8 Hij heeft n.l. gezegd, dat men als west-brahant relatief t.o.v. het hele land aan zienlijk gunstiger zit als andere regio's en dat men in feite van de ontwikkelin gen te weinig heeft geprofiteerd. Hij dacht overigens niet, dat dit door het ooi lege wordt ontkend omdat in het verleden in diverse algemene beschouwingen ook door het college is gezegd, dat Bergen op Zoom inderdaad in het verleden op een aantal terreinen kansen heeft gemist. Dat is dan geen verwijt aan het college. Het is gewoon een historische ontwikkeling in Bergen op Zoom, waarbij de huidige raad, althans voor een groot gedeelte, geen verantwoordelijkheid aangewreven kan worden. Als dan over de heer Paelinck wat is gezegd, wil hij ook aanhalen wat de heer Miedema deze week in zijn functie van directeur-generaal van economische zaken heeft gezegd in een speciale bijlage van De Stem. Die heeft ook heel duidelijk de ideeën van de heer Paelinck verwoord en zegt dan, dat men als west-brabant zich niet voortdurend moet lopen te beklagen omdat men hier, in vergelijking met ande re regio's toch nog beschikt over een groot aantal mogelijkheden op het gebied van infra-structuur, en dit dan vooral in de brede zin des woords. Het is dan ook vooral de aandrang van zijn fractie op handhaving van het eisenpak ket van G.S. m.b.t. die overloop, waardoor dan beoogd wordt te bereiken dat men als west-brabant en als Bergen op Zoom niet altijd zelf de schuld op zich moet gaan laden. De heer Kurstjens, directeur van het ETIN, heeft vanmiddag te Etten- Leur, ter gelegenheid van het 25—jarig bestaan van de industriële club Etter—Leur dat ook nog eens heel duidelijk verwoord. Hij zei, dat west-brabant genoeg mogelijk heden heeft maar dat men zich hier heel eensgezind zal moeten blijven opstellen wil men aan zijn trekken kunnen komen. Wat de regionale beleids-overleg-commissie betreft kan hij zeggen, dat zijn fractie daar uiteraard tevreden over is dat het streekgewest wat dat betreft initiatieven heeft genomen. Hij wil wel opmerken, dat west-brabant, Bergen op Zoom, een van de laatste gebieden is die met de beleids-overleg-commissie start. Dat is dan een zaak die op zich te betreuren valt maar verder ook plezierig dat men op weg gaat om elkaar in west-brabant niet te trachten vliegen af te vangen. Die tijd is ge lukkig voorbij. De arbeids-mobiliteit brengt met zich mee dat men met werkgelegen heid in Roosendaal en andere omliggende gemeenten blij kan zijn. Wat het grondbeleid betreft is hij blij, dat de wethouder duidelijk heeft gezegd, dat er een aantal criteria zijn die door het college worden gehanteerd bij het grondverkoopbeleid. Hij heeft er respect voor, dat het college, gezien de schaar ste van de grond, bepaalde eisen stelt. Dat is een zaak van goed overheidsbeleid. Hij heeft nog wel een vraag en wel, hoe het college denkt over een economische gebondenheid van de vrouw als het gaat om verkoop van grond, omdat langzamerhand toch de ontwikkeling wordt verkregen dat het wel eens een vraag kan zijn, als een vrouw economisch gebonden kan zijn en een stuk grond in Belgen op Zoom wil kopen om voor haar gezin eer. huis op te kunnen bouwen. De PvdA voert in haar algemene beschouwingen de erfpachtskwestie aan. Op zich heeft de WD geen bezwaar tegen erfpacht, maar er wordt alleen heel duidelijk bij gezegd, dat de koper altijd de gelegenheid moet krijgen zelf te bepalen of hij wenst over te gaan tot koop in erfpacht of tot koop gewoon gelijk in eigendom. Het door het college aangevoerde argument vindt hij dan ook niet terecht, dat erf pacht als het ware middel zou kunnen zijn om sub-urbanisatie tegen te gaan. Sub-urbanisatie is inderdaad voor een gedeelte een ongewenste ontwikkeling naar het zal nooit zo mogen zijn dat erfpacht een middel is van een overheidsoptreden om dat tegen te gaan. De heer VAN HEIJST meent, dat de heer Nijpels dit verkeerd heeft begrepen. Dat staat n.l. nergens. De heer NIJPELS heeft uit het antwoord van de wethouder duidelijk gelezen, dat erf pacht sub-urbanisatie kan bevorderen en daardoor zou de indruk toch gewekt kunnen worden dat erfpacht als middel wordt gebruikt om sub-urbanisatie tegen te gaan. Als dat in het antwoord niet zo is bedoeld is hij daar alleen maar blij om. De heer VAN HEIJST kan het nog steeds niet volgen. De heer NIJPELS zegt, dat de wethouder heel duidelijk in diens algemene beschouwin gen stelt dat het overgaan tot het stelsel van erfpacht voor een gemeente als Bergen op Zoom tot gevolg zou kunnen hebben, dat door een vlucht naar andere ge meenten dat sub-urbanisatie tot gevolg zal hebben, m.a.w., dat erfpacht ongewen ste ontwikkelingen met zich mee zou kunnen brengen. Dat kan dan ook inhouden,

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1978 | | pagina 9