1 t A 45 wijz.gemeente wijz. begroting omschrijving: bedrag: be.gr. 15'32tak v.dienst 1932: A8e 9e gemeentewerken Vernieuwen luchtverwarmingsinstalla— tie herstelwerkplaats gemeentewerken 49e 1e grondbedrijf Declaratie grondbedrijf voor verwer vingskosten gronden t.b.v. handweg- 11 53.959» Koord 50e 10e gemeentewerken Onderhoud A.K.v/.B.—bewegwijzering 27.500. 51e 2e dienst S.O.R. Pompen natuurbad "De Zanderijen" 6.020. 52e Restauratie-subsidies diverse panden 155.000» 55e Vervanging/uitbreiding meubilair en machines t.b.v. gemeente-secretarie 10.000. in 1982 Kevrouw VBTJG- wil bij de 50e wijziging opmerken, dat dit punt in de vorige raadsverga dering is aangehouden, om dan beter onderbouwd opnieuw in de raad te komen. Z:'i heeft met belangstelling het dossier bekeken en die nadere onderbouwing bestond dan uit een briefje van het verkeersbureau met een aantal algemene opmerkingen. De 5 kruispunten, waaraan dan nog een reserve was toegevoegd, werden vermeld en daarachter stonden dan een aantal verkeersongevallen vermeld. Zoals zij de vorige keer reeds verkondigde, zou in de cijfers wel tot uitdrukking komen, dat het kruispunt bij de van Hasseltstraat bij het politiebureau wel in cijfers het grootst zou zijn, wat dan ook inderdaad het geval was. De cijfers gaan over 5 jaar en voor dat kruispunt stern dan 55 verkeersongevallen genoteerd. Als men iets nader wil onderbouwen en dat er dan door wil krijgen, dan moet natuur lijk ook nog wel worden aangegeven, of die verkeersongevallen enkel blikschades wa ren en net de schrik vrij, ofaat er ook werkelijk iets is gebeurd. Zi, moet zeggen, dat zij van liet bewuste kruispunt - zij gaat ze niet allemaal door lichten - al 53 jaar gebruik maakt en het is persé geen probleem-kruispunt. Als zij een ■orobleem—kruispunt op zou moeten geven, is dat b.v. de Ravel straat/ Zoom— weg/Bolwerk. Dat is inderdaad een probleem—punt. Persé niet dat kruispunt, wat nu aan de top stent. Zij blijft dan ook bij al haar argumenten van de vorige keer, evenals haai* fractie, en ook tegen dit krediet. Ook de heer ARK0YS heeft hier de vorige keer over gesproken. Hij heeft meer moeite met de rost onderiioud van de AEKB—bewegwijzering van 27.533.—, waar dan een manne tje komt om eens een keer tegen een paal te duwen en dan een grove rekening scju-iit. Kr wordt m gesteld: in die nadere onderbouwing staan een stelletje algemene opmer kingen, en daar heeft hij toch wel een beetje moeite mee, want als een aantal onge vallen op een kruispunt gewoon wordt geconstateerd, dan is dat een gevaarlijk Kruis punt. Bij de kruispunten, genoemd in het voorstel, is het gewoon een gegeven, dat daan 5 maal zoveel ongevallen gebeuren. Koet daar dan persé ook de hoeveelheid bloed die er gevloeid is bij worden vermeld, wil hij vragen. ..'at zou bij die nadere onderbouwing dan nog allemaal bij moeten. Of mensen een been zijn kwijtgeraakt of zo? Het is een kwestie van ongevallen bij het verkeer. ITiet zo maar ergens een uitgave voor een ketel voor een gymnastieklokaal, waarvan desnoods nog gezegd zou kunnen worden: daar kunnen we ook nog wel een jaar mee wach ten. Dit kén eventueel gaan over leven of dood. Hij vindt het dan ook vrij zinloos om te zeggen: daar ben ik of daar zijn wij tegen. natuurlijk is iedereen tegen ongevallen, naar er zal nu eenmaal onderzoek gepleegd moeten worden om te kunnen bekijken, of die kunnon worden voorkomen of verminderd. De heer VAK DE KATER wil even een voorbeeldje aanhalen uit het verleden. Toen is n.l. ook on advies van het verkeersbureau op de hook Boutershemstroat-,iestersingel - lrj dacht" dat cr toen nog een andere wethouder was - vluchtstroken aangebracht. f

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 179