25 Dit dan ten aanzien van de prijsstelling. De heer Arnoys betreurde het dat het voorstel niet in de commissie Rovov zou zijn behandeld. Dat moet hij toch wel tegenspreken. In de besloten vergadering van de commissie Rovov, omdat de brief naar het bedrijf op dat moment pas uit was en er dus nog geen echt voorstel en ook nog geen reactie van het bedrijf daarop binnen kon zijn, althans niet schriftelijk, heeft hij de zaak uiteengezet en binnen die commissie Rovov waren er op dat moment geen problemen met dit voorstel, zoals het aan de raad zou worden voorgelegd. De heer ARNOYS zegt, dat de bouwindelingen er toen niet bij waren. De heer DEKKERS heeft aan de hand van een kaartje, wat naar het desbetreffende bedrijf is gestuurd, toen de situatie aan de commissie uitgelegd. Niet de bebouwing, meent de heer ARNOYS. Ook niet de voorwaarden zoals die in het verkoopbesluit staan opgenomen. Die had de heer DEKKERS op dat moment nog niet want het was pas een concept-brief en verder kon er dus nog niets over worden gezegd. In het door hem getoonde kaart je stond echter wel degelijk de rooilijn aangegeven en welk perceel er precies ver kocht zou gaan worden. /voor De heer Arnoys had ook nog iets over die erfdienstbaarheid. Spreker zegt dat die 2^ meter grond meeverkocht wordt aan het bedrijfinaar/die 2g meter aan de kant van de Zuid-Oostsingel wordt wel gevraagd om die ook te mogen laten dienen voor de ontsluiting van het naastliggend perceel. Als de heer Arnoys dan zegt dat die pr toch wel over zullen schieten moeten toch weer 2\ meter van het eigen perceel wor den opgeofferd. Nu wordt 2-2- meter van het te verkopen perceel gevraagd om daarover te mogen rijden ten behoeve van het naastliggend perceel. V/at dat betreft durft hij toch wel zeggen dat het college de zaak goed heeft bekeken. De heer Arnoys ging ook nog in op een aantal verkeers—situaties. Die zijn inderdaad in de commissie Rovov niet aan de orde gekomen. Hij weet ook niet hoe de heer Aj>- noys zich dat precies had voorgesteld. Dat het knelpunt van ae Obrechtlaan maar betrekkelijk op te lossen is, vanneer de hele zaak daar 2-|- meter opgeschoven zou worden, is spreker echter wel duidelijk. Daarover kan hy best met de heer Arnoys van mening verschillen. De- heer Gorrissen haalde de kwestie van de werkgelegenheid aan en inderdaad is dat bij de afweging en de totstandkoming van het hele verhaal heel belangrijk geweest. Het college is van mening, dat 70 en uitgroeiend tot 100 arbeidsplaatsen op hoog niveau op dit gebied voor Bergen op Zoom misschien dan niet onmiddellijk, zodra dat dat kantoor de deuren opent aanwezig zullen zijn, maar dat het in de nabije toekomst ze^er voor Bergen op Zoomse mensen een belangrijke gelegenheid biedt om ook op dat terrein hier werkgelegenheid te vinden. Uiteraard kan dat, als dergelijke zaken zich aan dienen, niet zonder meer terzijde worden geschoven. Hij is dan ook blij met de instemming die zowel de heer Gorrissen als de heer van der Velden en de heer van der Stoel met het voorstel betuigden. De heer ARNOYS meent, dat als de gemeente een terrein verkoopt, het een unieke situatie is als op dat terrein een erfdienstbaarheid voor het naastliggend terrein wordt gevestigd. Hij vindt dat ook helemaal niet nodig. Het naastliggend terrein ligt n.l. aan de Zuid-Oostsingel en dat kan gewoon een eigen toegang hebben. Het is hem dan ook volkomen onduidelijk waarop de mening van de wethouder stoelt. Volgens spreker is dat nog nooit eerder voorgekomen. Dat de kosten goedgemaakt zouden worden door de verkoop van dat terrein is natuur lijk ook niet waar, want die kosten zullen in meterprijs niet zo ver kunnen afwijken. Ook is het daar een minder gunstige situatie. Bovendien zal de gemeente daar ook nog op vrij hoge kosten stuiten omdat er een transformatorgebouwtje van het GEB opstaat wat verplaatst zal moeten worden. Dat zal die koper waarschijnlijk wel niet voor eigen rekening willen nemen. Hij zal het er ook wel niet op willen handhaven. Daar zullen best wel de nodige kosten aan gespendeerd moeten worden, meent hy. Wat de verkeerssituatie betreft, een rijbaan van 22 meter is altijd wel mogelyk terwijl zelfs 3 meter haalbaar zou zijn door iets van het trottoir af te halen. Daardoor zou dan gewoon, wat ook al vaak in de verschillende publiciteitsmedia is behandeld, een vrijere baan gemaakt kunnen worden waardoor het verkeer vanaf de

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1979 | | pagina 208