s 25 wethouder, doet twijfels rijzen omtrent de objectiviteit. Hij bestaat immers gro tendeels zo niet geheel uit personen die o.a. ten aanzien van de ruimtelijke or dening en groei de opvattingen delen van de Partij van de Arbeid en de PPR frac ties in de gemeenteraad. Dat is dan wel een beschuldiging die niet gering is. Het komt er op neer, dat PvdA en PPR- sympatisanten binnen de Peperbus er voor hebben gezorgd, dat een voor deze partij gunstige uitslag is verkregen. Het is ook een beschuldiging aan het adres van het nimo, die dan ook in deze val zou zijn gelopen. Overigens moet hier dan wel een compliment gemaakt worden aan het adres van de PvdA en PPR sympatisanten, die zo actief geweest zijn in deze pro jectgroep deel te nemen. Misschien dat in de toekomst ook vertegenwoordigers van de partij van de wethouder willen deelnemen in soortgelijke projectgroepen. De wethouder van R.O. heeft zich met een goedkope kritiek afgemaakt van de en quete. Naar zijn mening ligt er een duidelijke uitdaging. Wanneer het college de mening van de wethouder deelt, is het nu de hoogste tijd, dat het college zelf met een enquete komt waarvan de waarde niet gering is. Misschien is het houden van een referendum een idee. In de politieke kring van de wethouder zal dit idee zeker aansluiting vinden. Hij zou in ieder geval van het college nu wel eens willen horen, of het resultaat van de enquete wordt afgedaan met het feit, dat de waarde gering is, of dat andere initiatieven verwacht mogen worden. Wat het interim—rapport van de werkgroep Verdronken Land van het Markizaat be treft kan hij hier erg kort over zijn, omdat weinig nieuws te melden viel. Opvallend was wel, het zogenaamde eerste model in de nota. Die plaat toont n.l. de inrichtings-combinatie natuurgebied en geen woningbouw in het Markizaatsmeer, maar zou toch met woningbouw elders een inwonertal van 50.000 kunnen behalen. Dat vindt hij dan wat merkwaardig, omdat immers altijd is beweerd dat ook voor het behalen van een inwonertal van 50.000 in het Verdronken Land van het Marki zaat gebouwd zal moeten worden. Overigens heeft zijn fractie dat altijd bestreden. Verder is opmerkelijk, dat slechts overeenstemming is over de bouw van 4000 wonin gen, te weinig dus om woningen te kunnen bouwen die noodzakelijk zijn als Bergen op Zoom als groeistad wordt aangewezen. Tenslotte dan het verslag van de op 1 maart j.l. gehouden vergadering van de be geleidingscommissie van voornoemde werkgroep. Ir.P.G.Meijer van de provincie Noord-Brabant maakt nog al een en ander duidelijk. Allereerst, aldus het verslag, licht de heer Meijer toe, dat naar de actuele opvatting van de centrale overheid toewijzing van de groeistadfunctie met de daaraan inhaerente faciliteiten aan Bergen op Zoom en Roosendaal gezamenlijk uitgesloten is. De groeistad zal in de periode 1980 - 1990 voor opvang van de randstad-overloop en eigen natuurlijke^ groei minstens 10.000 woningen kunnen bouwen. Aanwijzing van groeisteden impli ceert niet dat andere gemeenten niet zouden kunnen bouwen om de eigen groei op te vangen. De uitspraak die hier is gedaan door de provincie Noord-Brabant is groot. Het komt er op neer, dat het uitgesloten is dat de wens van zowel Bergen op Zoom als Roosendaal, het verdelen van de 10.000 woningen, doorgaat. Het be tekent voorts, dat een van deze 2 steden groeistad moet worden. Het wordt de hoogste tijd om aan hogere instanties duidelijk te maken dat de gemeenteraad van Bergen op Zoom van deze stad geen groeistad wil maken, maar vasthoudt aan ver deling van het aantal woningen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Overigens is ook een interessant gegeven, dat in het geval Roosendaal als groeistad zou worden aangewezen, Bergen op Zoom toch mag doorbouwen om de eigen groei op te vangen. Men zal hier dus nooit bevreesd behoeven te zijn dat, zoals de heer A. Franken van de Stadspartij ooit eens heeft gezegd, vrij niet meer voor onze kinde ren zullen kunnen bouwen. Ook wanneer Roosendaal groeistad wordt kan Bergen op Zoom gewoon voor iedere bergenaar blijven doorbouwen. Een verder opmerkelijke uitspraak van de vertegenwoordiger van de provincie was, dat de discussies op verschillende niveaux over een eventuele aanwijzing van Bergen op Zoom tot groeistad moeilijk zullen worden. Om zakelijk te kunnen rea geren op de verwachtte onzindelijke en eenzijdige emotionele bezwaren tegen woning bouw op of nabij het Verdronken Land van het Markizaat zal op heel korte termyn informatie beschikbaar moeten komen over de gevolgen voor dat gebied ingeval Bergen op Zoom tot groeistad zou worden aangewezen. Hij zou graag van de voorzitter van de begeleidingscommissie willen weten wat hier bedoeld wordt met eenzijdig emotionele bezwaren. Tenslotte is duidelijk, dat gezien het feit dat de vertegenwoordiger van de pro vincie duidelijk heeft gemaakt dat Bergen op Zoom en Roosendaal niet mogen delen,

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1978 | | pagina 190