9
afhankelijk is, alvorens tot realisering overgegaan ken worden.
Het is zaak, dat qua tijd en werkvoorbereiding ervoor wordt gezorgd, dat inderdaad
de planning gehaald kan worden. Wanneer de Markiezaatswerken gereed komen, zal
ook de omlegging van het tracé gerealiseerd kunnen gaan worden.
Hat neemt dan niet weg, dat het natuurlijk niet aangaat om afspraken die zijn ge
maakt met de Spoorwegen m.b.t. de wijze waarop de transporten zullen plaatsvinden,
niet correct te laten verlopen.
He gemeente heeft meer dan regelmatig hierover overleg met de Spoorwegen. Meer
dan eens worden de zorgen van het college hierover middels brieven aan de Spoor
wegen kenbaar gemaakt. Steeds wordt gevraagd om die transporten op de juiste
wijze te verzorgen.
Hij denkt dat het gemeentebestuur optimaal datgene doet wat kan, om de bestaande
situatie zo acceptabel mogelijk te maken.
He verantwoordelijkheid ligt echter bij de mensen die de dagelijkse transporten ver
zorgen. Zij moeten er op toezien, dat er inderdaad niet te hard wordo geredenj
dat de frekventie van de transporten, alsmede de omvang gewoon volgens de normen
worden uitgevoerd.
Binnen de mogelijkheden doet de gemeente al het mogelijke om alles zo optimaal moge
lijk te laten functioneren. Meer dan dat kan de gemeente op dit moment ook niet
doen en hij kan dan ook niet meer toezeggen.
Als de bewoners willen dat er acceptabel wordt gereden, dat de transporten accep
tabel zijn, dan moet hij zeggen, dat de gemeente daar ook iedere keer naar streeft.
Bat er dan af en toe zaken verkeerd lopen wordt ook door het college betreurd.
Het gemeentebestuur streeft er in ieder geval naar, om de overlast tot een mini
mum te beperken.
Be heer BAKX kan zich wel voorstellen, dat er voor het college weinig mogelijldieden
zijn. Als de bewoners echter zeggen: er is wel eens politie—begeleiding bij maar
die politie kijkt dan alleen maar toe en de snelheid wordt dan toch overschreden,
dan schijnt dat ook niet veel te helpen.
Hij wil de zaak ook nog vanuit een andere invalshoek bekijken. Vanuit de pers heef u
men kunnen vernemen, dat General Electric denkt over de bouw van een chloorfabriek,
Hij weet niet of er al contacten met de gemeente in die richting zijn geweest.
Hat zou natuurlijk ook nieuwe gezichtspunten op kunnen leveren.
Wat dan de juridische problemen naar de bewoners toe zyn, om deze kwestie op te
lossen, meent hij toch wel, dat die nog niet zo erg uitputtend zijn bekeken.
He heer VAN HSTJST v.dl dan toch even vragen: zou een chloorfabriek door de PvdA-
fractie geaccepteerd kunnen worden?
Hat heeft de heer van He ijst de heer BAKX niet horen zeggen, maar het levert wel
nieuwe gezichtspunten op.
He heer VAN HEIJST wil graag alles aan elkaar knopen.
He heer VAN HE WATER heeft de heer van Heijst eens horen zeggen - toen was hij nog
loco-burgemeester - dat General Electric onder geen enkele voorwaarde uit zou
mogen breiden voordat er een alternatieve spoorlijn was. Bij de stemming indertijd
over de uitbreiding stemde hij echter toch voor.
Bat heeft de heer VAN HEEJST nog nooit zo gesteld.
Hat zoeken we op, wil de heer VAN HE WATER daarbij aantekenen.
He heer VAN HER VET,HEN wil zich maar beperken tot de vraagstelling.
He gemeente heeft aan de Spoorwegen om nadere informatie gevraagd m.b.t. een
ander type locomotief op het raccordementsspoor, wat dan acceptabeler zou zijn.
He gemeente wacht nog steeds op aanvullende gegevens daaromtrent.^
V/at de 2e vraag betreft, wat het zou betekenen als General Electric éen bepaalde
productie zelf ter hand zou gaan nemen en dit dan in relatie tot de transporten,
wil hy zeggen, dat hij dat verband niet zo goed ziet zitten.
Overeind blijft, dat er verschillende soorten transporten plaatsvinden over deze
lijn. Onverlet blijft, dat de huidige situatie onaanvaardbaar is.
He oplossing is een tracé—omlegging. Hij meent dan ook, dat men zich voor een reali
satie daarvan zal moeten blijven inzetten.