6 alles wat spreker daarvan weet - dat zover zijn informaties gaan en dat er oaar •bii zijn die hij niet verder prijs kan geven. Dat vindt spreker dan wel een moeilijke omstandigheid. Als men op een gegeven moment vraagt om een bedrijf xe sluiten op grond van verkregen informaties waarvan dan enkele met prijsgegeven kunnen worden, vindt hij dat toch wel een beetje moeilijke zaak. Bovendien is natuurlijk zo lang zamerhand het veiligheidsdossier van G.E. van een aanzienlijke omvang geworden. Ook is het zo, dat deskundigen, als men die tenminste zo allemaal mag noemen, elkaar nog al eens tegenspreken. Als gepraat wordt over een rapport van de eigen gemeentelijke dienst kan hy zeggen, dat een van de ambtenaren bij een bespreking- in Den Bosch is geweesx die dan die - de tot voor-overleg voor het advies aan de Commissaris, en daarover heeft hy dan wel een kort rapportje gehad waarin ook een bepaalde mening staat, n.l. dat er toch wel risico's aanwezig zyn. Dat alles gehoord en gezien hebbende heeft hy ai. volgt geantwoord, waarbij hij het antwoord niet letterlijk voor zal lezen maar op ziin erewoord ook niets wezenlijks achterwege zal laten. Hij heeft geantwoord aan de Commissaris dat hij onmogelijk in volle eer en gewetei kan zeggen ja of nee. Dat hij meent dat hij daarvoor zou moeten hebben, omdat men elkaar tegenspreekt, een ronde-taf el-bijeenkomst waarbij zoals een vorige keer oo is gebeurd - hij bedoelt dan januari 1976 - die verschillende instanties, rijksarbeidsinspectie, provinciale waterstaat, dienst van het stoomwezen.inspec- tie volksgezondheid, milieuhygiëne en ook het bedryf zelf rond de tafel gaan. ten. Er is hem n.l. gebleken, dat sommige mensen tegen de een andere dingen z g- gen'dan tegen de ander. Dan wordt het natuurlijk allemaal erg moeilyk. Dat kan er alleen maar uitkomen wanneer enerzijds beschuldigingen of met-beschul digingen aan elkaar als verschillen van mening worden overgebracht en dat da dan verder ook onmiddellijk verder doorgesproken kan worden en er daarover dan een duidelijke uitspraak komt. Hij moet daarbij dan zeggen dat iedere burger Z{P recht heeft, iedere instantie heeft zijn recht maar ook G.E. moet dat recht hebben. Het gaat natuurlijk niet aan om op een gegeven moment te zeggen: dat gebeurt er zonder eventueel het bedryf zelf in de gelegenheid te stellen om te zeggen. - koord of om te zeggen: daar komt niets van in waait wy kunnen het tegendeel bewy- zen. In die sfeer ligt nu by bepaalde punten het ja en nee tepnover elkaar. Vandaar dat hij aan de Commissaris heeft geadviseerd: ten eerste: roept u toch zo'n zelfde bijeenkomst bijeen als de vorige keer waarbij iedereen die erby Detro ken is rond de tafel zit. Dat hoeft dan niet in 2 uren tijd te gebeuren maar Lat mag van hem gerust 2 dagen duren. Als bestuurders wil men daar dan wel graag by ziin en dan niet zozeer omdat men alle scheikundige formules snapt maar omdao het uitermate nuttig kan zijn om als bestuurder dan de discussie van die deskundigen die dan van mening verschillen, bij te wonen voordat men to„ een ja of nee kan ko men. Verder heeft hij de Commissaris geadviseerd om dan toch een tydelyke sluiting van*het bedrijf voor "the time being" de veiligste weg te vinden. Als men ieder risico wil vermijden en, terwijl de senaat vergader,, Sarguntum vil laten vergaan, moet tijdens deze beraadslaging - die dan wel op korte termyn plaats moet vinden - het bedrijf wel gesloten worden gehouden. In het sluitingsbevel zal dan wel moeten komen staan: tot nadere aankondiging en dat n& die bijeenkomst de zaak opnieuw overwogen zal worden. Alles bii elkaar lijkt hem dat een heel redelijk advies. Wat de openbaarheid van gegevens betreft vindt hij het prachtig als de raadde voor liggende motie aan zou nemen. Het college beschikt ook lang met over alles. Van den beginne af niet. Als dan inderdaad zo veel mogelijk publiek kan worden ge maakt, zal hem dat alleen maar welkom zijn. Hij vraagt zich wel even af of aile instanties die moeten rapporteren in de motie staan vermeld. Hy dacht n.l. van niet maar wil dat nog wel even door de betrokken afdeling laten controlere Dat is de heer HIJPELS wel met de voorzitter eens maar op zich heeft aan de beslis sing van de Commissaris wat ten grondslag gelegen. Dat is dan zover zyn gegevens reiken het rapport van de provinciale waterstaat afdeling milieu en vandaar dat die "instantie in de motie is genoemd. Hy kan het ermee eens zijn als alle instan ties die ook maar iets hebben geadviseerd of gerapporteerd die zaken openbaar moeten maken, maar ook het bedrijf zelf zal zoveel mogelyk gegevens naar buiten dienen te brengen omdat dan pas adequaat gereageerd kan worden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1978 | | pagina 47