9 afhankelijk is, alvorens tot realisering overgegaan ken worden. Het is zaak, dat qua tijd en werkvoorbereiding ervoor wordt gezorgd, dat inderdaad de planning gehaald kan worden. Wanneer de Markiezaatswerken gereed komen, zal ook de omlegging van het tracé gerealiseerd kunnen gaan worden. Hat neemt dan niet weg, dat het natuurlijk niet aangaat om afspraken die zijn ge maakt met de Spoorwegen m.b.t. de wijze waarop de transporten zullen plaatsvinden, niet correct te laten verlopen. He gemeente heeft meer dan regelmatig hierover overleg met de Spoorwegen. Meer dan eens worden de zorgen van het college hierover middels brieven aan de Spoor wegen kenbaar gemaakt. Steeds wordt gevraagd om die transporten op de juiste wijze te verzorgen. Hij denkt dat het gemeentebestuur optimaal datgene doet wat kan, om de bestaande situatie zo acceptabel mogelijk te maken. He verantwoordelijkheid ligt echter bij de mensen die de dagelijkse transporten ver zorgen. Zij moeten er op toezien, dat er inderdaad niet te hard wordo geredenj dat de frekventie van de transporten, alsmede de omvang gewoon volgens de normen worden uitgevoerd. Binnen de mogelijkheden doet de gemeente al het mogelijke om alles zo optimaal moge lijk te laten functioneren. Meer dan dat kan de gemeente op dit moment ook niet doen en hij kan dan ook niet meer toezeggen. Als de bewoners willen dat er acceptabel wordt gereden, dat de transporten accep tabel zijn, dan moet hij zeggen, dat de gemeente daar ook iedere keer naar streeft. Bat er dan af en toe zaken verkeerd lopen wordt ook door het college betreurd. Het gemeentebestuur streeft er in ieder geval naar, om de overlast tot een mini mum te beperken. Be heer BAKX kan zich wel voorstellen, dat er voor het college weinig mogelijldieden zijn. Als de bewoners echter zeggen: er is wel eens politie—begeleiding bij maar die politie kijkt dan alleen maar toe en de snelheid wordt dan toch overschreden, dan schijnt dat ook niet veel te helpen. Hij wil de zaak ook nog vanuit een andere invalshoek bekijken. Vanuit de pers heef u men kunnen vernemen, dat General Electric denkt over de bouw van een chloorfabriek, Hij weet niet of er al contacten met de gemeente in die richting zijn geweest. Hat zou natuurlijk ook nieuwe gezichtspunten op kunnen leveren. Wat dan de juridische problemen naar de bewoners toe zyn, om deze kwestie op te lossen, meent hij toch wel, dat die nog niet zo erg uitputtend zijn bekeken. He heer VAN HSTJST v.dl dan toch even vragen: zou een chloorfabriek door de PvdA- fractie geaccepteerd kunnen worden? Hat heeft de heer van He ijst de heer BAKX niet horen zeggen, maar het levert wel nieuwe gezichtspunten op. He heer VAN HEIJST wil graag alles aan elkaar knopen. He heer VAN HE WATER heeft de heer van Heijst eens horen zeggen - toen was hij nog loco-burgemeester - dat General Electric onder geen enkele voorwaarde uit zou mogen breiden voordat er een alternatieve spoorlijn was. Bij de stemming indertijd over de uitbreiding stemde hij echter toch voor. Bat heeft de heer VAN HEEJST nog nooit zo gesteld. Hat zoeken we op, wil de heer VAN HE WATER daarbij aantekenen. He heer VAN HER VET,HEN wil zich maar beperken tot de vraagstelling. He gemeente heeft aan de Spoorwegen om nadere informatie gevraagd m.b.t. een ander type locomotief op het raccordementsspoor, wat dan acceptabeler zou zijn. He gemeente wacht nog steeds op aanvullende gegevens daaromtrent.^ V/at de 2e vraag betreft, wat het zou betekenen als General Electric éen bepaalde productie zelf ter hand zou gaan nemen en dit dan in relatie tot de transporten, wil hy zeggen, dat hij dat verband niet zo goed ziet zitten. Overeind blijft, dat er verschillende soorten transporten plaatsvinden over deze lijn. Onverlet blijft, dat de huidige situatie onaanvaardbaar is. He oplossing is een tracé—omlegging. Hij meent dan ook, dat men zich voor een reali satie daarvan zal moeten blijven inzetten.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 263