9
De heer NIJPELS zegt dat, als het aan hem lag, er over gestemd zou moeten worden.
Wat doet hij echter alleen tegenover 26 andere raadsleden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
4. Verzoek van burgemeester en wethouders van Tholen dcL 27 ^ovember_1975Ljam_ad-
haesie tejJetuigen aan d e2r aadjdiergemë ent e_ aangenomen mqtie_inzake Jjjmpbestrij-
ding bij_ calamiteiten op_het_Schelde-Ri jnkanaal. 7 door dë
Voorgesteld wordt_in te stemmen met de_antwoord-brief vanj3urg_emeester_en jwethouj_
d®rs_dd._ 15_januari Ï976.
De heer DEKKERS dacht niet dat daarover enig probleem zou bestaan. In de stukken die
bij dit voorstel lagen, stond iets over een rampenplan wat aan alle aangrenzende gemeen
ten zou worden toegestuurd. Hij wil vragen of dat ook al is binnengekomen; dat zou
dan een soortgelijk plan zijn als bij bestrijding van rampen op de westerschelde en zo.
Iets dergelijks stond in een krantenartikel.
Ook mevrouw VLUG heeft geen enkele moeite met deze adhaesie-betuiging. Vorige week
heeft de burgemeester van Nieuw-Vossemeer ook zijn grote zorg hierover uitgesproken.
Die zorg heerst bij alle omwonenden van het schelde-rijnkanaal.
Zij hoopt dan ook, dat hier nu eens echt spoed achter kan worden gezet. Dat er ook echt
eens wat op tafel komt.
De VOORZITTER zegt dat wat de heer Dekkers stelt, voor de westerschelde vanuit de
provincie Zeeland geldt. Zoiets is er voor de oosterschelde, met inbegrip van de west-
brabantsche gemeenten zeker nog niet. Ook van Bergen op Zoom uit zijn er brieven
weggezonden, dat er een rampen-bestrijdingsplan moet komen. De eerste stappen daar
voor zijn dus al wel gezet. Zoiets is natuurlijk geen eenvoudige zaak. Het gaat over een
rijks-waterweg, die echter in verschillende gemeenten valt en iedere gemeente blijft
ook nog weer verantwoordelijk voor rampen, in het gebied van de gemeente. En dat zijn
er nog al wat. Van de andere kant heeft de wets-beheerder, om het zo maar eens te zeg
gen, ook bepaalde verantwoordelijkheden. Een van de grote moeilijkheden is, de bereik
baarheid van een schip; b. v. de regionale brandweer en inzonderheid de kern-brandweer
heeft nog al wat materiaal voor de bestrijding van gevolgen op de wal, maar bij een
schip kan men niet bijkomen. Een beetje behoorlijke blus-boot kost altijd nog wel zo'n
miljoen of anderhalf. Wie zou dat eventjes moeten opbrengen. Het is dus alles bij
elkaar niet zo'n simpele zaak om werkelijk bij een schip in nood te kunnen komen.
Er is dan wel een rijkspolitie-te-water enzovoorts, maar die stationnementen liggen ook
nog al uit elkaar en die kunnen ook niet overal tegelijk zijn. Dat kost allemaal tijd.
Deze vraagstukken, die zich zo even voordoen, zijn op dit ogenblik in studie. Er zal
wel een rampenplan voor het schelde-rijnkanaal moeten komen. Dat is iets wat zeker is.
Mevrouw VLUG meent, dat juist die coördinatie op de wal nu al wel afgewerkt zou kunnen
worden. Zij vindt het zeer terecht dat de burgemeester van Nieuw-Vossemeer zegt:
Veronderstel dat hier nu eens iets gebeurt en wat moeten wij nu met zo'n kleine gemeen
te. Wat hebben wij voor materiaal.
De heer VAN KEMENADE zegt, dat de voorzitter een voorbeeld gaf van een blus-boot en
op zich is hij het daar wel mee eens. Dat is een hele dure zaak. Als men echter als
overheden van 2 landen een dergelijk duur kanaal gaat aanleggen en men weet dan, dat
daar allerlei mogelijke toestanden doorheen gaan komen, dacht hij, dat het ook volkomen
normaal was, dat niet alleen ter bescherming van de mensen op de schepen maar ook
vooral van die aan de wal aan weerskanten ernaast, toch maatregelen worden genomen.
De VOORZITTER zegt, dat dat natuurlijk een van de punten is. Uit de wet kan men wel
afleiden: de gemeenten waardoor het kanaal stroomt zijn verantwoordelijk, maar dat is
dan wel een opgave die geen van die gemeenten aankan. Daar moet dus terdege over wor
den gesproken. Verder is voor de bestrijding van de gevolgen op de wal het zo, dat een
gemeente als Nieuw-Vossemeer daarvoor niet de nodige materialen heeft. Daarvoor zijn
dan juist die regionale brandweren opgericht. Ook de gemeente Nieuw-Vossemeer kan
natuurlijk terugvallen op de regionale brandweer, in dit geval van Roosendaal.
De gemeente Tholen kan terugvallen op de regionale brandweer Bergen op Zoom.
Wat dat betreft is er dus wel enige organisatie. Er zijn b.v. wel spullen om uitbreiding
van olievlekken en zo tegen te gaan. Er zit echter nog zo veel meer aan vast waar men
niet voor is ingericht. Dat is op dit moment de zorg waar men mee bezig is.
Als men dus denkt dat er niets gebeurt, wordt er inderdaad links en rechts wel aan de
bel getrokken om tot een rampenplan schelde-rijnkanaal te komen.