24 Er is echter wel een mogelijkheid gevonden tot. Daarbij wox-dt dan als reden aangehaald dat buitenlanders toch als regel weinig participeren in sociaal-kulturele voorzienin gen. Dat is dan feitelijk hetzelfde als wat al in de woorden van de he^r Gorrissen is opgesloten, dat n.I., als iets niet is volgens de normale regeltjes dan wordt dat wel even aangepast. Als er illegaal wordt geslacht, moeten de wetten maar even tjes veranderd worden dat wél op rituele manier geslacht kan worden. Hij vindt dit dan wel een beetje net paard achter de wagen spannen. Of hier nu het a,antal Turken doorslaggevend is voor deze gift zit er eigenlijk wel clik in. Zijn vraag is dan welke cijfers hier eigenlijk gehanteerd worden. Er zijn een aanzienlijk /hoeveelheid Marokkanen in Bergen op Zoom. /kleinere Die zullen straks natuurlijk ook kunnen gaan proberen om voor het aankleden van een eigen centrum een eenmalige gift te bekomen. De enkele Joegoslaaf die er is zal wel geen schyn van kans hebben. Hij vraagt zich wel af hoe het met de vrij grote groep Hindoestani is gesteld die uit Suriname in Bergen op Zoom is komen wonen. Die mensen hebben een eigen cultuur en hebben aan het sociaal lcultureel werk als zodanig geen boodschap. Dan zijn er verder nog Vietnamezen die hier in de stad zullen komen. Zullen ook die een eenmalige gift moeten krijgen voor een eigen cultureel centrum. Hoe zit het dan met de grote hoeveelheid Indische nederlanders die als spijtoptanten in het verleden in Bergen op Zoom zijn gekomen. Hij kan zich dan niet aan de indruk onttrekken dat al deze mensen nog niets hebben gevraagd, want die vraagt die krijgt want dan zijn v/e er maar van af. In het verleden zijn er goedkope arbeidskrachten naar nederland, dus ook naar Bergen op Zoom gehaald. Men heeft nu echter niet met arbeidskrachten te maken maar met men sen. Vooral de 2e generatie is daarbij een enorm groot probleem. Al voor 1970, wil hij duidelijk stellen, heeft de gemeente Bergen op Zoom geprobeerd om te proberen voor die arbeidskrachten de gezinshereniging op gang te brengen. Hij denkt haast dat Bergen op Zoom daarmee landelijk wel voorop heeft gelopen. Hij weet in ieder geval wel uit dat verleden en uit de getallen, dat Bergen op Zoom erg hoog zat bij de gemeenten in Brabant. Dat die gezinshereniging krachtig wordt doorgezet is natuurlijk een heel belangrijk punt. Het blijkt steeds en meer, de laatste tijd zijn daarover meerdere artikelen in de plaat selijke kranten verschenen, dat er een probleem gaat ontstaan van: wordt er nog geko zen voor het thuisland. Vooral de 2e generatie ziet dat dan beslist niet meer zo zit-r ten omdat zij in dat thuisland als hollander worden gezien en daar feitelijk niet meer passen. Als dan voor nederland als 2e thuisland wordt gekozen is ook het woord integratie, v/at in deze raadzaal zé graag in de mond wordt genomen, van zeer groot belang en dat zal een duidelijke toepassing moeten krijgen. Dan moet niet geprobeerd gaan worden, vindt hij, om ergens die mensen in aparte clubjes onder te gaan brengen. Daarby ontstaat dan tevens het gevaar, voorbeelden zijn te vinden in het Verre Oosten, dat godsdienstige fanaten vanuit een moskee ergens bepaalde ideeën trachten op te gaan leggen of ingang te doen vinden. Hij v/il niet zeggen dat dat ook in Bergen op Zoom zal kunnen gebeuren, maar waarschijnlijk hebben diverse raadsleden ook wel eens gehoord van de Grijze Wolven, die ook bij voorkeur opereren vanuit hun eigen sociaal kultureel centrum. Het ingekorte voorstel aan de raad voor een subsidie aan SKW behelsde maar 1.240,000.-. Dat is dan een exploitatiesubsidie voor één jaar. Als men vindt dat zogenaamde achterstandsgroepen ook nog geholpen moeten worden, dan is het niet een punt van: zij hebben niet gevraagd om een exploitatiesubsidie want daar zorgen zij zelf voor; zij vragen alleen maar om een eenmalige gift. Hij vindt het dan een beetje rare vergelijking om te zeggen: gelijke monniken gelijke kappen. Als er echter een aparte SKW komt voor de Turken, zouden zij ook recht hebben op een jaarlijkse subsidie. Hij vindt het gevaar van zc'n eigen sociaal kultureel centrum, dat steeds meer, voor al de 2e generatie, verwezen zal gaan worden naar het eigen sociaal kultureel cen trum en dat steeds meer uitgangspunten en jeugdorganisaties of wat dan ook min of meer hun deuren zullen gaan sluiten voor deze jongelui, waarvan een groot gedeelte zich toch wel nederlander en zelfs bergenaar voelt. Het gevaar v/at er is om hun eigen cultuur te subsidiëren blijft. In Bergen op Zoom heeft men daar nog niet zoveel hinder van gehad, maar in den lande wel. Daar is een bepaalde bevolkingsgroep waar van men vond dat die zelfs in aparte kampen thuis hoorde, de Zuidmolukkers, en .v/at er dan met die 2e generatie is gebeurd, behoeft naar zijn mening geen verdere uitleg.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1980 | | pagina 171