34
De VOORZITTER heeft enkele gesprekken bijgewoond. Er zijn enkele onduidelijkheden tus
sen gemeente en ministerie over de groepen van 12 die in de begroting stonden en waar dus
ook werd gesproken over een gemiddelde van 15.
Hij dacht echt dat men er verstandiger aan deed om de hele zaak, ook juist in verband met
- als hij dat zo mag noemen - het dekkingsplan Dekkers, deze hele zaak met het ministerie
eerst eens nauwkeurig door te nemen en er dan later in de commissie eerst eens mee terug
te komen.
De heer WESTERHOF meent dat er 2 dingen spelen. Op de eerste plaats de sanering van de
financi'én. Een grote meerderheid van de raad is bereid op welke manier dan ook om dit
verder uit te werken. Hij dacht echter ook, dat er bij velen een levensgrote vraag bestond
of men in 1977 wel door moest gaan met die Kraal.
Daarom vindt hij het juist als op zo kort mogelijke termijn er een onderzoekscommissie
in het leven wordt geroepen, want als het antwoord op die vraag negatief moest zijn is
het wel fatsoenlijk dat dat op een tijdig tijdstip, voor 1 januari 1977 kenbaar wordt ge
maakt. Hij dacht dan ook dat het voorstel van de voorzitter om alles finanei'éel op een rijtje
te zetten alleszins logisch was, maar dat met het instellen van die commissie die dat alle
maal eens gaat uitzoeken niet gewacht behoeft te worden.
Dat kan in ieder geval wel zo vlug mogelijk.
De VOORZITTER weet niet, of dit een aparte commissie moet worden of dat de cultuur
commissie dat ook zou kunnen doen. Daaruit zouden dan een paar mensen kunnen worden
afgevaardigd om het bestuur eens te horen en dergelijke.
De heer DEKKERS kan met dit voorstel akkoord gaan. Het belangrijkste is, als er een
keer aandacht aan wordt besteed.
De heer MASTENBROEK vindt het allemaal best maar dat betekent dan wel, dat ook in die
commissie de samenwerking met de andere instituten ter sprake moet komen.
De heer BLANKEN zou dan ook graag, omdat er toch raadsleden zijn die niet in die commis
sie zitten, zien, hoeveel mensen er van die instituten genieten en hoeveel dat dan per in
woner kost.
In een ander geval ging het over subsidie aan sport en wat daar dan door de deelnemers zelf
wordt bijgedragen. Ook denkt hij aan het kreatief bezig zijn op een muziekschool, wat vele
malen duurder is voor de eigen deelname.
Op dit moment gaat de onroerend-goed-belasting wat meer spreken en dan zal het ook veel
duidelijker zijn, als men eens precies weet, wat. dit nu allemaal per hoofd van de bevol
king kost.
De heer A, FRANKEN wil nog vragen of de voorzitter nu bedoelde dat er een commissie zou
komen uit de cultuurcomissie of dat de gehele cultuurcommissie er zich mee zou bezig hou
den.
De VOORZITTER stelt zich niet voor dat men met de gehele cultuurcommissie zo'n finan
ei'éel stuk gaat behandelen. Dat kan natuurlijk wel een gesprek worden van enkele leden van
deze commissie met de wethouder en met b. v. het bestuur van de Kraal.
Om een bespreking in de cultuurcommissie voor te bereiden.
De heer MASTENBROEK zegt, dat dit dan b. v.de raadsleden uit de cultuurcommissie zou
den kunnen doen.
Daar kan de VOORZITTER zich wel mee verenigen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
26._Voorstel tot:
wijz.gem. wijz.begr. tak onder wero-
begr. 1975: varf dienst 1975:
428e Bijstelling algemene uitkering 1975.
429e Bijstelling subsidie "Open Jongeren Centrum" en aan
sociale werkplaatsen.
430e Vaststelling uitkeringen 1975 op grond van de Wet
Uitkeringen Wegen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.