14
Ook een ideeën schets wat er in dat gebied tussen Schelde-Rijnkanaal en Brabantse Wal
allemaal kan gebeuren. Daarvoor zullen natuurlijk wel hele forse rijksbijdragen moeten
komen want dat zal voor Bergen öp Zoom alleen absoluut niet te realiseren zijn.
Over de infra-structuur en de Zoomweg moet ook duidelijkheid komen. Dat het tracee
weer eens uit de ijskast wordt gehaald en dat het getouwtrek nu eens tot resultaat gaat
leiden, dat is een wens van de heer Dekkers, die ook het college uit het hart is gegrepen.
Dat verschillende van deze kwesties ook streek-gewestelijke kwesties zijn is duidelijk,
dacht hij. Dat wil dan niet zeggen, dat Bergen op Zoom daar in de eigen raad dan niet
eens een keer over moet spreken.
De heer van Kemenade wees op de woon- en werkbalans. Hij dacht, dat dat in de brief
aan de minster ook al was gesignaleerd Er werd gezegd, dat men hier enige over
loop ook wel wil nemen maar ook - en dat staat ook in de verstedelijkingsnota - uitein
delijk een eigen woon- en werkbalans hebben. In de nota staat ook, dat men hef echte
forensisme wil bestrijden. Dat men die woon-werkafstand toch binnen redelijke perken
wil houden. Dat is dus ook zo in de visie van B. W.
De heer van Kemenade zei, dat het plan teveel is opgehangen aan de verstedelijkingsnota.
De nota Stad aan het Zoommeer is gekomen gecombineerd met dat andere.
De nota is wel degelijk gekomen op het moment dat die oosterschelde problematiek in
een versnelling is gekomen, nu uiteindelijk het besluit is gevallen en men dus zeker weet
dat er een Oesterdam komt en dat de commissies compartimentering enzovoorts
en de verschillende werkgroepen die er zijn zich ook op de inrichting van het Zoommeer
gaan concentreren.
Als die commissies dadelijk een kant en klaar plan hebben, misschien ook binnen enkele
maanden waar dan instaat waar er recreatiegebied komt punt uit, dan zal Bergen op Zoom
daar verder niet veel meer aan kunnen veranderen, dacht hij.
Er worden hier dus gewoon andere mogelijkheden aangegeven.
De heer van Kemenade zei ook iets over de insteekhaven op de Princesseplaat en hij zei
daarbij: Stad aan het Schelde-Rijnkanaal. Hoe de industriële onwikkeling verder zal
gaan, hij meent dat de heer Broos nog al pessimistisch was. De heer Broos is ook nog
erg jong. Er zijn tijden van grote neergang maar 8 jaar geleden nog, als men toen de
groei van Rotterdam - en dat deed men; die ging men extra poleren daar zijn die
plannen van Reimerswaal uit ontstaan - g ing berekenen wat er in 15 jaar allemaal nodig
dacht te zijn kwam dat uit op duizenden hectaren zeehaven-gebied.
Dat is dan wel heel anders uitgekomen, dacht hij. Er kan echter heel veel gebeuren op
korte termijn wanneer de conjunctuur omslaat. Dat is al eens meer gebeurd, dat op een
gegeven moment de conjunctuur aantrok en toen was niet Leiden, maar Bergen op Zoom
in last. Er was gezegd: het is nu een slechte tijd of zo en toen die conjunctuur gunstig
werd op een gegeven moment was er hier nauwelijks enig industrieterrein beschikbaar.
Toen stonden de bedrijven aan de deur te dringen.
Met kunst en vliegwerk is toen de Lage Meren gerealiseerd en is men aan de Theodorus
haven begonnen. Toen de conjunctuur weer omsloeg, ging het weer langzaam.
Het is toen weer even aangetrokken en nu is het weer mondjesmaat.
Op een gegeven moment zal men dus paraat moeten zijn want anders is men altijd te laat.
De heer BROOS wil dit volledig onderschrijven. De voorzitter geeft zelf toe, dat men
hier een groot vacuum heeft geschapen op het moment dat het noodzakelijk was om iets
aan te kunnen bieden. Dat wil men nu door deze maneuvre - als hij dat zo mag noemen -
inhalen maar dat ziet hij niet zitten. Op dat moment is men hier te laat geweest.
Dat zal nooit meer ingehaald kunnen worden. Althans dat ziet hij niet zitten.
Hij is dan wel niet pessimistisch, maar hij ziet het wel graag duidelijk.
De VOORZITTER dacht, dat het met een paar jaar toch weer aardig om zal kunnen slaan.
Dan is 100 hectare niets.
Dat is evenwel nooit te voorspellen. Als dat wel kon, zat men nu niet in de ellende.
Men rekent wel en men heeft wel planbureaux, maar helemaal in de hand houden kan men
het nooit.
De Princesseplaat wordt dan een kwestie van straks misschien. Het zou inderdaad kunnen
zijn, - en wie zal dat op dit moment zeggen - dat aan het Schelde-Rijnkanaal een insteek
haven, geschikt ook voor duwvaart, op een gegeven moment een hele goede mogelijkheid
kan zijn en dat die mogelijkheid heel goed in Bergen op Zoom zou kunnen zijn.
Daar wordt ook voortdurend aan gedacht.