25
De bedoeling is dat deze mensen zoveel mogelijk geïntegreerd worden in de normale
huidige maatschappij. Men zal se echter niet kunnen dwingen om dat te doen.
Een ander uiterste is dan vel: geef ze dan maar geld om op hun eigen plaats te blij
ven; dan voelen zij zich daar toch wel plezieriger bij.
Hij vindt dat een levensgevaarlijk punt. Daarstraks sprak hij al over getto-vorming.
Hij wil nog wel een ander geval naar voren brengen. In Zuid-Afrika wordt ook gezegd;
de Bantoes voelen zich veel plezieriger in hun eigen omgeving en hun eigen dorp.
Het gevaar wat dus met deze eenmalige gift in huis wordt gehaald is enorm groot
en hij gelooft niet dat het-van een christelijke manier van denken getuigt om in deze
te zeggen: laten we deze mensen maar zoveel mogelijk in hun eigen sociaal kulturele
omgeving laten rondlopen. Hij wil liever, méér nog dan dit voorgesteld bedrag, be
steden om zeker de 2e generatie van deze mensen zoveel mogelijk op te nemen in de
gewone nederlandse samenleving.
Mevrouw VLUG kan zeggen, dat haar fractie in principe niet tegen deze gift is.
Tot nu toe is in de raad alleen nog maar gesproken over een moskee in de voormalige
melkfabriek. By de vergadering in november zat by het dossier nog een brief van
B.& V. van de bezwaarden uit die buurt, waarin uitdrukkelyk werd gesteld dat er geen
sprake is van wijziging van bestemming, zoals door die mensen werd verondersteld;
dat er uitsluitend sprake was van wijziging van het gebruik. En dat tevens, zonder
dat er een verbouwing plaats zou vinden.
Daarover wordt dan even verder nog opgemerkt: een verbouwing waarvoor een bouwver
gunning vereist is.
Als zij nu echter ziet wat hier nu allemaal gaat gebeuren, behalve de moskee komt
er een kantoor, een opvangcentrum met bar, biljard en alles er op en er aan, een
centrum voor vrouwen en kinderen, een centrum voor jongeren, een keuken, een hal,
een kelder, een opberg-ruimte, dan moet haar toch van het hart, dat haar dit voor
komt als wel vallende onder een bouwvergunning.
Als zij dan al die zaken die zij daarnet opnoemde toch wel uitdrukkelijk ziet vallen
onder artikel 19 bladzijde 14 van de voorschriften van het bestemmingsplan Westelijk
Stadsdeel, d.w.z. bijzondere doeleinden klasse A met bijbehorende erven, dan staat
daar uitdrukkelijk bij vermeld, dat deze gebouwen moeten zijn ten behoeve van instellin
gen, openbaar bestuur en dienstverlening, religie, onderwijs, cultuur, opvoeding en
recreatie, fysieke en geestelijke gezondheid, met daarbij behorende bijgebouwen enz.
Onder deze noemer valt dus dit gebruik zonder meer. Daarnaast is de huidige bestem
ming van dat gebouw: kleine bedrijven. Zij meent dat hiervan dan wel gezegd kan worden,
dat dit echt geen klein bedrijf wordt. Dan kan men wel zeggen: zo lang er niet ver
bouwd behoeft te worden mag het gebruik gewijzigd worden, maar zij gelooft toch niet
dat men dan nog eerlijk bezig is. Zij dacht dat dan toch naar een wijziging van het be
stemmingsplan moest worden toegewerkt.
De heer VAN DER STOEL wil opmerken, dat de vragen over het bestemmingsplan door wet
houder Mastenbroek beantwoord zullen worden. Overigens is de raad niet in het onge
wisse gelaten, maar- dat zal de heer Mastenbroek ook wel nader uitleggen; het is ge
woon een nog niet onherroepelijk bestemmingsplan. V/at dat betreft is er dus weinig
duisterheid in die zaak.
Hij is niet van plan, geen haar aan of op zijn hoofd dat daaraan denkt, om Bergen op
Zoom in te gaan delen in christenen, Turken,en andere sectoren. Dat weigert hij ten
enen male en categorisch. Er zijn in Bergen op Zoom een aantal inwoners en als ge
meentebestuur heeft men dan de opdracht om voor die inwoners te doen wat kan worden
gedaan. Hu zijn er in Bergen op Zoom erg veel Turken. Inderdaad, de heer Arnoys heeft
gelijk, volgens de cijfers van een recent POH-rapport zijn er in Bergen op Zoom meer
buitenlanders dan waar in Brabant ook. Alleen de gemeente Cuylc ligt er nog 0,1%
boven. Er zijn dus een groot aantal inwoners in Bergen op Zoom die men buitenlanders
zou kunnen noemen. Het is echter ook zo dat elke buitenlander die in noderland wordt
toegelaten een inwoner van dit land wordt en men zal die ook als zodanig moeten ont
vangen. Daargelaten of zij er zelf om gevraagd hebben; dan n.l. al helemaal.
Om de heer Arnoys wat dat betreft heel precies te antwoorden: er waren op J1 decem
ber 1979 i*1 Bergen op Zoom 1045 Turkse inwoners en 674 Marokkaanse inwoners.
Ingaande met name op de heer Arnoys, is spreker toch wel geschrokken van hetgeen
deze allemaal zei. Spreker heeft al gezegd, dat ook deze mensen inwoners zijn var>
Bergen op Zoom, Zij hebben rechten en zy hebben plichten. Onder die rechten behoort
dan inderdaad, dat zy een beroep zouden mogen doen op sociaal kultureel werk vooi'
hen.