11 In die gemeenteraad werd op een gegeven moment over de gewestraad opgemerkt: het heeft wel een lijf, het is een lichaam, maar het heeft nog botten en er zit nog nauwelijks vlees op. Wat eventueel vandaag hier ter behandeling zal worden aangenomen zou een stuk vlees kunnen zijn. Als er n. 1. een regionale gewestelijke dienst komt voor de gezond heidszorg, dan is het gewest daarmee al behoorlijk aangekleed. Het is duidelijk, en dat blijkt ook wel uit de stukken, dat alle afzonderlijke gemeenten, en dat geldt dan met name voor de kleinere, nooit een goede gezondheidszorg kunnen opzet ten omdat dat eenvoudig veel te duur is. In deze wil zijn fractie dan ook beslist niet dorps denken en zonder meer zeggen: dit moet samen worden gedaan met een groter aantal gemeenten, waardoor men in staat zal zijn om een stevige gezondheidszorg voor alle mensen die in dit gebied wonen te realiseren. Door het gewest is er een werkgroep in het leven geroepen waarin de meeste gemeenten vertegenwoordigd zijn. Het moet hem dan ook nog van het hart, dat deze werkgroep een duidelijk rapport heeft geschreven. Dat was concreet en tenminste geen dikke pil die moest worden doorgenomen. Hij is het verder eens met de kritiek die het college heeft gegeven bij het raadsvoorstel op het werk van de werkgroep. Er zijn wat dingetjes tussen ka en schip gevallen. Omdat vandaag een principe-uitspraak moet worden gedaan, hoeft men daar nu niet zo lang over door te gaan want alles wat nog aan de orde komt krijgt men nog te zien en dan kan op die plaats en op die tijd daarover nog genoeg commentaar worden gegeven. Hij vindt dus dat met deze regionale dienst op deze wijze gestalte wordt gegeven aan de gewestelijke gedachte waardoor de planning van de gezondheidszorg, de organisatie en de kwaliteitsverbetering daardoor veel beter zal kunnen gaan. De gehele regio zal dan zijn voorzien van een full-time geneeskundige zorg. Met name zullen er misschien moeilijkheden komen met de kleinere gemeenten, die tot nu toe - en dat heeft hij al eerder betoogd - niet in staat waren om een beetje redelijke gezondheidsdienst op zich te nemen. Die zullen er echt wel wat moeite mee krijgen, om dat zij meer zullen moeten gaan betalen. Van de andere kant kunnen de grotere gemeen ten, zoals in dit geval Bergen op Zoom en Roosendaal, niet beticht worden van egoïsme, want wat dat betreft zit men daar al redelijk goed. Het zal hen waarschijnlijk ook nog wel meer gaan kosten, maar daarmede worden dan ook de kleinere gemeenten geholpen. Een ander punt wat om de hoek komt kijken hierbij is, dat er een aantal gemeenschappelij ke regelingen zijn ontstaan in het verleden op het gebied van de gezondheidszorg. Zo'n gemeenschappelijke regeling is eigenlijk een orgaan waar wel mensen in worden be noemd via de gemeenteraden maar waar de controle op heel erg moeilijk is. Die organen, die gemeenschappelijke regelingen dienen dan wel eens rapporten in, maar dat zit allemaal een beetje ver van hem af. Hij vindt dan de democratische controle ver te zoeken. Hij heeft al eens eerder gezegd, daar toch wel grote moeite mee te hebben. Als nu zo'n gewestel ijke regionale dienst aanwezig is komt daarvan meteen het verslag in de gewestraad en is de democratische controle veel beter.Daar is hij dan ook erg blij mee. Tot slot kan hij zeggen, dat zijn fractie instemt met de principe-uitspraak om een regio nale gezondheidsdienst op te gaan zetten, hetgeen intussen al wel duidelijk zal zijn. Hij is ook blij met de mededeling van het college dat met alle betrokkenen goed zal wor den overlegd waarbij dan kan worden bereikt, dat ook die mensen van een school tandver- zorging, een ambulancedienst en dergelijke instanties tot hun tevredenheid in die grote dienst worden opgenomen. De heer A. J. FRANKEN zegt, dat het college vraagt of de raad zich zou willen uitspreken of in beginsel bereidheid bestaat om te gelegener tijd te besluiten tot overdracht van de openbare gezondheidszorgen en dit dan onder 3 voorwaarden, genoemd in het besluit. Hij kan zeggen, dat zijn fractie geen enkele moeite heeft met een zo vrijblijvend besluit. Hi] moet wel zeggen, dat dit niet tot elke prijs zal zijn. De kwaliteit van de gezondheids zorg voor Bergen op Zoom mag beslist niet achteruit gaan, eerder wel verbeterd worden. Hoe het ligt met de andere gemeenten wat de bereidheid betreft, mede te werken in een eerlijke lastenverdeling, wil hij eerst maar eens even afwachten. De heer MASTENBROEK is zeer enthousiast beginnen te lezen in het interim-rapport van het streekgewest over de regionalisatie van de gezondheidszorg in dit gewest. Hij heeft toch enigszins teleurgesteld het boekje meer waar dichtgeslagen. De ambulancedienst, de rechtspositie van de medewerkers, de jeugd-gezondheidszorg. Daar wordt iets over gezegd, maar daar is al zo dikwijls iets over gezegd. Aan inhoude lijkheid mist dit interim-rapport nagenoeg alles. Hij is het er mee eens, dat de gemeente lijke gezondheidszorg geregionaliseerd moet worden, wanneer die dienst hierdoor met een kwaliteitsverbetering kan gaan werken. Dit laatste is echter voor hem een vraag.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1976 | | pagina 114