18
5- Yporstel tot hetjDenq^emen_van_een controlecommissie op de schenking "Disco".
(Verzameling 1975 no AZ/24).
De heer DEKKERS wil mevrouw Videier candidaat stellen.
Mevrouw VIDELER wilde dan eerst nog even iets zeggen. Zij zou dit voorstel graag wil
len uitbreiden. Naar haar mening zou er een bepaling moeten worden opgenomen, dat de
contröle vóór een bepaalde tijd moet hebben plaatsgevonden. In ieder geval zo, dat het
rapport van de commissie ter inzage kan worden gelegd in de augustusvergadering van
de raad. Er is nu toch wel een vreemde situatie ontstaan. De raad benoemde in januari
vorig jaar de commissie. Het is nu weer januari en er is nu weer een voorstel om een
commissie te benoemen, terwijl die van vorig jaar nog niet eens bij elkaar is geweest.
Waarom weet zij niet. Misschien omdat de heer Rikken intussen geen raadslid meer is.
Zij dacht niet dat de commissie zoals die het vorig jaar werd samengesteld, nu nog zal
kunnen optreden. Dat zou zij in de toekomst graag willen vermijden.
De VOORZITTER zegt, dat het reglement van de commissie nu niet aan de orde is.
Dat is de moeilijkheid.
Mevrouw VLUG wil de heer van der Stoel kandidaat stellen, en er dezelfde voorwaarde
aan verbinden als mevrouw Videler.
De vorige keer is het gewoon vergeten.
De heer MASTENBROEK wil de heer Parel kandidaat stellen.
De heer NIJP ELS stelt de heer Heijnen kandidaat.
De VOORZITTER heeft nu 4 kandidaten voor 3 plaatsen en er zal dus gestemd moeten
worden.
De heer VAN DER STOEL wil zijn kandidatuur intrekken.
De VOORZITTER constateert dan dat bij enkele kandidaatstelling zijn benoemd tot leden
van de controle-commissie op de schenking "Disco" mevrouw Videler en de heren Parel
en Heijnen. Zij krijgen de uitdrukkelijke boodschap mee om tijdig rapport uit te brengen.
Ypor_steI_ tot ketjoeëindigen van de subsidi'éring_van de Streek-V. V. V.-West-Brabant.
(Verzameling 1975 no. AZ/l6). - 1
De heer MASTENBROEK kan zeggen, voor het voorliggend voorstel begrip te kunnen op
brengen. In het voorstel komt o. a. naar voren, dat door de gemeenten 3/4 van de totale
kosten dient te worden opgebracht. Aangezien een goed functionerende VVV vooral voor
het bedrijfsleven zijn vruchten afwerpt, vindt ook hij de vaste bijdragen aan contribu
ties van die zijde vergeleken met de bijdragen van de gemeenten, bijzonder klein.
Hij vindt dan ook dat er belangrijkere zaken zijn waarvan de bijdragen, die nu aan die
streek-VVV, zoalsdie nu wordt voorgesteld, zal worden gegeven kunnen worden besteed.
Over de gevolgde procedure heeft hij echter enkele vragen.
Waarom is het college niet ingegaan op het verzoek van de VVV om hun mening te mogen
toelichten. Wanneer n.l. een dergelijk verzoek wordt gedaan, moet hiertoe toch wel
gelegenheid worden gegeven, meent hij. Wanneer het college hiertoe niet bereid was,
waarom is dan aan het VW geen bericht gezonden, wil hij vragen.
De heer WESTERHOF kan zeggen, dat in eerste instantie de fractie en ook in de commis
sie financiën men met het voorstel mee kon gaan omdat men een streek-VVV naast een
plaatselijke VVV niet zo erg zag zitten. Zeker niet, nu het nog een groter gebied gaat
bestrijken. Hij blijft bij die mening. Hij dacht dat de belangen van Bergen op Zoom bij
een dergelijke grote zaak niet zo erg aan hun trekken zouden kunnen komen.
Er is nu echter een brief gekomen van het bestuur, getekend door de directeur.
De VOORZITTER zegt, dat de brief van de directeur is.
Goed, zegt de heer WESTERHOFDat is dan ook niet van zo erg veel belang. Maar de
brief roept bij hem en zijn fractie toch wel een aantal vragen op waarop men toch wel
graag een antwoord zou hebben. Op de eerste plaats is het gemeentebestuur van Bergen
op Zoom zelf vertegenwoordigt in het bestuur van deze streek-VVV. Als men dan niet
zo erg gelukkig is met de gang van zaken had hij wel verwacht, dat dat bij monde van die
- w