9 dat altijd goed inhoudelijk in Benego-overleg dit soort zaken aan de orde kunnen ko men. Men moet dit echter natuurlijk ook niet overschatten. Dat als het ware landelijke pro blemen die op regeringsniveau uiterst moeizaam veranderingen vergen door een actie van Benego dan ineens kunnen worden opgelost. Zo is het natuurlijk ook weer niet. Men zal reöel moeten blijven, dat het inderdaad een gemeentelijk overlegorgaan is wat in eerste instantie dingen van grensoverschrijdende activiteiten van de gemeen ten betreft. Dat wil ook weer niet zeggen dat een dergelijk orgaan niet geschikt kan zijn om vanuit de gemeenten gezamenlijk de beide rijksoverheden aan de jas te trekken. Af dat nu, zoals de heer Stuart zegt, in dit geval aan nederland ligt of aan een ander, het is natuurlijk uiterst moeilijk om op een gegeven ogenblik bij grensover schrijdende activiteiten het vastlopen van bepaalde zaken aan welke partij dan ook toe tejschrijven. Hij heeft één voorbeeld meegemaakt, een practisch voorbeeld, en dat was met de brand op de Kalmthoutse Heide waarover nu nog steeds gecorrespondeerd wordt. Dat zal ook wel gedaan moeten blijven worden, maar dit is dan zoiets. Iets simpels als brandbestrijding over de grens heen, wat dan op een gegeven moment tot niets leidt. Hier komt dan een rekening van die dan van links naar rechts ge stuurd wordt en door iedereen wordt geendosseerd, maar dan op een gegeven moment toch weer terugkomt met het aanwijzen van een nieuw te bewandelen weg. Het gevolg daarvan is dat men waarschijnlijk een volgende keer tegen zijn brandweer zegt: blijf nu maar precies bij het grenspaaltje staan en ieder vonkje wat over komtjwaaien doof je maar maar laat de rest maar branden. Dat zou echter ook geen goed nabuur schap inhouden, dacht hij. Zo moeilijk liggen echter vaak die dingen en dan betreft het nog maar eenvoudig assistentie van een brandweerkorps die even de spuit mee over de grens heeft getrokken en waar men dan overal de neus over stoot met: ja maar dat is m(jn verantwoordelijkheid niet; de bossen zijn in beheer bij het ministerie van landbouw daar enzovoorts. De heer Stuart spreekt dus een groot woord wel eventjes gelaten uit als hij dit zo zegt. Er zal eventueel echt wel een kleine bijdrage aan geleverd/worden. /Icunnen Wat Bergen op Zoom natuurlijk onmiddellijk regardeert: milieufactoren in de directe omgeving, dat zal volgens hem zeker in Benego aan de orde kunnen komen. De heer NIJPELS heeft nog niets gehoord over het functioneren van die werkgroep. De VOORZITTER weet wel wat de heer Nijpels bedoelt maar hij kan daar alleen maar van zeggen: in het westen geen nieuws. De heer NIJPELS zou dat toch wel belangrijk vinden. De wethouder heeft dit direct aangesneden bij het streekgewest, dat daar eens naar wordt geinformeerd. Anders zou het de zoveelste commissie of werkgroep zyn waarvan men verder nooit iets hoort. De VOORZITTER kan alleen maar zeggen dat over provinciaal overleg hierover nooit iets is vernomen. Ook d&t is uiterst moeilijk, kan hij zeggen. Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen. 10. Voorstel tot het verstrekken van een geldlening ad 50.000.~ san de "Stich ting R.KTBegraafplaats Bergen op Zoom", alïïler.' (Verzameling 1979~nr. Pin/129). 11. Voorstel tot het wijzigen van de Rechtspositieregelingen vrijwilligers bij de ge- meentSTyke brandweer, ambtenaarschapen arbeidsovereenkomst; Te wijziging). "(Verzameling 1979 nr. PZ/1^0). 12. Voorstel tot het verlenen van kredieten ten behoeve van het gemeentelijk gas bedrijf "(Verzameling 1979 nr. Fin/105). 13. Voorstel tot het verlenen van diverse kredieten ten behoeve van het electrlci- të'iis- en waterlefdlngfiëdrjjf (Verzameling 1979 nr. Fin/104) Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 10 tot en met 13 aangenomen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1979 | | pagina 155