lokaliteiten die vel dranken verkopen - dus alkoholvrije - inderdaad vel via een vergunningenstelsel aan beperkingen onderheving dienen te zijn. Gebeurt dat nier dan ziet hij geen enkele reden waarom dat gewijzigd zou moeten worden en vandaar dat hij graag een amendement op het voorstel in vil dienen wat er toe strc-kt om die bedrijven daarvan uit te sluiten die op dit moment die mogelijkheaen wel nebben, bat door.de politie een ander beleid is gevoerd in het verleden, waarcioor nu een situatie ontstaat die ogenschijnlijk teruggedraaid moet worden, daar kan men helaas niets aan doen. be VOORZITTER kan zeggen dat de heer Eijpels het volgende amendement hee±t inge diend: Bii artikel 55 lid 1 sub c wordt na 5 toegevoegd: 4. al dan niet besloten ruimten waar bedrijfsmatig al dan niet mede door midael van een automaat uitsluitend eetwaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt. be heer HUIJTEFiAHS kan zeggen dat zijn fractie in algemene zin tevreden is met deze nieuwe APV. Hij wil verder zijn waardering uitspreken over de gedegen opzet- en de begeleiding van de betrokken ambtenaren-deskundigen tijdens de behandeling m de commissie.°Be uitvoerige discussie heeft aangetoond, dat iedere APV eenmengeling is van een stuk geven en nemen van de overheid in haar relaxie too ue ourgers.^ Zoals al eerder in de commissie door de voorzitter is gesuggereerd v.r j.enu aanbeveling zorg te dragen voor een goede voorlichting en soepele invoering van de APV nieuwe stijl. Bii deze wil zijn fractie daar het college om verzoeken. Hij denkt hierbij aan het pas verschenen voorlichtings-blad wat daarvoor zou kunnen Hij6is mét de voorzitter van mening dat de z.g. moraliserende artikelen de APV staan opgenomen zijn gehandhaafd bij gebrek aan beter, om vooral het hoofddoel te bereiken, n.l. om te voorkomen dat groepen of individuen runnen worden ge kwetst, ook al zit hier iets moraliserends in, of in hun rechtmatig verlangen naar rust worden belemmerd en de samenleving zo soepel mogelijk met elkaar te kunnen laten omgaan. Hen goed voorbeeld hiervan is artikel 56, het sluitingsuur voor café's en cafeta- Haaks oo elkaar kunnen hier staan de rust van burgers, de wens van burgers tot uitgaan" te besluiten met een al dan niet hartig hapje en het verwerven van inko men door de uitbater. Hij ziet met belangstelling tegemoet hoe het college deze gordiaanse knoop op wens van de commissie denkt te ontwarren en hoe een gegroeide situatie wordt onderkend. Be heer Hijpels heeft een amendement ingediend wat vooraf is besproken en waaruoor een deel van de problematiek opgevangen zou kunnen worden. Eet lijkt hem dan verder gewenst om de door het college ontwikkelde beleidslyn t.z. te bespreken in de commissie algemene en juridische zaken. Be heer VAH BS WATER wil vragen of, nu de nieuwe APV hier voorligt, m heo vervolg strenger opgetreden kan worden door de politie tegen overtredingen van de artike len 119 en" 29. Hij vindt n.l. dat overtredingen van deze bepalingen op het ogen blik de spuigaten uit gaat lopen. Be VOORZITTER zou zich om te beginnen aan willen sluiten bij de lieer Huijtemario met een dankwoord uit te spreken aan de ambtenaren-juristen, die deze wijzigingen hebben voorbereid. Het is een heel stuk werk geweest en ook een vry nauwkeurig werk Iedere wetgeving en vooral straf-wetgeving vereist soms terminologien dat men zegt: moet dat allemaal zo ingewikkeld, waarop dan alleen geantwoord kan wor den: dat moet wel want anders loopt men bij het constateren van een overtreding op een gegeven moment vast. Bit dan ter verklaring van sommige termen in de APV die voor het gezond verst misschien een beetje komisch aandoen maar die toch wel juridisch nooig zyn sluitende wetgeving te verkrijgen. ^,nQ0. Baar zit ontzaglijk veel werk en deskundigheid in en daarvoor wil hy ook graag d betrokken ambtenaren danken want uiteraard gebeurt dit ook door ambtenaren en niet door de bestuurderen. rissi

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1979 | | pagina 79