10 brengen. De heer VAN DER VELDEN wil opmerken, dat met name ook al door de heer Gorrissen is gezegd, dat wethouder van Kaam nog steeds de woonwagenaangelegenheden behar tigt vanuit zijn functie als voorzitter van het Woonwagenschap maar tevens vanuit het verleden, toen hij als portefeuillehouder sociale zaken heel uitdrukkelijk met de woonwagenproblematiek werd geconfronteerd. Het is bekend, dat het laatste jaar een wisseling heeft plaatsgevonden zodat de woonwagenproblematiek nu valt onder het Ministerie van Volkshuisvesting en dien tengevolge dus ook gevolgen heeft op lokaal niveau. Spreker tracht dan ook, in goede harmonie met wethouder van Kaam en met het hela college van B.& W. deze zaken tot goede oplossingen te brengen, zij het dat het zeer zeker geen gemakkelijke zaak is. Hij denkt dat als pluspunt gesteld mag worden, dat Bergen op Zoom in ieder geval 2 lokaties heeft gecreëerd; dat inderdaad binnen het Woonwagenschap de verwach ting is gewekt, dat een lokatie gerealiseerd zou worden in de nabuur-gemeente Halsteren, wat dan nog niet het geval is. Hij wil antwoorden op de door de heer Gorrissen gestelde vragen. Wat vraag 1 betreft: op dit moment is er nog geen antwoord van GS op dat schrijven b innengekomen Ook i3 gevraagd: waarom heeft Halsteren op dit moment nog geen activiteiten ont wikkeld. De voorzitter heeft ook al gezegd, dat is getracht, met name gedurende de laatste weken, daar meer duidelijkheid over te krijgen. Dat is echter niet ge lukt. Hij laat dan maar in het midden, waarom in Halsteren nog geen lokatie is ge realiseerd. Men kdn zich natuurlijk verschuilen achter problemen van ruimtelijke aard of van andere aspecten, maar het moot ook duidelijk zijn, dat, als men de intentie heeft om als uitvloeisel van wat landelijk is ontwikkeld op het terrein van de woonwagen problematiek, men zo'n intentie ook kan honoreren door het creëren van kleine kampen. Hij dacht dat Bergen op Zoom daar toch wel een voorbeeld in gegeven heeft. Het college blijft in ieder geval hopen, dat de gemeente Halsteren ook daadworke- iijk zal willen overgaan tot het realiseren van een klein kamp. Wat de 3e vraag betreft lean hij zeggen dat het college op dit moment heel naarstig aan het zoeken is om te bezien hoe deze problemen kunnen worden opgelost. Het is zo, dat binnenkort De Linie zal worden opgeleverd. Ook is het een feit, dat dadelijk begonnen zal worden met de ontwikkeling van het terrein Noordgeest. Dat het inderdaad ingegeven is, dat een aantal woonwagenbewoners geen huisvesting zullen kunnen vinden op De Linie of op Rijsselbergen. Er zal dan ook moeten worden getracht om zo snel mogelijk te bezien, op welke termijn tot een oplossing gekomen zal kunnen worden. Dat zal geen gemakkelijke oplossing worden maar het college pro beert v/el om te onderzoeken, of zo snel mogelyk tot een goede oplossing zal kunnen worden gekomen. Zo gauw er zich inderdaad mogelijkheden aandienen tot het oprichten van een tijdelij ke lokatie, zal daar zeer zeker met de raad over van gedachten worden gewisseld. Dat neemt niet weg, dat het college van B.& W. van Bergen op Zoom van mening blijft dat een definitieve lokatie gevonden zal moeten worden in Halsteren. Dat men ander zijds natuurlijk ook de plicht heeft om te zorgen dat die woonwagenbewoners die geen onderkomen kunnen vinden op De Linie of op Rijsselbergen - dat kamp is al byna vol - toch ergens een plaatsje kunnen krygen. In goede samenwerking met het Woonv/agenschap tracht men hier een goede oplossing voor te vinden. De heer VAN KAAM heeft reeds horen zeggen, dat hij ten aanzien van deze materie 2 petten op zou hebben. Hij weet dan niet, welke pet hy nu op zou moeten zetten. Dat zou wellicht verwarring kunnen scheppen dus zal hij maar proberen het zonder pet te doen. Het probleem van de woonwagenbewoners, het is komende september zo ongeveer 12 jaar geleden dat hij daarmee is begonnen, was van dien aard dat hier tot een op lossing móest werden gekomen. Bij de totstandkoming van het Woonv/agenschap in 1974 en op het moment dat du3 de intergemeentelijke regeling tussen Woensdrecht, Halsteren en Bergen op Zoom werd opgeheven omdat dat opging in dat Woonwagenschap, is er meteen gestreefd naar een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 199