51 By de 30e wijziging wil mevrouw VLUG zeggen, dat haar fractie tegen dit krediet is. Gr komt weliswaar 80,1 subsidie op, maar men heeft dan in haar fractie zo het ge voel, dat, omdat men er 80>j subsidie op kan krygendaarom dat onderzoek dan maar plaats moet vinden. Die 80jl subsidie wordt dan evengoed uit gemeenschapsgelden betaald dus heeft haar fractie caar niet zo veel behoefte aan, en wel om de navolgende redenen: dit onderzoek zal verricht worden door het bureau, dat ook nu reeds voor de gemeen te het verkeerscirculatieplan verzorgt; daar is dan ai weer bijgekomen een advies van dat bureau voor de parkeer—kelder. Vervolgens een aavies op de reacties van de burgerij over het verkeers—circulatieplan, l.u komt er dan w~er een onderzoek voor 5 kruispunten, waaronaer dan b.v. het kruispunt van Ledemstraat-Burgemeester van Easseltstraat. Lat onderzoek zal omvatten a. selectie verkeersongevallen-concentraties op die 5 kruispunten; b. een globale analyse; c. een gedetailleerde analyse; d. maatregelen bepalen; e. bepaling volgorde van uitvoering en rapportering ondersoek. Hier wil zij graag even commentaar op geven, en dan wel op zowel a, b als c. Daarover is het haar stellige overtuiging, dat de plaatselijke politie heel goed advies uit kan brengen. Voor de aardigheid wil zij zelf ook nog wel een analyse van een bepaald kruispunt geven en dan uiteraard gewoon vrijblijvend. Dat is dan we van Dedemstraat burge meester van kasseit straat. Zij kan verzekeren, dat daar cijfermatig een vrij hoog getal uit zal konen, niet omdat dat kruispunt zo ge vaar 1 ijle is, maar omdat net precies voor het politiebureau is en als daar toevallig een aanrijding plaats vindt kan men natuurlijk niet gauw de zaak onderling regelen, want de politie zie daar met de neus bovenop. ",.rat punt d en e betreft zou zij willen zeggen, dat, als er een onderzoek -wordt ge pleegd, er uiteraard een rapportage van moet komen. Hen zal het een niec behoeven te doen zonder ook het andere te moeten doen. iaat regel en bepalen hangt aan van de financiën af die er zijn en zij denkt dat de dienst gemeentewerken dat heel goed kan bepalen. Zij vil daar nog aan toevoegen, dat, aannemend, dat dit over een tijdsbestek van 2 jaar zal gaan, dan de parkeergarage aan de Lindenbaan in gebruiic zal zijn en er ook van een gewenning sprake zal zijn. Dat zal ook het geval zijn als het verkeers circulatieplan zijn beslag heeft gekregen. Dan zal er een heel ander verkeersbeeld ontstaan, dan wat men nu zou gaan onder zoeken. Zij moet eerlijk zeggen, dit maar een soort werkverschaffing te "vinden voor het be treffende bureau. In alle bescheidenheid vil zij er dat ..el bij zeggen. Zij vil ook nog aan de wethouder vragen, of die nadere studie die verricht is over de reacties uit de burgerij op het verkeers-circulatieplan - waar zij dit dan maar even aar. wil ophangen - en waarover dus op 8 maart een e::tra vergadering Rovow zal zijn, al klaar is en wanneer krijgen de commissieleden die ter inzage. /lis daar op 8 maart een oordeel op gegeven moet worden, zullen de commissieleden dat toch zeker ook eerst wel eens willen bekijken. De heer TAN DE WATER moet zeggen, dat zijn fractie het standpunt van de WD volko men kan ondersteunen. Hij vindt het eigenlijk een trieste zaak, dat de gemeente dit soort kleine zalien niet zelf op zou kunnen lossen. Ook de heer GOïïRISSEM was onder de indruk van het betoog van mevrouw Vlug. Zjjn fractie heeft in een korte communicatie besloten het voorstel van mevrouw "vlug te ondersteunen. Dit even tot de heer Sittrop. De heer VAN JMl VELDEN meent toch de raad te moeten ontraden, nu zo maar zonder meer afwijzend op dit voorstel te moeten reageren en wel vanwege het volgende. Uit de studies die zijn verricht in het kader van het verkeers-circulatieplan blijkt, dat op een aantal punten nog al wat ongelukken plaats vinden maar zonder een verdere diepgaande analyse van die ongevallen kan geen nader inzicht worden verlircgen in een verbetering van de verkeers—veiligheid.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1982 | | pagina 123