20
Ten aanzien van de koppeling van het multi—functioneel gedeelte aan de school i3
ook dat in de commissie aan ,de orde geweest. Duidelijk werd daarby toen naar voren
gebracht, en dat blijkt ook uit het stuk betreffende deze school, dat voor de in
vulling van het centrum Noordgeest" en hy denkt dat het toch goed is om daarmee
te beginnen - voor een bepaalde opzet is gekozen in samenwerking met professor
Lemaire en andere architecten die daar eventueel aan de slag gaan. Dat betekent
dat gestreefd moet worden naar een invulling, die daarin past. Daarvoor zijn ver
schillende lokaties gekozen, voor woningbouw, voor een winkelcentrum en ook voor
de scholenbouw, met eventueel nog een gymlokaal en een wykvoorziening of een multi
functioneel gebouw. Of een multi-functioneel gedeelte eventueel in de school.
De heer Sittr»p heeft al opgemerkt dat er aanvankelijk gedacht werd aan 2 scholen
maar de cijfers hebben uitgewezen dat, zeker in dit kader op dit moment met Bestek
81 op tafel, het niet realistisch zou zyn om te komen tot meer dan één permanente
school, maar dat het zal worden, zoals ook uit het stuk blykt, een wat grote per
manente school die later aangevuld zal moeten worden met te plaatsen noodlokalen.
De commissie heeft, en hy meent dat dat bij de stukken ter inzage heeft gelegen,
nadrukkelijk gezegd dat de school met de later bij te plaatsen noodlokalen als het
ware één unit zouden moeten vormen. Dat moet worden één school, als het ware één
groot perceel, omdat het schoolgebeuren in de nabije toekomst zich waarschijnlijk in
die richting zal bewegen, dat niet meer gesproken zal kunnen worden van zuiver
klassikaal onderwijs, maar dat er waarschijnlijk een dooreenmengeling van leerlingen
van verschillende leeftijden zal plaats hebben en dat zou dan in onderwijs-kundige
zin een onmogelijkheid zijn, wanneer er verder verwijderde noodlokalen zouden moeten
worden toegevoegd aan de permanente school. In de situatie was altijd al gedacht
dat het gymlokaal niet zou staan bij de school. Toen is ter discussie gekomen wat
te doen stond met het multi-functioneel gebouw. Het is al een vergrote school.
De percelen zijn afgestemd, hadden bepaalde afmetingen. Hoe moest dat dan met een
multi—functioneel gebouw. De heer Sittrop heeft al aangegeven, en hij zei daarbij
dat geen zinnig argument te vinden, - als dat het zinnige argument is is hij het
daar althans helemaal niet mee eens dat het schoolbestuur zei dat haar voorkeur
niet uitging naar een multi-functioneel gedeelte in de school. De heer Sittrop
gaat daar dan toch wel wat te lichtzinnig om heen, meent spreker, want het is wel
het schoolbestuur dat de school sticht en dat zal derhalve toch wel een belangrijke
vinger in de pap hebben bij het realiseren van deze zaken.
Dit schoolbestuur heeft aangegeven, dat men de koppeling multi-functioneel gedeel
te en school niet zo zag zitten. Niet alleen het schoolbestuur, ook de inspectie
heeft gezegd dat daar nog al wat bezwaren aan kleven.
Daarby gevoegd, dat er toch de opdracht was, ook bij het inpassen van een school,
een gymlokaal en de realisering van een multi-functioneel gebouw, al dan niet on- a.
derdeel van een ander gebouw in een bestemmingsplan als Noordgeest, heeft dat alles
er toe geleid, dat de suggestie op tafel kwam of er geen koppeling mogelijk zou zijn
tussen het gymlokaal en dat wykcentrum, want daar zal het wel wat meer naar toe gaa:^
en dat krijgt dan een multi-functioneel gebruik.
Daarin kon zowel het schoolbestuur als de inspectie, die uiteraard ook nog wat te
zeggen heeft over gymlokalen, want die moeten voor het onderwijs ook aan bepaalde
voorwaarden voldoen, zich vinden en ook planologisch leek dat het college een goe
de oplossing om een bijdrage te kunnen leveren aan de invulling van het centrum in
Noordgeest. Daarmee ontstaat n.l. een vast element, om in dat centrum te kunnen
inpassen. De gemeente sticht zowel het multi-functioneel gebouw als het gymlokaal
en op die wijze kan, dacht het college, voldaan worden aan de stichting van een
permanente school in een wat grotere vorm, bijplaatsing van noodlokalen zodanig
dat er sprake is van één perceel waarop in de toekomst alle lokalen zullen zijn
gesticht, én dat gerealiseerd wordt een gymlokaal wat voldoet aan de eisen die het
onderwijs daaraan stelt, uitgebouwjmet een multi-functionele vleugel, als men dat zo
zou willen noemen, tot een zinvol gebouw in het centrum van Noordgeest.
Dat alles bij elkaar heeft er toe geleid dat nu dit voorstel op tafel ligt en hij
zou de raad dringend willen vragen dit voorstel in deze geest in het belang van hex
onderwijs, en duidelijk ook rekening houdend met de ideeën van het schoolbestuur daar
omtrent - die zijn nogmaals gezegd toch ook niet zo maar weg te cijferen - cie
spectie-adviezen daaromtrent en tot slot de planologische mogelijkheden, om van het
centrum Noordgeest inderdaad te maken wat men zich daarvan voorstelt,aan te nemen.