lokaliteiten die vel dranken verkopen - dus alkoholvrije - inderdaad vel via een
vergunningenstelsel aan beperkingen onderheving dienen te zijn. Gebeurt dat nier
dan ziet hij geen enkele reden waarom dat gewijzigd zou moeten worden en vandaar
dat hij graag een amendement op het voorstel in vil dienen wat er toe strc-kt om
die bedrijven daarvan uit te sluiten die op dit moment die mogelijkheaen wel nebben,
bat door.de politie een ander beleid is gevoerd in het verleden, waarcioor nu een
situatie ontstaat die ogenschijnlijk teruggedraaid moet worden, daar kan men helaas
niets aan doen.
be VOORZITTER kan zeggen dat de heer Eijpels het volgende amendement hee±t inge
diend:
Bii artikel 55 lid 1 sub c wordt na 5 toegevoegd:
4. al dan niet besloten ruimten waar bedrijfsmatig al dan niet mede door midael van
een automaat uitsluitend eetwaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt.
be heer HUIJTEFiAHS kan zeggen dat zijn fractie in algemene zin tevreden is met deze
nieuwe APV. Hij wil verder zijn waardering uitspreken over de gedegen opzet- en de
begeleiding van de betrokken ambtenaren-deskundigen tijdens de behandeling m de
commissie.°Be uitvoerige discussie heeft aangetoond, dat iedere APV eenmengeling
is van een stuk geven en nemen van de overheid in haar relaxie too ue ourgers.^
Zoals al eerder in de commissie door de voorzitter is gesuggereerd v.r j.enu
aanbeveling zorg te dragen voor een goede voorlichting en soepele invoering van
de APV nieuwe stijl.
Bii deze wil zijn fractie daar het college om verzoeken.
Hij denkt hierbij aan het pas verschenen voorlichtings-blad wat daarvoor zou kunnen
Hij6is mét de voorzitter van mening dat de z.g. moraliserende artikelen de
APV staan opgenomen zijn gehandhaafd bij gebrek aan beter, om vooral het hoofddoel
te bereiken, n.l. om te voorkomen dat groepen of individuen runnen worden ge
kwetst, ook al zit hier iets moraliserends in, of in hun rechtmatig verlangen
naar rust worden belemmerd en de samenleving zo soepel mogelijk met elkaar te kunnen
laten omgaan.
Hen goed voorbeeld hiervan is artikel 56, het sluitingsuur voor café's en cafeta-
Haaks oo elkaar kunnen hier staan de rust van burgers, de wens van burgers tot
uitgaan" te besluiten met een al dan niet hartig hapje en het verwerven van inko
men door de uitbater.
Hij ziet met belangstelling tegemoet hoe het college deze gordiaanse knoop op wens
van de commissie denkt te ontwarren en hoe een gegroeide situatie wordt onderkend.
Be heer Hijpels heeft een amendement ingediend wat vooraf is besproken en waaruoor
een deel van de problematiek opgevangen zou kunnen worden.
Eet lijkt hem dan verder gewenst om de door het college ontwikkelde beleidslyn t.z.
te bespreken in de commissie algemene en juridische zaken.
Be heer VAH BS WATER wil vragen of, nu de nieuwe APV hier voorligt, m heo vervolg
strenger opgetreden kan worden door de politie tegen overtredingen van de artike
len 119 en" 29. Hij vindt n.l. dat overtredingen van deze bepalingen op het ogen
blik de spuigaten uit gaat lopen.
Be VOORZITTER zou zich om te beginnen aan willen sluiten bij de lieer Huijtemario
met een dankwoord uit te spreken aan de ambtenaren-juristen, die deze wijzigingen
hebben voorbereid. Het is een heel stuk werk geweest en ook een vry nauwkeurig
werk Iedere wetgeving en vooral straf-wetgeving vereist soms terminologien dat
men zegt: moet dat allemaal zo ingewikkeld, waarop dan alleen geantwoord kan wor
den: dat moet wel want anders loopt men bij het constateren van een overtreding
op een gegeven moment vast.
Bit dan ter verklaring van sommige termen in de APV die voor het gezond verst
misschien een beetje komisch aandoen maar die toch wel juridisch nooig zyn
sluitende wetgeving te verkrijgen. ^,nQ0.
Baar zit ontzaglijk veel werk en deskundigheid in en daarvoor wil hy ook graag d
betrokken ambtenaren danken want uiteraard gebeurt dit ook door ambtenaren en
niet door de bestuurderen.
rissi