De VOORZITTER dacht dat het normaliter z<5 was, dat eerst de concreet gestelde vra gen van een interpellatie door het collega werden beantwoord en dat daarna de dis cussie kon beginnen. Als de heer van der Velden aan het nu gegeven antwoord van het college niet vol doende houvast heeft om de eerste termyn van het debat te beginnen, is het beslist niet zo, dat de wethouder niet bereid zou zijn om alvast een verhaal te houden, maar spreker wil wél vast blijven houden aan 2 termijnen. De heer BROOS wil liever ook niet van de regels afwijken, maar hy vindt wel, dat de wethouder bij zijn beantwoording dan wat meer gegevens moet verstrekken dar hij nu heeft gedaan. De VOORZITTER wil toch maar liever nu eerst aan de eerste termijn beginnen en dan kan de zaak volgens de normale regels worden afgewerkt. De heer VAN DER VELDEN moet zeggen, dat zijn fractie heeft besloten tot het houden van een interpellatie over de flats aan de Rooseveltlaan en de Ennia—flat, daar een aantal ontwikkelingen dat naar zijn mening nooazakelyk maken. Geconstateerd moet worden, dat het verschijnsels verkoop van woningbouwcomplexen door beleggers aan derden, ook in Bergen op Zoom zijn intrede heeft gedaan. De markt hiervoor in deze regio schijnt ontdekt te zyn door duistere speculanten. Een dreigend gevaar is aanwezig, dat een vermindering van het goedkope huurwonin gen-bestand ontstaat, want het zijn juist complexen bestaande uit goedkope huurwo ningen, die object geworden zyn voor diverse transacties. Zeer veel gemeenten hebben in deze al de nodige ervaringen opgedaan en voelen zich machteloos. Voornoemde ontwikkeling gaat gelijk gepaard met een toeneming van de vraag naar goedkope huurwoningen, een vraag waar by lange na niet op korte termyn aan kan worden voldaan. Met nieuwbouw wordt natuurlijk wel enigszins bijgedragen tot leniging van de nood, maar meer en meer gemeenten komen tot de conclusie, dat het hoofdprobleem beheersing van de bestaande woningvoorraad is. Gemeenten staan machteloos bij bovengenoemde ontwikkelingen. Wil er een ■'"ecnuvaar— dig huisvestingsbeleid gevoerd worden, dan dient er op landelijk niveau het nodige veranderd'te worden, o.a. t.a.v. de woonruimte-verdeling, leegstand-wet en het verwerven van lege panden, alsmede de kwestie van de grondpolitiek. Het gaat hem nu te ver om daar nu in deze vergadering diep op in «e gaan. Het betekent naar zijn mening echter niet, dat gemeentebesturen in deze cp dit mo ment helemaal niets zouden kunnen doen. Juist ook in geliberaliseerde gebieden is als gevolg van de grotere woningnood de behoefte ontstaan aan goede sturings-in- strumenten. Veel gemeenten maken hiervan reeds gebruik. Het is hierom dat zyn frac tie met klem aan het college vraagt, om op korte termyn de door zyn fractie ge vraagde studie naar een mogelijke invoering van de aangepaste woonruimtewot af te ronden. Zijn fractie vraagt het college, of het mogelyk is om de resultaten van de ze studie in de raa^svorgadering van juni a.s. te bespreken. Aspecten die met name in deze studie verder belicht zouden kunnen worden zyn o.a.: het leegstands-ele ment 'en de mogelijkheid tot vorderen. Inbrenging van voornoemde elementen moeten worden beschouwd als pressiemiddel voor een gemeentebestuur t.a.v. onwillige parti culiere verhuurders er. beleggers. Onaanvaardbaar is het voor een gemeentebestuur, dat er in een stad diverse woningcomplexen gedurende lange tijd leeg staan, terwyl er anderzijds een grote lyst van woningzoekenden is. De gemeente kan zich door in voering en toepassing van bovenstaande punten tamelijk eifectiebehoj.pe.1, zolang op rijksniveau een aantal zaken niet beter geregeld weiden. Ten aanzien van dc flats aan de Rooseveltlaan en de situatie zoals die er nu ligt wil zyn fractie het volgende opmerken: Men her-ft begrip voor de gevoelens van onrust die er bij de bewoners bestaan. Het is van de gekke, dat in deze tijd dergelyke woningcomplexen, buiten medeweten van de bewoners, van de ene op de andere dag van eigenaar verwisselen, lou.toi en al leen op financiële gronden. De wijze waarop deze zaak publiekelijk aan de orde is gesteld, ic correct te noemen en is een voorbeeld hoe bepaalde zaken kritisch aan de orde gesteld kunnen worden. Zijn fractie realiseert zich dat in deze concrete situatie weinig kan worden gedaan voor de bewoners. De enige mogelijkheid is, om het complex in handen te doen geven van de berg3e woningbouw-corporaties. Om meerdere redenen is echter wel duidelijk, dat dit volstrekt onhaalbaar i3.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1980 | | pagina 108