.
De situering van deze uitgang zal in hoge mate bepalend zijn, om doorgaand verkeer
af te schrikken.