24
Haast achter bestemmingsplannen, het tot standkomen ervan, is meer dan ooit nood-
zakelyk. Hy is het niet met de wethouder eens, als zou een structuurplan voor de
binnenstad niet meer doelmatig zyn, omdat reeds een aanzienlijk deel van de binnen
stad met bestemmingsplannen is bedekt. Het is inderdaad juist, dat de ontwikke
ling van een structuurplan veel studie en tijd kost en geen rechtsgrond geeft om
bouwplannen aan te toetsen, haar is een structuurplan echter ook niet voor.
hen structuurplan is er voor om bestemmingsplannen aan te toetsen en biedt een
inzicht in wat men met de structuur van de gehele stad aan wil. Een bestemmings
plan is maar bestemd voor een gedeelte van de stad. Het is daarom bijzonder zinvol
maken bestemmingsplan te kunnen toetsen aan een structuurplan. Dan
y n.l. de grote lijn beter behouden. De bestemmingsplannen zijn dan vanzelf
sprekend onderling ook op elkaar afgestemd.
De woonwagen-perikelen blijven Bergen op Zoom ook bezighouden. In het verleden zijn
na zorgvuldige studie, in samenwerking met het Katholiek Woonwagenwerk enige
p aatsen m de stad aangewezen, waar het woonwagencentrum zou kunnen worden geves-
I b:i-orna kwam het college van B.& W. met nog een alternatief, n.l. De Linie.
Omdat hiervan naar zijn mening geen prestigezaak diende te worden gemaakt en de
plaats aan alle door de overheid gestelde eisen voldeed, en bovendien ook de
Stichting Katholiek Woonwagenwerk met die plaats akkoord is gegaan, meende zyn
vu ?Gl ni6t overtuiSd van het feit dat dit de enige plaats was, toch
akkoord te moeten gaan, omdat de woonwagenbewoners snel een of andere nieuwe
plaatsen dienden .te betrekken, dit mede gezien de slechte situatie op het huidige
centrum Hy blyft achter dit oorspronkelijk ingenomen standpunt staan. Hy hoopt"
niet dat in de raad zich stemmen zullen gaan laten horen die uitsluitend een ver
tragingstactiek ten doel hebben. Mocht echter een groter deel van de raad dan oor
spronkelijk het geval was zich tegen de huidige vestigingsplaats uitspreken, dan
is het verstandig, dit op een zo kort mogelijke termijn te doen, zodat iedereen
weet waar hy aan toe is.
In hun algemene beschouwingen heeft zyn fractie zich uitgesproken om de situatie
rondom de Nobeltunnel opnieuw te bezien, mede in verband met de aanleg van de
andweg-Noord en of de tunnel dan nog wel zo noodzakelijk is. Naar zijn mening zal
een gedegen onderzoek in deze noodzakelijk zyn, door hoevelen, wanneer de Randweg
ooi d zal zyn voltooid, van de tunnel gebruik zal worden gemaakt. Vooral wanneer
e verplichting tot het gebruik van de spoorwegovergang aanwezig blijft, zou het
wel eens z<5 kunnen zyn, dat van de V/ouwsestraatweg door slechts weinigen gebruik
wordt gemaakt. De Nobeltunnel zal alleen din mogen worden aangelegd, mede gezien
net ieit dat de wei van Bastiaansen zal worden aangetast, hetgeen tot verkleining
van het park zal leiden, indien dit beslist noodzakelijk is voor een goede ver-
eers-circulatie. Hij is er momenteel niet helemaal van overtuigd en vraagt van
het college gegevens die de noodzaak eventueel kunnen aantonen. Hy heeft verder
begrepen, dat het verkeers-circulatieplan deze gegevens op zal moeten gaan leve
ren.
Wat de verkeers-situatie in de binnenstad betreft geeft de wethouder van R.O.
een duidelijk inzicht in de plannen die momenteel gelden voor de Fortuinstraat,
de Zuivelstraat en de Bosstraat. Dat zal betekenen, dat zowel in de Fortuinstraat
ais m de Zuivelstraat en de Bosstraat gesproken kan worden over een toename van
het voetgangersgebied, zonder dat echter in die straten gesproken kan worden van
een voetgangersdomein omdat snelverkeer daar toch toelaatbaar blyft. Al met al
zal het toch wel een aanzienlijke verbetering zijn, dacht hij.
In ae verdere noodzakelijke verbetering die dringend nodig is om de achterstand
die Bergen op Zoom op het gebied van een autovrije binnenstad heeft verder in te
lopen, zal het verkeers-circulatieplan een rol moeten spelen.
Voor wat het parkeer-vrij maken van de markt betreft doen de antwoorden van de
we unouder denken aan de enige dagen geleden afgelegde regerings-verklaring.
Wat moet n.l. voor inhoud worden gegeven aan: parkeer-vrij maken van de Grote
Markt worut bespreekbaar als de parkeerconcentratie aan de Lindebaan gerealiseerd
gaat woruen. Men is dan evenwel in de fase van het wensbeeld aangekomen waarvan
B.& V,. vooralsnog hebben gesteld, dat de situatie nog niet tot de mogelijkheden
behoort, althans op dit ogenblik.
Betekent dit nu, dat binnenkort een auto-vrije markt tegemoet kan worden gezien
o betekent het - en dit vreest hij toch wel - dat er nu nog niet over een auto
vrije markt kan worden gesproken, maar dat daarover pas gepraat kan worden als er
parkeerplaatsen aan de Lindebaan zyn gerealiseerd, doch dat dat echter niet hoeft