35
en is toegezegd, dat deze zaak by de federatie nader bekeken zal worden.
Daarna zal weer opnieuw contact worden opgenomen met het gemeentebestuur, om na te
gaan hoe zowel uitbreiding als eventuele afbouw van scholen inde toekomst ook via
deze federatie zal kunnen gaan verlopen. ïïy hoopt dat binnen niet al te lange termyn
dat gesprek zal kunnen plaatsvinden.
De kwestie van de noodlokalen bij de Fred.Maystraat en dan deze situering van j nood-
lokalen bij de MelanendreefHet is niet zo, dat onderwijskundige aspecten by de be-
soreking van e.e.a. niet de aandacht hebben gehad. Deze hebben wel degelijk meege
speeld. Onmiddellijk bestond het idee om deze 3 noodlokalen te situeren by de reeds
bestaande 3 noodlokalen aan de Fred.Haystraat.Planologische redenen maakten dat ech
ter onmogelijk. Er ligt daar een basket-balveld, een speelplaats en het is me, moge
lijk daar zonder meer op dit moment 3 noodlokalen te situeren. Hij denkt ook, gezien de
hele wijk-situatiedat dat niet aan te bevelen zou zijn.
Bij de gesprekken is men toen gekomen op de Melanendreef. Daar is er plaats, gezien re
bestemmingsplan-wijzigingen, om er de noodlokalen te plaatsen. o
De noodlokalen zitten dan wel wat verder weg van de huidige huisvesting van de school
de Borghoek. In het voorstel staat, dat die lokalen daar 6 h 7 jaar -het kan
5 laar worden - zullen moeten staan. In de visie van het college zou dat beterenen,
dat deze 3 noodlokalen als eerste straks ook weer in aanmerking zouden komen voor
afbouw, wat betekent, dat de verst gelegen dis-lokatie het eerst verdwynt en de
dichtstbij gelegen dis-lokatie, n.l. aan de Fred.May straat, blijft oes,aan.
Blijft uiteraard dan toch aanwezig, dat een aantal jaren een met optimale onder vak
kundige situatie ontstaat. Daar is het college zich zeer wel van bewust.
Die materie is ook zeer uitgebreid doorgenomen. De inspectie en het sch°ol^S^1
hebben zich echter in deze situatie toch kunnen vinaen en derhalve meent het college
dat dit voorstel terecht aan de raad wordt voorgelegd.
Mevrouw Elsoman legde even een verband met de Woonwagencentrum-school. Jaar hoe
spreker in de commissie van gezegd, dat hij op dat moment daaromtrent geen mededelin
gen kon doen. Hij kan dat ook op dit moment niet,
Mevrouw Elseman zei: het schoolbestuur respecteert de vrije keuze van de ouders w
in het kader van de woonwagencentrum-school en nu niet. Sprekerderk'tdat^ydevrye
schoolkeuze ook voor deze ouders zal accepteren, alleen kan zy door deplanclo^i^
situatie op dit moment het standpunt innemen: wygaan akkoord met 3 lokalen aan
Melanendreef. De ouders denken daar vanuit hun visie wat anders over.
Hij denkt dan dat dat niet hetzelfde is als het accepteren van vrye schoolkeuze
Hij zou de raad, niet alleen om financiële redenen maar ook om andere redenen,
hij op dib moment niet verder op in kan gaan, willen verzoeken met dit ™orstel ak--
koord te gaan. Hij denkt dat de raad daarmee een besluit neemt wat alle szim toe
een goed onderwijskundig functioneren, zij het niet in optimale situatie, mogelyl
maakt en ook een snelle realisatie kan bewerkstelligen.
Mevrouw VLUG moet zeggen, dat het betoog van de wethouder haar tooh niet heeft kunnen
overtuigen. Zij blijft bij haar standpunt, dat de beswaren Uit het
-rpfon 7ii zou ook wel graag die andere rand-voorwaardenals zy dat zo even mag no
ST;aS rwSoider'Tfeen mededelingen over kon of wilde
non Dat zal bekend moeten worden om die bij de besluitvorming te ikunnen betrekken.
Zij moet zeggen naar de commissievergadering te zyn gegaan met een bepaalde instelling
en zij is er op die avond beslist niet anders over gaan denker.
'dat zij intussen echter allemaal aan nadere informatie binnen heeft gemregen geef
haar LnJeiding om te zeggen: waarom heeft de wethouder met even een beslotenzit
ting bijeengeroepen en de verdere problemen nader toegelicht. Dan kan zo n commiss e
toch ook de zaken veel beter overzien en besluiten nemen. «nHa-ruHwld
Wat zij nu weet geeft haar redenen om te zeggen: ae bezwaren van het onderwyoV.l
tellen voor mij het zwaarst.
Mevrouw ELSEMAN is het met mevrouw Vlug eens. Ook bij haar fractie
zaken het zwaarst. De wethouder heeft haar niet kunnen overtuigen Dat het bestuux
voor dit voorstel is, wekt bij haar een bepaald wantrouwen op. Sy vindt het heel
vreemd als een bestuur niet aan de onderwijskundige kant denkt m^raileen aan
geld. Verder heeft zij gehoord dat de inspecteur er eerst ook niet zo voor was maar
die kreeg ook te maken met Bestek 81 en is daarom door de kmeen gegaan.
De heer BROOS hoorde van de wethouder dat er bepaalde gegevens waren waarover hjj nu
niets kon zeggen. Als hij dan zo met zijn kleine verstane even heeft zit,en tellen,