s
25
wethouder, doet twijfels rijzen omtrent de objectiviteit. Hij bestaat immers gro
tendeels zo niet geheel uit personen die o.a. ten aanzien van de ruimtelijke or
dening en groei de opvattingen delen van de Partij van de Arbeid en de PPR frac
ties in de gemeenteraad. Dat is dan wel een beschuldiging die niet gering is.
Het komt er op neer, dat PvdA en PPR- sympatisanten binnen de Peperbus er voor
hebben gezorgd, dat een voor deze partij gunstige uitslag is verkregen. Het is
ook een beschuldiging aan het adres van het nimo, die dan ook in deze val zou
zijn gelopen. Overigens moet hier dan wel een compliment gemaakt worden aan het
adres van de PvdA en PPR sympatisanten, die zo actief geweest zijn in deze pro
jectgroep deel te nemen. Misschien dat in de toekomst ook vertegenwoordigers
van de partij van de wethouder willen deelnemen in soortgelijke projectgroepen.
De wethouder van R.O. heeft zich met een goedkope kritiek afgemaakt van de en
quete. Naar zijn mening ligt er een duidelijke uitdaging. Wanneer het college de
mening van de wethouder deelt, is het nu de hoogste tijd, dat het college zelf
met een enquete komt waarvan de waarde niet gering is. Misschien is het houden
van een referendum een idee. In de politieke kring van de wethouder zal dit
idee zeker aansluiting vinden. Hij zou in ieder geval van het college nu wel eens
willen horen, of het resultaat van de enquete wordt afgedaan met het feit, dat
de waarde gering is, of dat andere initiatieven verwacht mogen worden.
Wat het interim—rapport van de werkgroep Verdronken Land van het Markizaat be
treft kan hij hier erg kort over zijn, omdat weinig nieuws te melden viel.
Opvallend was wel, het zogenaamde eerste model in de nota. Die plaat toont n.l.
de inrichtings-combinatie natuurgebied en geen woningbouw in het Markizaatsmeer,
maar zou toch met woningbouw elders een inwonertal van 50.000 kunnen behalen.
Dat vindt hij dan wat merkwaardig, omdat immers altijd is beweerd dat ook voor
het behalen van een inwonertal van 50.000 in het Verdronken Land van het Marki
zaat gebouwd zal moeten worden. Overigens heeft zijn fractie dat altijd bestreden.
Verder is opmerkelijk, dat slechts overeenstemming is over de bouw van 4000 wonin
gen, te weinig dus om woningen te kunnen bouwen die noodzakelijk zijn als Bergen
op Zoom als groeistad wordt aangewezen.
Tenslotte dan het verslag van de op 1 maart j.l. gehouden vergadering van de be
geleidingscommissie van voornoemde werkgroep. Ir.P.G.Meijer van de provincie
Noord-Brabant maakt nog al een en ander duidelijk. Allereerst, aldus het verslag,
licht de heer Meijer toe, dat naar de actuele opvatting van de centrale overheid
toewijzing van de groeistadfunctie met de daaraan inhaerente faciliteiten aan
Bergen op Zoom en Roosendaal gezamenlijk uitgesloten is. De groeistad zal in de
periode 1980 - 1990 voor opvang van de randstad-overloop en eigen natuurlijke^
groei minstens 10.000 woningen kunnen bouwen. Aanwijzing van groeisteden impli
ceert niet dat andere gemeenten niet zouden kunnen bouwen om de eigen groei op
te vangen. De uitspraak die hier is gedaan door de provincie Noord-Brabant is
groot. Het komt er op neer, dat het uitgesloten is dat de wens van zowel Bergen
op Zoom als Roosendaal, het verdelen van de 10.000 woningen, doorgaat. Het be
tekent voorts, dat een van deze 2 steden groeistad moet worden. Het wordt de
hoogste tijd om aan hogere instanties duidelijk te maken dat de gemeenteraad van
Bergen op Zoom van deze stad geen groeistad wil maken, maar vasthoudt aan ver
deling van het aantal woningen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Overigens
is ook een interessant gegeven, dat in het geval Roosendaal als groeistad zou
worden aangewezen, Bergen op Zoom toch mag doorbouwen om de eigen groei op te
vangen. Men zal hier dus nooit bevreesd behoeven te zijn dat, zoals de heer A.
Franken van de Stadspartij ooit eens heeft gezegd, vrij niet meer voor onze kinde
ren zullen kunnen bouwen. Ook wanneer Roosendaal groeistad wordt kan Bergen op
Zoom gewoon voor iedere bergenaar blijven doorbouwen.
Een verder opmerkelijke uitspraak van de vertegenwoordiger van de provincie was,
dat de discussies op verschillende niveaux over een eventuele aanwijzing van
Bergen op Zoom tot groeistad moeilijk zullen worden. Om zakelijk te kunnen rea
geren op de verwachtte onzindelijke en eenzijdige emotionele bezwaren tegen woning
bouw op of nabij het Verdronken Land van het Markizaat zal op heel korte termyn
informatie beschikbaar moeten komen over de gevolgen voor dat gebied ingeval
Bergen op Zoom tot groeistad zou worden aangewezen.
Hij zou graag van de voorzitter van de begeleidingscommissie willen weten wat
hier bedoeld wordt met eenzijdig emotionele bezwaren.
Tenslotte is duidelijk, dat gezien het feit dat de vertegenwoordiger van de pro
vincie duidelijk heeft gemaakt dat Bergen op Zoom en Roosendaal niet mogen delen,