24 De VOORZITTER had dit alleen als voorbeeld bedoeld voor het optimum, het functioneren van een stad. Ook daar is er natuurlijk een inkomsten- en uitgavenverhouding. Als dan die rode lijn wordt genaderd waar men hier zo langzamerhand aan toe is, dan wordt dat op een gegeven moment een ongunstige verhouding. E entje er overheen kan dan soms ineens een stuk gunstigere uitwerking hebben. 7 voor Dat is de heer BROOS volledig met de voorzitter eens, maar daar/zou dan een landelijke compensatie moeten komen De mensen die bij de landelijke verkiezingen met die grote achterban schermen moeten dan daar maar eens aan gaan werken, dacht hij. De voorzitter zei, dat er een forse bijdrage van het rijk geclaimd moet gaan worden voor de recreatie. Dat wil hij alleen maar ondersteunen. Hij wil verder vragen om zo spoedig mogelijk met de minister en andere instanties te gaan praten. Deze schets is een praatstuk waarbij het college van hem veel succes toegewenst krijgt in de verdere onderhandelingen. Hij wil wel vragen om de raad tijdig in te lichten en niet te zeggen: De raad van Bergen op Zoom heeft besloten of heeft gezegd. De VOORZITTER zegt, dat de heer Mastenbroek het college toch weer touwtrekkerij verwijt. Zo kan de zaak natuurlijk wel mooi verdraaid worden. Hij is zo helemaal niet begonnen. Hij heeft gezegd: Wij lezen in de krant harde, of zachte verwijten: waarom maken jullie nu zo'n verstedelijkingsnota-rapport op je dooie eentje. Daarop antwoordt hij dan: Dat heeft iedereen al gedaan. Waarom mag Bergen op Zoom dat dan niet. De heer MASTENBROEK vraagt waarom Bergen op Zoom dat dan ook moet doen. De VOORZITTER zegt dat in een gesprek met Roosendaal bleek dat dat gesprek weinig concreet kon zijn. Roosendaal heeft toen een brochure gemaakt die door de raad werd aanvaard. Men zei volkomen terecht dat men wilde gaan praten over opvattingen over de stad, zoals in die nota zijn aangegeven. Het was beter als Bergen op Zoom ook wat had. Toen heeft Bergen op Zoom gezegd: Dan maken wij ook een dergelijk stuk, zodat dat praten dan gemakkelijker kan worden. Als nu met Roosendaal verder gepraat gaat worden, en dat vraagt hij nu dus min of meer, wil hij graag de opvattingen van de raad van Bergen op Zoom daarbij betrekken aan de hand van dit stuk. Dat is dan geen touwtrekkerijHet zijn gewoon 2 conferentiestukken. De heer MASTENBROEK vraagt of hij de voorzitter goed begrijpt, dat Roosendaal aan Bergen op Zoom heeft gevraagd om een dergelijk stuk te produceren. De VOORZITTER zegt, dat het gesprek is uitgesteld omdat Bergen op Zoom zei eerst ook een stuk te willen maken, zodat op een vastere basis gesproken kon worden, hoe beide gemeenteraden erover dachten. Dat vindt hij dan een hele redelijke zaak. Er moet geen verwondering komen dat Bergen op Zoom zoiets doet. Hij vindt het voor een gesprek tussen 2 colleges een volstrekt zinnige zaak als er discus siestukken op tafel komen. Hij vindt het dan wel zinnig dat het dan een discussiestuk is wat door de raad wordt gesteund en niet in de vrijblijvendheid blijft. De heer MASTENBROEK vraagt of het zo is dat Bergen op Zoom het overleg heeft afge broken omdat men eerst zelf ook met een notitie wilde komen of heeft de gemeente Roosendaal daarom gevraagd. De VOORZITTER zegt, dat Bergen op Zoom de conferentie heeft uitgesteld omdat men eerst een stuk wilde maken. Dat was naar zijn mening, omdat Roosendaal ook zo'n stuk had en het praten daardoor moeilijker werd. De heer MASTENBROEK zegt dat er dus niet is gesproken wat men nu samen aan deze opvang zou kunnen gaan doen. De VOORZITTER zegt dat dat nu op basis van deze beide nota's zal worden gedaan.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1976 | | pagina 281