16
moeten gaan "bekijken hoe het dan allemaal verloopt.
Ka een jaar zal dan het college met voorstellen in de raad komen. Lat wil hy dus
"bij deze toezeggen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
10. Voorstel tot het verlenen van diverse kredieten ten behoeve van het gasbedrijf.
(Verzameling 1979 nr» Fin/1 33)
11Voorstel tot het verlenen van diverse kredieten ten behoeve van het electrici-
têlts- en c.a.'i.-bedrijf
(Verzameling 1979 Fin/134).
12. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ad 161.690.- voor de aan-
leg van een centrale verwarmingsinstaïlatie in 30 woningen aan de Vlierstraat.
(Verzameling 1979 nr. RÖ/135)»
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 10 tot en
met 12 aangenomen.
13. Voorstel tot het beperken van de overdracht van gemeentewoningen aan de bewoners
(Verzameling 1979 nr-. R0/144).
Le heer VAK LBR VELLEK zegt dat zijn fractie bij monde van de heer Bakx in de commis
sie gemeentebedrijven reeds zijn instemming heeft betuigd met dit voorstel.
Hij kan ook zeggen dit voorstel van het cólldge juist te vinden, omdat het met name
op dit moment erg belangrijk is dat de gemeente zorgt voor huisvesting van groepen
die daarin op de vrije markt niet voorzien kunnen worden. Gezien het grote aantal
woningzoekenden voor goedkope woningen en de toch wel relatief lange wachttijden
vindt hij dit voorstel in ieder gevaè een beginpunt van waaruit de gemeente een
krachtiger volkshuisvestingbeleid kan gaan voeren. Lit is daarvoor een noodzake
lijk onderdeel en hij hoopt dat het in de toekomst nog verder uitgebouwd zal kunnen
worden.
Le heer VAN VEMEN ALE moet zeggen dat zijn fractie niet zo gelukkig is met dit voorste
helemaal niet gelukkig zelfs. Baas in eigen huis staat nog steeds bij zijn fractie
hoog in het vaandel geschreven. Laar komen dan nog wat andere punten bij.
Men vraagt zich af wat het resultaat zal zijn. Een aantal jaren geleden zijn er wonin
gen aangewezen door de raad om te verkopen aan de bewoners.
Hij kan zich dan voorstellen dat er een aantal woningen wordt verkocht en dan blyven
die bewoners daar keurig netjes in wonen.
Hij kan zich ook voorstellen dat dat raadsbesluit van enkele jaren geleden terugge
draaid gaat v/orden en dat men zegt: we gaan niet meer aan de bewoners verkopen.
Lan ziet hij echter niet onmiddellijk die bewoners daaruit verdwijnen om plaats te
gaan maken voor anderen en dan zelf een andere woning te gaan kopen.
Hij ziet dus eigenlijk de practische maneuvre van deze bepaling niet zo zitten.
Het minste is voor hem ook, afgezien van het feit dat hij helemaal niet zo gelukkig
is met dit voorstel, dat de overgangstermijn die in het stuk wordt genoemd van één
maand, dus met andere woorden, dat de mensen één maand de tijd krijgen om alsnog te
beslissen of zy wel of niet kopen, voor hem toch te kort is. Bat zou hij toch liever
tot 6 maanden uitgebreid zien. Hij dacht dat het toch wel zó was dat met name de
groep bewoners die over het algemeen in dit soort woningen wonen, nu niet direct i
zullen beschikken over grote kapitalen en/of grote inkomens. Voor deze mensen is
het juist erg moeilijk om een bedrag van een halve ton of meer op korte termijn ge
financierd te krijgen. Ban kan men natuurlyk zeggen dat zy er toch een aantal jaren
over hebben kunnen denken.
Le VOORZITTER vindt dit gewoon allemaal niet waar. Bedragen van 40 tot 50 duizend
gulden gaan als warme broodjes over de toonbanken bij de banken.
Le heer VAK KEMEKALE praat ook niét vanuit bankinstellingen. Hij kan zich voorstel
len dat dat in dit soort gevallen juist erg soepel en vlot kan verlopen, zelfs
naar hij de laatste tijd hoort vaak té soepel. Men neemt nu eenmaal,als men een be
paald inkomen heeft, niet zo gemakkelijk een besluit om dan maar 40 of 50 duizend
gulden te gaan lenen, dacht hij.
Hy gelooft dan ook dat het voor die mensen helemaal niet zo simpel is om op erg
korte termijn daarover te beslissen.Lan kan men wel zeggen dat zij toch de afgelopen
jaren mogelijkheden genoeg hebben gehad om daarover te denken. Hij vindt het dan wat