10 Afgezien van het feit of dat als een bewijs mag gelden, was het grappige hieraan dat, als men al die kaarten op elkaar legde en dan een grens dchter Tilburg trok, bijna al die instanties zoals Raad voor de Arbeid, Kamers van Koophandel en al dat soort zaken in de helft van de provincie kwamen te liggen en dat al die kaartjes daarbij dan aardig aansloten. Het viel dus allemaal nog al mee al3 men het goed bekeek. De VOORZITTER wil vragen van welke kant uit gezien de heer van der Stoel bedoelt: achter Tilburg. Uiteraard van Bergen op Zoom uit, zegt de heer VAN DER STOEL. Als raadslid van Bergen op Zoom zal hy die zaak zeker ook wel van hieruit bekyken. Hij wil verder nog iets opmerken over de acties die de groep Brabant Een voert. Onlangs is er een enquête van die stichting verschenen die z<5 slecht was dat zelfs, als men het niet eens was met het standpunt van de stichting, men het en quête-formulier beter maar niet in kon vullen. Dezelfde stichting heeft onlang3 bij het Provinciehuis een demonstratie georgani seerd en heeft toen kans gezien - het klinkt wel wat erg ironisch maar hij gelooft wel het zo te moeten zeggen - om 23 bussen met bejaarden naar die demonstratie toe te krygen. Spijtig was ook dat er toen in de lucht een vliegtuig rondcirkelde met een spandoeK: Brabant Nee. Dat wa3 dan schijnbaar een ongelukje. Kort en goed komt het er op neer dat zijn fractie het niet eens is met het stand punt van het college, omdat, nogmaals herhaald, het college zegt: nee, tenzij en zijn fractie zegt: ja, mits. De heer VAN DER VELDEN zegt dat vanavond wederom de bestuurlijke reorganisatie aan de orde is en ook de raad dient daar weer een reactie op te geven. Het is duidelijk dat van de tot nu toe gepresenteerde bestuurs-modellen, zoals o.a. het gewestenmodel van Beernink, het bestuurlijke eenheden-model van Gruyters en deGaay-Portmanen het landsdelenmodel van het TVW, het model van de Gaay-Eortman verder gecorrigeerd door Wiegel, veruit ..het beste bestuursmodel is wat de meeste kans van slagen heeft. Zijn fractie is ook van mening dat dit een kans van slagen dient te krijgen, mit3. Waarom mits. Omdat zijn fractie denkt dat het noodzakelijk is dat toch een aantal zaken op het gebied van bestuurlijke reorganisatie dienen te worden herzien. Met name op het terrein van het takenpakket en vanwege het feit dat er betere planningen gemaakt zouden dienen te worden. Zijn fractie kiest echter niet, zoals Wiegel in zijn ontwerp voorstelde, voor een 3—deling maar wel voor een 2-deling. Hij meent dat dit grotere bestuurlijke een heden zal geven welke beter in aanmerking zullen komen voor decentralisatie van de rijks-taken en teven3, dat daardoor de gemeentelijke taken en bevoegdheden min der zullen worden aangetast. Daarnaast zullen volgens hem de grotere bestuurlijke eenheden ook sterker staan t.a.v. de andere mini-provincies in het rijk. Zijn fractie is van mening dat de afstand tussen bestuur en bevolking niet alleen in kilometers uitgedrukt kan worden. Het gaat er om veranderingen aan te brengen binnen het bestuur, die aansluiten bij de ontwikkelingen onder de bevolking. Het exacte aantal provincies en gemeenten by zo'n reorganisatie is daarbij een belangrijke voorwaarde. Nog belangrijker echter is wel, dat de inhoud van de aan gekondigde voorstellen voor de herziening van de taakverdeling tussen rijk, provin cie en gemeente geconcretiseerd zullen worden in alle duidelijkheid. Tot nu toe is dat helaas nog niet gebeurd. Niettemin vindt zyn fractie dat het voorstel, om een kan3 van slagen te hebben, gevolgd dient te worden en men kan zich dan ook uitstekend vinden in het minder heids-standpunt van GS en met name in de argumentatie die daarbij werd gebezigd. De heer GORRISSEN kan zeggen dat het standpunt van zijn fractie is, dat het aan sluiting kan vinden bij het standpunt van het college en zoals de raad in de ver gadering van 28 juli 1978 heeft uitgesproken. Men vindt ook, dat er eerst eens wat duidelijkheid moet komen over een aantal situaties, voordat men een duidelijke uitspraak kan doen. De VOORZITTER meent dat het college-standpunt wel bekend mag worden geacht. Hij wil dat nog wel even verduidelijken. Hij dacht dat men het materiëel wel voor een groot deel mat elkaar eens was, n.l. dat er niemand zal zijn die zegt dat Brabant verde len nooit zal mogen. Men zal van dit college ook geen voorstel verwachten om de actie Brabant Een te subsidiëren.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1979 | | pagina 112