J 11 spreiding van het aantal woonwagens in dit gebied, Hij mag er misschien op wijzen, dat op dat moment er in Bergen op Zoom een 45-tal huishoudens waren op De Kortjan, nadat dat jaren tevoren veel hoger was geweest. Die 45 zijn uitgangspunt geweest, dat men hier kon komen tot een 2-tal lokaties, dank zij de bijzondere medewerking van zowel het lid van Gedeputeerde Staten de heer Einmahl als van de toenmalige Minister, van respectievelijk 20 en 30, in to taal dus van 50 staanplaatsen. Men had dan ook toen de gedachte, dat met de aanleg daarvan er voldoende staan plaatsen zouden zijn. Insiders in deze materie moesten toen al reeds vermoeden, dat, wanneer men tot spreiding van de woonwagenbewoners over een 2—tal lokaties zou overgaan, er dan zaken naar voren zouden komen die men niet altijd direct had kunnen voorzien. Hij mag er op wijzen, dat in 1979 de raad op grond van veiligheidsoverwegingen er mee akkoord is gegaan, dat er op de toenmalige Kortjan een 50—tal aansluitingen werden gemaakt en toen men daarmee klaar was bleek, dat dat aantal al was opgelo pen tot 54, De raad heeft toen nog een aanvullend krediet moeten goedkeuren voor die 4 aansluitingen. Op dat moment waren er dus al 54 gezinnen. Nu doet zich onder woonwagenbewoners eenzelfde verschijnsel voor als onder de ge wone bevolking, dat ook daar echtscheidingen voor komen; dat men ook daar eerder alleen als zelfstandige wil gaan wonen. Hu blijkt, dat in die periode het aantal de 60 dicht is genaderd. Het Woonwagenschap heeft diverse malen contacten gezocht met de gemeente Halsteren om tot oplossing te binnen komen; ook om tot spreiding te komen. De gemeente Halsteren is ook akkoord gegaan met het woonwagenplan van de provin cie Noord-Brabant. Hy heeft nog voor zich een brief van de gemeente Halsteren dd. 31 oktober 1979» waarin het toenmalige gemeentebestuur verklaart? "In eerste instantie willen wij bezwaar aantekenen tegen de té ruime verdeling van het aantal standplaatsen, n,l. minimaal 8 maximaal 24, zoals aangegeven op pagina 10 van het ontwerp-woonwagen- plan. Onze gedachten gaan uit naar 1 standplaats per 1000 inwoners; vandaar dat wij denken aan een verdeling van minimaal 10 maximaal 13»" Dat schrijft het gemeentebestuur van Halsteren op 31 oktober 1979» Vanaf dat moment zijn er talloze besprekingen gev/eest van het dagelijks bestuur van het Woonwagenschap met B.& W. van Halsteren; van de secretaris—coördinator van het Woonwagenschap en de burgemeester van Halsteren; spreker heeft verschillende malen besprekingen hieromtrent gevoerd; hij is ook enkele malen geweest op hoor zittingen die in de gemeente Halsteren zijn gehouden. Tot op heden is het nog steeds gegaan in de richting van plannen. Plannen en nog eens plannen. Dan moet hij daar nog bijzeggen: het Woonwagenschap heeft geen enkele bevoegdheid om aan de gemeente Halsteren iets dwingend op te leggen. Het Woonwagenschap kan alleen maar verzoeken in die richting doen. Wie wel wat kan doen is het College van Gedeputeerde Staten. Die kunnen, als dat moet, artikel 10 dan wel artikel 11 toepassen, zoals men dat ook 4 jaar geleden heeft gedaan in de gemeente Woensdrecht, toen daar een oplossing gevonden moest worden voor een probleem wat in Huijbergen was ontstaan. Het Woonwagenschap kan dus niets doen ten opzichte van Halsteren en moet gewoon maar afwachten. Daar staat tegenover, dat het Woonwagenschap wel geconfronteerd wordt met het feit. dat er een aantal woonwagenbewoners in Bergen op Zoom nu niet gehuisvest kan wor den op De Linie of op Rijsselbergen, omdat er te weinig staanplaatsen zijn. Hij kan zeggen, dat op Rijsselbergen er altijd nog 3 staanplaatsen vrij waren en voor zover hem bekend die gegevens hebben hem gisteren bereikt zouden er van de 3 alsnog 2 worden ingenomen. Ten aanzien van De Linie, waarvan hij aanvankelijk de gedachte had, ook al afgaande op krantenberichten: daar gaat niemand naar toe, daar kan nu van gezegd worden, dat er deze week al zeker 20 mensen een staanplaats hebben ingenomen en het ziet er naar uit dat, wanneer de volgende week De Linio officiëol geopend en in gebruik zal worden genomen, dan de Linie vol zal z^jn.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 200