7 zich kunnen wijzigen en dat men dan conclusies moet durven trekken die dan misschien inderdaad tijdelijk kunnen zijn maar die in de toekomst zouden kunnen leiden tot een vermindering van veel zorgen. Als de uitbreidingen door zouden gaan, weet men maar nooit wat men te wachten staat. Zijn fractie kan daar dan ook geen medewerking aan verlenen. De heer NIJPELS wil beginnen met de opmerking, dat in het politieke bedrijf veel be slissingen genomen moeten worden op momenten dat daar de tijd en de omstandigheden niet rijp voor zijn. Een dergelijke beslissing wordt echter vanavond wel van deze raad verwacht. Iïij moet dan ook zeggen, dat zijn fractie, welke beslissing hier vanavond ook mag vallen, ongelukkig is met de hele gevolgde procedure. Op zich lijkt het plezierig, dat GS de gemeenteraden van Bergen op Zoom en Halsteren in haar oordeelsvorming betrekt. Hij heeft er echter weinig behoefte aan de rol van adviseur te spelen als hij op de uitein delijke beslissing geen vat heeft. Hog minder behoefte aan de rol van adviseur heeft hij als een door de raad gegeven advies wordt omgeven door een zee van vraagtekens, want dat is iets waar voor- en tegenstanders het wel met elkaar over eens zullen zijn: op heel veel belangrijke vragen kan geen of nog geen antwoord worden gegeven. Niet alleen die zee van vraagtekens, maar ook de formeel juridische gang van zaken komt hem hoogst ongelukkig voor. Het wekken van een "redelijke verwachting" wordt in de rechtsliteratuur algemeen erkend als rechtsgrond en hij vraagt zich, mét de Brabant se milieufederatie dan ook af, of de gevolgde procedure geen inbreuk betekent op de juridische structuur van de milieu-wetgeving. Laat er overigens geen misverstand over bestaan. G.E. heeft groot gelijk, dat zij deze v.eg van de, zoals hij die zou willen noemen, grootst mogelijke zekerheid heeft willen bewandelen. Kaar voor hem is het de grote vraag of ook de overheid zich op dit juri disch glibberige pad mag begeven. Als hierbij dan ook nog het bezwaar van de korte tijd van voorbereiding in ogenschouw wordt genomen, zal de grote bezorgdheid van zijn fractie duidelijk zijn. De gemeentebesturen van Halsteren en Bergen op Zoom zullen straks, als de formele pro cedure" van de aanvraag van vergunningen in het kader van de Hinderwet en de ,,'et op de luchtverontreiniging eenjaanvang neemt, over deze vergunningsaanvragen geraadpleegd dienen te worden. Hij noemt die formele gang van zaken nog even, enerzijds om te bena^- drukken dat hier vanavond niets wordt beslist, anderzyds om duidelijk te maken dat de gemeente Bergen op Zoom straks ook nog een vinger in de pap heeft, als de werkelijke beslissing valt. Of die vinger dan de duim is van Klein Duimpje of de ringvinger van de Reus, zal pas dan blijken. De uitbreiding van G.E. omvat een 3—tal fasen: 1uitbreiding van de bestaande chemische fabrieken. 2. uitbreiding van de extrusie-fabrieken. 3. de vestiging van 2 nieuwe fabrieken, de 2,6 xylenol-fabriek en de p.p.o.-fabriek, beide fabrieken die de grondstof voor Noryl gaan produceren. De bij de stukken liggende rapporten over de feilen en gevaren van de bestaande fabrie ken en toekomstige uitbreidingen winden er geen doekjes om. Hij noemt in willekeurige volgorde de punten, die zich stuk voor stuk lenen om aanlei ding te geven tot bezorgdheid. 1kans op explosies in de kool-monoxyde-fabriek. 2. kans op ontsnappingen van chloor en fosgeen. 3 emissies van tolueen en methyleenchloride en methanol. 4. overschrijding geluids-niveaux. 5. stankoverlast. 6. eventueel uitstoot zwavel-dioxyde bij overschakeling van gas op olie. 7. algemeen explosiegevaar met name in de Noryl-fabriek. 8. - het belangrijkste argument - het gevaar van interactie bij zich voordoende pro blemen in de beide productie-processen. Al deze 8 punten worden door GS van Noord—Brabant betrokken in de voorwaarden die zij in haar concept-brief aan het bedrijf heeft gesteld. Zyn fractie wenst die voorwaarden heel duidelijk te onderstrepen. Het voldoen aan die voorvaarden, ingebed in het uitgangspunt van de best bestaande technieken, maakt vol gens GS het verlenen van vergunningen mogelijk. Voor Bergen op Zoom is echber in de visie van zyn fractie daarmede de kous niet af. In de beoordeling over het al dan niet voldoen aan die voorwaarden schuilt n.l. ook

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1979 | | pagina 8