10 De heer SITTROP moet nu toch even interrumperen. De vraag is gewoon, nu diverse afspraken niet na worden gekomen, wat het college daaraan kan doen. Hij vindt het antwoord van de wethouder, "weinig", dan ook niet erg zinvol. Dan heeft het ock geen zin om naar een verbetering van dat soort zaken toe te wer ken, want dat wekt alleen maar suggesties naar de bewoners toe. De heer VAN DER VELDEN heeft geschetst, wat de mogelijkheden van het college zijn maar ook, welke beperktheden het college heeft als lokaal bestuur, om in deze op te treden. Mevrouw VAN DE PUTTE merkt op, dat een van de afspraken die niet wordt nagekomen is: de snelheid van die trein. Is daar nu werkelijk niets aan te doen? Is er ooit al eens een proces—verbaal opgemaakt? De heer VAN DER VELDEN antwoordt, dat meer dan regelmatig door de politie de snel heid wordt gecontroleerd. Op alle mogelijke manieren is de gemeente daarbij betrok ken. Het is natuurlijk volstrekt ondoenlijk om overtreders van de snelheid iedere keer permanent in de gaten te houden. Dat gaat dan n.l. niet alleen over de over treding van de snelheid door die locomotief, maar ook door menig ander bestuurder van een voe'rtuig in deze stad. Datgene wat kan worden gedaan om die zaak in de gaten te houden,wordt door het college ook gedaan. Maar ook de gewone burger wordt aangehouden, als hij de snelheid overtreedt, meent mevrouw VAN DE PUTTE. Als er klachten zijn, en er kan worden geconstateerd dat die klachten terecht zijn, dan wordt dat ook door de gemeente kenbaar gemaakt, zegt de heer VAN DER VELDEN. Is er ooit al eens een proces-verbaal opgemaakt, moet mevrouw VAN DE PUTTE dan toch nog eens vragen, wegens het te snel rijden van die trein. De heer VAN DER VELDEN zegt, dat, toen de locomotief eens een keer is ontspoord, er inderdaad een proces-verbaal is opgemaakt. Er wordt regelmatig gecontroleerd op snelheid. Het kan dan zijn dat er wel eens overtredingen plaats vinden en als dat wordt geconstateerd, wordt dao door het college kenbaar gemaakt aan de Spoorwegen middels een schrijven. Dan toch nog maar eens proberen via een proces—verbaal, meent mevrouw VAN Da PUTIE Misschien dat dat beter helpt. De VOORZITTER denkt, dat men er verstandig aan zal doen, om op dit moment deze discussie maar af te ronden. Hij kan toezeggen, dat van de zijde van het college nog eens heel indringend^met de Spoorwegen over deze zaak zal worden gesproken en als dat enig resultaai, ople vert, zal de raad daarvan op de hoogte worden gebracht. Hij zou verder willen opmerken, dat het opmaken van processen-verbaal vanwege snel heidsovertredingen natuurlijk een middel is, waarvan het nog maar helemaal de vraag is of dat de kwaal op zou lossen. Dat geldt in zekere zin natuurlijk ook voor het ter hand nemen van de chloor—productie van dat bedrijf zelf. De vraag is of dat in zijn totaliteit een veiliger situatie op sou kunnen leveren. Hij denkt dat men er nu verstandig aan doet om de discussie hierover thans te be ëindigen. Hij zegt toe dat er intern in het college nog eens over gediscussieerd zal worden, en ook met de Spoorwegen en met General Electric, om te bekijken of op enige ma nier op enige termijn tot een verbetering van de situatie kan worden gekomen. Mevrouw VLUG heeft een punt van orde. Zij had zich helemaal niet met deze situatie meer willen bemoeien,want zij heeft vroeger al diezelfde verhalen afgestoken. De oplossing is er n.l. Die staat in de overeenkomst. Die is dan, dat iemand met een rode vlag voor die trein uit moet lopen. Als dat wordt gedaan, kan die trein nooit te hard rijden. Misschien kan de PvdA zo iemand leveren, meent de heer SITTROP. De heer ERANKEN heeft erg slechte ervaringen met snel te lopen. Ey zou toch niet graag voor die trein lopen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 264