51
By de 30e wijziging wil mevrouw VLUG zeggen, dat haar fractie tegen dit krediet is.
Gr komt weliswaar 80,1 subsidie op, maar men heeft dan in haar fractie zo het ge
voel, dat, omdat men er 80>j subsidie op kan krygendaarom dat onderzoek dan maar
plaats moet vinden.
Die 80jl subsidie wordt dan evengoed uit gemeenschapsgelden betaald dus heeft haar
fractie caar niet zo veel behoefte aan, en wel om de navolgende redenen:
dit onderzoek zal verricht worden door het bureau, dat ook nu reeds voor de gemeen
te het verkeerscirculatieplan verzorgt; daar is dan ai weer bijgekomen een advies
van dat bureau voor de parkeer—kelder. Vervolgens een aavies op de reacties van
de burgerij over het verkeers—circulatieplan, l.u komt er dan w~er een onderzoek
voor 5 kruispunten, waaronaer dan b.v. het kruispunt van Ledemstraat-Burgemeester
van Easseltstraat.
Lat onderzoek zal omvatten a. selectie verkeersongevallen-concentraties op die 5
kruispunten;
b. een globale analyse;
c. een gedetailleerde analyse;
d. maatregelen bepalen;
e. bepaling volgorde van uitvoering en rapportering
ondersoek.
Hier wil zij graag even commentaar op geven, en dan wel op zowel a, b als c.
Daarover is het haar stellige overtuiging, dat de plaatselijke politie heel goed
advies uit kan brengen.
Voor de aardigheid wil zij zelf ook nog wel een analyse van een bepaald kruispunt
geven en dan uiteraard gewoon vrijblijvend. Dat is dan we van Dedemstraat burge
meester van kasseit straat. Zij kan verzekeren, dat daar cijfermatig een vrij hoog
getal uit zal konen, niet omdat dat kruispunt zo ge vaar 1 ijle is, maar omdat net
precies voor het politiebureau is en als daar toevallig een aanrijding plaats vindt
kan men natuurlijk niet gauw de zaak onderling regelen, want de politie zie daar
met de neus bovenop.
",.rat punt d en e betreft zou zij willen zeggen, dat, als er een onderzoek -wordt ge
pleegd, er uiteraard een rapportage van moet komen. Hen zal het een niec behoeven
te doen zonder ook het andere te moeten doen.
iaat regel en bepalen hangt aan van de financiën af die er zijn en zij denkt dat de
dienst gemeentewerken dat heel goed kan bepalen.
Zij vil daar nog aan toevoegen, dat, aannemend, dat dit over een tijdsbestek van 2
jaar zal gaan, dan de parkeergarage aan de Lindenbaan in gebruiic zal zijn en er
ook van een gewenning sprake zal zijn. Dat zal ook het geval zijn als het verkeers
circulatieplan zijn beslag heeft gekregen.
Dan zal er een heel ander verkeersbeeld ontstaan, dan wat men nu zou gaan onder
zoeken.
Zij moet eerlijk zeggen, dit maar een soort werkverschaffing te "vinden voor het be
treffende bureau. In alle bescheidenheid vil zij er dat ..el bij zeggen.
Zij vil ook nog aan de wethouder vragen, of die nadere studie die verricht is over
de reacties uit de burgerij op het verkeers-circulatieplan - waar zij dit dan maar
even aar. wil ophangen - en waarover dus op 8 maart een e::tra vergadering Rovow
zal zijn, al klaar is en wanneer krijgen de commissieleden die ter inzage.
/lis daar op 8 maart een oordeel op gegeven moet worden, zullen de commissieleden
dat toch zeker ook eerst wel eens willen bekijken.
De heer TAN DE WATER moet zeggen, dat zijn fractie het standpunt van de WD volko
men kan ondersteunen. Hij vindt het eigenlijk een trieste zaak, dat de gemeente dit
soort kleine zalien niet zelf op zou kunnen lossen.
Ook de heer GOïïRISSEM was onder de indruk van het betoog van mevrouw Vlug.
Zjjn fractie heeft in een korte communicatie besloten het voorstel van mevrouw
"vlug te ondersteunen. Dit even tot de heer Sittrop.
De heer VAN JMl VELDEN meent toch de raad te moeten ontraden, nu zo maar zonder
meer afwijzend op dit voorstel te moeten reageren en wel vanwege het volgende.
Uit de studies die zijn verricht in het kader van het verkeers-circulatieplan
blijkt, dat op een aantal punten nog al wat ongelukken plaats vinden maar zonder
een verdere diepgaande analyse van die ongevallen kan geen nader inzicht worden
verlircgen in een verbetering van de verkeers—veiligheid.