8
Hij heeft n.l. gezegd, dat men als west-brahant relatief t.o.v. het hele land aan
zienlijk gunstiger zit als andere regio's en dat men in feite van de ontwikkelin
gen te weinig heeft geprofiteerd. Hij dacht overigens niet, dat dit door het ooi
lege wordt ontkend omdat in het verleden in diverse algemene beschouwingen ook
door het college is gezegd, dat Bergen op Zoom inderdaad in het verleden op een
aantal terreinen kansen heeft gemist. Dat is dan geen verwijt aan het college.
Het is gewoon een historische ontwikkeling in Bergen op Zoom, waarbij de huidige
raad, althans voor een groot gedeelte, geen verantwoordelijkheid aangewreven kan
worden.
Als dan over de heer Paelinck wat is gezegd, wil hij ook aanhalen wat de heer
Miedema deze week in zijn functie van directeur-generaal van economische zaken
heeft gezegd in een speciale bijlage van De Stem. Die heeft ook heel duidelijk de
ideeën van de heer Paelinck verwoord en zegt dan, dat men als west-brabant zich
niet voortdurend moet lopen te beklagen omdat men hier, in vergelijking met ande
re regio's toch nog beschikt over een groot aantal mogelijkheden op het gebied van
infra-structuur, en dit dan vooral in de brede zin des woords.
Het is dan ook vooral de aandrang van zijn fractie op handhaving van het eisenpak
ket van G.S. m.b.t. die overloop, waardoor dan beoogd wordt te bereiken dat men
als west-brabant en als Bergen op Zoom niet altijd zelf de schuld op zich moet
gaan laden. De heer Kurstjens, directeur van het ETIN, heeft vanmiddag te Etten-
Leur, ter gelegenheid van het 25—jarig bestaan van de industriële club Etter—Leur
dat ook nog eens heel duidelijk verwoord. Hij zei, dat west-brabant genoeg mogelijk
heden heeft maar dat men zich hier heel eensgezind zal moeten blijven opstellen
wil men aan zijn trekken kunnen komen.
Wat de regionale beleids-overleg-commissie betreft kan hij zeggen, dat zijn fractie
daar uiteraard tevreden over is dat het streekgewest wat dat betreft initiatieven
heeft genomen. Hij wil wel opmerken, dat west-brabant, Bergen op Zoom, een van de
laatste gebieden is die met de beleids-overleg-commissie start. Dat is dan een
zaak die op zich te betreuren valt maar verder ook plezierig dat men op weg gaat
om elkaar in west-brabant niet te trachten vliegen af te vangen. Die tijd is ge
lukkig voorbij. De arbeids-mobiliteit brengt met zich mee dat men met werkgelegen
heid in Roosendaal en andere omliggende gemeenten blij kan zijn.
Wat het grondbeleid betreft is hij blij, dat de wethouder duidelijk heeft gezegd,
dat er een aantal criteria zijn die door het college worden gehanteerd bij het
grondverkoopbeleid. Hij heeft er respect voor, dat het college, gezien de schaar
ste van de grond, bepaalde eisen stelt. Dat is een zaak van goed overheidsbeleid.
Hij heeft nog wel een vraag en wel, hoe het college denkt over een economische
gebondenheid van de vrouw als het gaat om verkoop van grond, omdat langzamerhand
toch de ontwikkeling wordt verkregen dat het wel eens een vraag kan zijn, als een
vrouw economisch gebonden kan zijn en een stuk grond in Belgen op Zoom wil kopen
om voor haar gezin eer. huis op te kunnen bouwen.
De PvdA voert in haar algemene beschouwingen de erfpachtskwestie aan. Op zich
heeft de WD geen bezwaar tegen erfpacht, maar er wordt alleen heel duidelijk bij
gezegd, dat de koper altijd de gelegenheid moet krijgen zelf te bepalen of hij wenst
over te gaan tot koop in erfpacht of tot koop gewoon gelijk in eigendom.
Het door het college aangevoerde argument vindt hij dan ook niet terecht, dat erf
pacht als het ware middel zou kunnen zijn om sub-urbanisatie tegen te gaan.
Sub-urbanisatie is inderdaad voor een gedeelte een ongewenste ontwikkeling naar
het zal nooit zo mogen zijn dat erfpacht een middel is van een overheidsoptreden
om dat tegen te gaan.
De heer VAN HEIJST meent, dat de heer Nijpels dit verkeerd heeft begrepen. Dat
staat n.l. nergens.
De heer NIJPELS heeft uit het antwoord van de wethouder duidelijk gelezen, dat erf
pacht sub-urbanisatie kan bevorderen en daardoor zou de indruk toch gewekt kunnen
worden dat erfpacht als middel wordt gebruikt om sub-urbanisatie tegen te gaan.
Als dat in het antwoord niet zo is bedoeld is hij daar alleen maar blij om.
De heer VAN HEIJST kan het nog steeds niet volgen.
De heer NIJPELS zegt, dat de wethouder heel duidelijk in diens algemene beschouwin
gen stelt dat het overgaan tot het stelsel van erfpacht voor een gemeente als
Bergen op Zoom tot gevolg zou kunnen hebben, dat door een vlucht naar andere ge
meenten dat sub-urbanisatie tot gevolg zal hebben, m.a.w., dat erfpacht ongewen
ste ontwikkelingen met zich mee zou kunnen brengen. Dat kan dan ook inhouden,