16
De VOORZITTER wil vragen, om het debat te houden binnen de mogelijkheden dxe de
gemeente'heeft. Als nu wordt gezegd: de wethouder kan wel ie os doen mits deze zyn
landelijke partij maar inschakelt, heeft dat met deze zaak niets van doen.
Het gaat er om, wat de gemeente nu op dit moment kardoen. Dan is natuurlijk wat
de wethouder en ook het college zegt: in deze situatie hier nog 1 of 1-g miljoen
instoppen in de hoop dat landelyke partijen zullen zorgen voor een wetgeving, dat
dat straks niet meer nodig is, kan natuurlijk niet,
Kan natuurlijk wel, meent de heer BROOS. Misschien wordt het niet gewenst maar het
kan v/el.
Dan zou zoiets eerst door de hele Kamer behandeld moeten zijn en zo, meent de VOOR
ZITTER, dus het kan natuurlijk niet.
De heer BROOS hoorde eigenlyk van de Voorzitter, dat men nu niet op de landelyke
toer moest gaan. Dat heeft het CDA in de eerste termyn echter ook gedaan.
Hy vindt het dan niet juist dat de voorzitter hier nu wel op terugkomt ~n in dat
eerste geval niet.
Dat was in ieder geval niet de bedoeling van de VOORZITTER Wat heb CDA heeft ge
daan is in Den Haag zich informeren omtrent datgene wat volgens de huidige wev-
gemng kan en niet kan. Die zijn daar gewoon bij mensen die zij beter geinformeer
achtten dan hier hun licht eens op gaan steken in het algemeenoverdezekwestie
en wat eventueel in zou kunnen zitten. Dat is dan ïebs dan oat men na
als P-emeente besluiten zou nemen op grond van al of met gevraagde en gehonoreerde
landelijke verlangens. Daar kan. de gemeente op dit moment geen rekening mee hou en.
De beer BROOS wil dan maar een concrete vraag stellen en wely tot wat vcor prijo
zou de gemeente voor aankoop willen gaan, en dan vertaald in huur dus b.v. van
350.- uer maand.
De heer MASTENBROEK kan zeggen dat de Woningstichting "Scomland" heeft uitgerekend,
dat 1 700 000.- vry op naam het bedrag is wat betaald mag worden, wil men de
huur óp hei; ogenblik op hot bestaande bedrag houden. Hy dacht dat dat het pint is
waar men van moet uitgaan.
Daar heeft men natuurlijk geen woningbouwvereniging voor nodig om dat uit tereke
nen, meent de heer BROOS, want dat kan men zo uit het losse handje even beiekena
Dat is dan ook gewone flauwe kul. Het gaat er om wat men als gemeente uit wil ge-
H«nheeft ook nog iets gehoord over hypotheken en hypotheekrente Hy leeat neghel
eens andere bladen dan alleen dc plaatselijke. Dan vindt hy het tuoh wel frappant
dat de Nationale Nederlanden Vast Goed voor 500 miljoen gulden geïnvesteerd heeft
in het buitenland omdat als zodanig de markt hier met interessant was. Aio zo-
darwordt daarvan -ezegd: Als onroerend goed maatschappij zyn wy e*n paar jaar
geleden door bepaalde regels op woningbouwgebied volledig
markt. Dat wegdrukken is dan misschien ook wel eens interessAntomdaar eensava:
bij stil te blijven staan voor onder andere die mensen die het socialiome in hun
vaandel dragen. Ms men verder dan ziet dat Rotterdam op het ogenblik oreigt met
een schade—claim van 10g miljoen gulden omdat bepaalde woningen niet meer ge
bouwd worden omdat ze niet interessant zijn, kan mon natuurlijk /an andere kopers
niet verlangen, dat zij hun geld weg gaan gooien. Op basis dan ook van redelijkhei
moet men dan als gemeente een oplossing zien te vinden.
Als over een nieuwe huurwet v/ordt gesproken, zijn er ondertussen heel wat deskundi
gen die die aanvechten en dat de huurders als zodanig supersterk staan, dy ducht
dat de mensen in de Rooseveltlaan gewoon als enige houvast dergelijke wetten moeten
hanteren om verder te kunnen komen.
De heer JEUKENS meent dat D'66 nog al van diverse kanten i3 aangevallen, lly had
dat ergens ook v/el verwacht na v/at er in de krant is gebracht en wat er in do kxant
is geschreven. Wat D'66 naar de krant heeft gebracht stond echter in een andeie
kontokst als wat de krant heeft geschreven, en dat betreurt hij toch wel.
Hij kan dan ook de reactie van de raadsleden wel begrijpen.
Dat hierover niets in de algemene beschouwingen van D'66 heeft gestaan is juiot.